Robbert van Rijsbergen: a guy who knows a guy, who knows a guy...Robbert van Rijsbergen: a guy who knows a guy, who knows a guy...
Back Back Interview

Robbert van Rijsbergen: a guy who knows a guy, who knows a guy...

01 maart 2018

Wie is Robbert van Rijsbergen?

Sinds augustus 2017 ben ik Director of Sales and Marketing voor The Dylan Amsterdam. Er wordt altijd gezegd dat je als hotello geboren wordt en niet gemaakt. Ik heb mijn passie voor het vak ontdekt tijdens mijn eerste baantje als afwasser. Waarna ik ging werken in de bediening en de stap naar de Hogere Hotelschool in Den Haag snel gemaakt was. Tijdens mijn opleiding kreeg ik de mogelijkheid om stage te lopen in Shanghai en heb deze kans dan met beide handen aangegrepen. Tijdens mijn verblijf in Shanghai ben ik veel in contact geweest met Brazilianen en heb hier dan ook mijn partner ontmoet. Voordat ik met deze mooie functie begon heb ik drie jaar in Brazilië gewoond en gewerkt voor het consortia Virtuoso. Eind 2016 bedacht ik tijdens een vakantie in India weer terug te keren naar Nederland en is dit nieuwe hoofdstuk in mijn leven begonnen.

Kort bedrijfsprofiel

The Dylan is vernoemd naar Dylan Thomas, dichter en schrijver uit Wales. The Dylan Amsterdam is het enige ‘echte’ 5 sterren Boutique Hotel in Amsterdam. Het formaat maakt het een Boutique Hotel. Intiem (40 kamers, red.). Persoonlijke service is waar we voor staan, de micro details zijn voor ons echt belangrijk. Het hotel moet vertrouwd voelen, we zijn 5 sterren maar geen ijspaleis. Het is hier warm. De eerste bestemming van dit  pand was de eerste schouwburg van Nederland in de 17e eeuw, de toegangspoort dateert nog uit die tijd. Het woord schouwburg is bedacht door Joost van den Vondel. Alle schouwburgen in Nederland zijn een afgeleide van deze historische eerste schouwburg-locatie. Er hangt sfeer, het heeft karakter. Het originele podium is zelfs (deels) nog behouden.

Nadat de schouwburg was afgebrand in de 18e eeuw, is het huidige pand opgericht foor vier regenten als ouderen en armen stichting. Er werden broden gebakken en giften gegeven. Restaurant Vinkeles, met 1 Michelin ster en de ambitie voor een 2e, heeft de originele hout ovens weer ontdekt wat het Restaurant zo typeert. Een notaris kantoor dat decennia lang kantoor hield op deze locatie had de ovens middels een gipswandje jarenlang verborgen. In de jaren ’90 is het een hotel geworden. Het hotel begon als de Blakes onder de Stein group maar is in 2003  bezit geworden van particuliere eigenaren en heeft toen de naam The Dylan Amsterdam gekregen. Het is hier een fijne plek om te zitten, dat vinden buurtbewoners ook. Die ontvluchten maar wat graag de toeristische plekken in de buurt en komen graag in de zomer genieten van onze rustige binnentuin of in de wintermaanden van onze warme Lounge.

Persoonlijk motto

Van nature ben ik zeer positief ingesteld en wil dat ook uitstralen. Natuurlijk gaan we voor service, maar in alles ben ik altijd op zoek naar de win-win-win. Het moet vooral zinvol zijn wat je doet en dat mag op een leuke manier. De medewerkers zijn goed op elkaar ingespeeld, er wordt goed gecommuniceerd tussen de verschillende afdelingen. Als er een jas moet worden aangenomen dan doen we dat allemaal. Dat is bijzonder in het Amsterdamse. Gasten voelen zich thuis. We verdiepen ons erg goed en intensief in de klant.

Het mooiste evenement dat ik georganiseerd heb

Dat zijn er twee. De inhuldiging van de koning om te beginnen. Dat was toen ik nog in het Amstel Hotel werkte. We hadden Camilla en Charles te gast, de kroonprinses van Thailand, maar ook de vrouw van het staatshoofd van Qatar.
Het tweede evenement: een driedaags evenement in Brazilië dat ik met anderhalf persoon in elkaar draaide voor Virtuoso. Met de volledige locale cast van Wicked, workshops en trainingen voor travel advisors en een Awards dinner. Het was een pilot, vormgevend voor de komende jaren voor de rest van de wereld. Het was fantastisch!

Hier in The Dylan Amsterdam is het met name in september een drukke maand geweest. Rustige maanden kennen we bijna niet meer in Amsterdam maar in September hebben we altijd mooie nieuwe uitdagingen. IBC in de RAI is een groot evenement. Voor hun gasten boeken zij het gehele hotel. Terugkerende evenementen van bedrijven die hét evenement van het jaar organiseren bij ons zijn bijzonder om te mogen hosten. Tijdens deze evenementen maken bedrijven gebruik van ons gehele hotel, zowel het restaurant, de binnentuin als de extra ruimtes zijn dan in gebruik.

Hoe ik de toekomst van de evenementenbranche zie

Content is al belangrijk, ik denk dat het alleen maar belangrijker word. Kennis is de nieuwste luxe. Het oppervlakkige raakt uit de mode. Social media is best oppervlakkig. Bezoekers hebben behoefte aan diepgang en kennis. Simon Sinek (‘it starts with why’) bijvoorbeeld, emotionele connectie zoeken, dat soort dingen. Bedrijven geven vaker dat soort diepgaande workshops. Banqueting op de traditionele manier, vergaderzaaltje, koffie, thee lunch,  gaat er echt wel ‘uit’, we gaan naar creatievere concepten. Look and feel maar zeker met name op de inhoud. Iedereen heeft zoveel verplichtingen, het moet echt wel de moeite waard zijn om naar een evenement te gaan.

Hoe we dat zelf doen?

Het iconisch toneelstuk Gijsbrecht van Aemstel hebben wij sinds dit jaar teruggebracht naar onze locatie. Ik ben persoonlijk erg van de geschiedenis en culturele hoek  en las over de geschiedenis van het hotel. Die Gijsbrecht is een sterk merk, dacht ik. Het stuk werd traditioneel altijd in de eerste week van januari in Stadsschouwburg gespeeld.  Helaas kregen ze er geen subsidies meer voor.
Toen dacht ik, voor ons is de eerste week geen drukke week. We hebben een partnership gevonden met een toneelgroep en we hebben het hier laten plaatsvinden. Historische allure op deze locatie ten top.

Ben je geworden wie je had willen zijn?

Ja! Ik ben 30 en verantwoordelijk voor een 5 sterren hotel. Dat had ik niet gedacht. Of ik dit altijd had willen worden? En ik ben reislustig.  Dat reizen is goed gelukt.

Gouden tip

Ik benader iedere week 4 mensen uit mijn netwerk om te vragen hoe het gaat. Ik verras me elke keer over de dingen die hier uit komen. Door even een berichtje te sturen. Het is leuk om te re-connecten met relaties uit het verleden. Puur voor inspiratie voor mezelf. Er kan zakelijk iets uitrollen of privé. Ik vind dat fijn werken. We leven toch in een wereld van ‘a guy who knows a guy, who knows a guy...’
Ik reis veel, ik lees graag. Heb een museumkaart. En daar haal ik veel inspiratie vandaan én andere hotels opzoeken natuurlijk, high & low experiences opzoeken.

Wanneer is een evenement geslaagd

Als we het Dylan gevoel hebben overgebracht, de opdrachtgever tevreden is, en we een datum voor volgend jaar hebben geprikt met de organisator.

Welke evenementen staan standaard in mijn agenda

Concerten in Ziggo dome. Koningsdag, Gaypride, Amsterdam Dance event  (laatste is de laatste jaren erg belangrijk geworden). En daarnaast een grote aantal werkbeurzen, zoals ILTM in Cannes en Virtuoso Travel week in Las Vegas. Dat zijn de twee grootsten.

Over 5 jaar…

Zou ik mijn tijd willen verdelen in 70-30% tussen Nederland en Brazilië. En werk ik nog steeds voor The Dylan Amsterdam. Ik zou nog een evenement met dat thema voor in Amsterdam wonende niet Nederlands sprekende inwoners willen organiseren. Plus een tuinconcert en barbecue bijvoorbeeld.

The Dylan

Telt: 4 vergaderruimtes (oa. De Regentenkamer. In de kleinste kamer passen maximaal 8 personen). De grootste ruimte kan 80 personen in theateropstelling hosten, maximaal 80 personen voor diner. Private Dining is mogelijk.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!