6 januari 2011

Rick en Leo Claus: Rollin’, rollin’, rollin’

Het is de maandag na Oud & Nieuw. Na de drukke decembermaand is er geen kreukel van vermoeidheid te bekennen bij het goedlachse duo, Leo en Rick Claus. De gebroeders Claus runnen ruim veertig jaar Claus Event Center, het Courtyard by Marriott hotel en Papa’s Beachhouse ( Haarlemmermeerse Bos) in Hoofddorp. Zo aan het begin van een nieuwe jaar kletsen we even bij en kijken we in de glazen bol van het komende jaar.

Rick (verantwoordelijk voor entertainment, sales evenementen, food & beverages en personeelszaken) is net terug van vakantie uit Bali en is op tijd terug gekomen voor het Oud & Nieuw feest in het eventcenter. Leo (marketing, sales hotel, facilitaire zaken en financiën): ‘Wij zijn dertig jaar geleden met Oud & Nieuw feesten begonnen. Ze zijn altijd succesvol geweest. Met het millennium hadden we even een dipje, toen ging iedereen een feest geven. Dit jaar werd het feest mede mogelijk gemaakt door Relatieplanet.nl. Dan hebben we op zo’n avond 2.000 man binnen. Daar willen we dan iets speciaals van maken.’

Rick: ‘Op dit soort avonden proberen we altijd iets nieuws uit. Als zoiets aanslaat, gebruiken we dat ook weer tijdens andere evenementen. Neem nou de ‘silent disco’. Jaren terug gebruikten wij dat en dat passen wij nu als vast onderdeel in het restaurant toe. Je moet in deze tak van sport nooit in slaap vallen. Dat is ook een stukje van ons beleid.’   

Hoe zit het eigenlijk met de verhouding publieke en zakelijke evenementen bij jullie?
Rick: ‘We krijgen steeds meer congressen en zakelijke evenementen.’ Leo: ‘Dat zie je ook terug in onze inrichting. We zijn qua uitstraling veel strakker en zakelijker geworden.’

Hoe is die markt veranderd?
Rick: ‘In de jaren ’70 hebben wij het Amerikaanse concept van themarestaurants vertaald naar Europa. Wij kenden hier hooguit een thema van de Italiaan of de Chinees.‘

Leo: ‘Destijds kwam je bij ons binnen in een boerderij. Nu is de entree helemaal strak. Thema’s zijn nu helemaal passé.’

We zitten in de bar van het hotel, Leo drukt op een knop ‘to order’. Binnen no time neemt een vriendelijke jongeman de bestelling op.

Zijn jullie bij de tijd?  
Rick: ‘Vroeger wilden we altijd de eerste zijn. Daar zijn we vanaf gestapt. Dan krijg je ook alle kinderziektes. We waren als eerste met een kunststof bowlingbaan maar die trok krom. Zo hadden we nog een paar van die dingen.’

Bowlen, partycentrum. Ik hoor wel eens mensen zeggen dat ze jullie zaak niet sexy vinden.
Rick: ‘Onze naamsbekendheid is ontstaan met Claus Partyhouse. Daar zijn we heel trots op alleen vinden we het af en toe best jammer dat het zo’n polonaise lading heeft.’

Leo: ‘Het grappige is dat mensen een heel ander beeld hebben en zodra ze hier komen zien ze dat het er veel leuker en eigentijdser uitziet.'

Wat zou je aan die beeldvorming kunnen doen?
Leo: ‘Het enige alternatief volgens mij is een andere naam.’
Rick: ‘Ik weet niet of dat nut heeft. Alle vakmensen weten waarvoor we staan.’
Leo: ‘Wij bestaan al veertig jaar en zijn door alle tijden heen blijven bestaan.’

Hoe overleef je een economische dip?
Leo & Rick door elkaar heen: ‘Tegen de stroom ingaan. Twee keer zo hard werken. We laten niets schieten. Een tandje erbij zetten. Iedereen: wij, ons personeel. Investeren.’

Wat staat er op het programma voor het komende jaar?
Leo: ‘De uitbreiding van het hotel met 90 kamers. Papa’s Beachhouse gaan we verbouwen.’
Rick: ‘We hebben de komende tijd mooie zakelijke evenementen staan. Alhoewel we net een grote pitch hebben verloren. Ik hoorde dat op mijn vakantie en ik kan daar echt goed ziek van zijn.’

Maak je je daar nog steeds druk om na al die jaren?
Rick: ‘Dat zal nooit weggaan. Ik blijf altijd bezig met mijn vak. Ik vloek dan enorm hard en moet dan weer door. Iedereen hier is daarmee bezig geweest. Op dat soort momenten merk je wat voor spirit er in ons team hangt. Leo en ik roepen altijd ‘Rollin’ Rollin’ Rollin’… Rawhide’ als we tegenslag hebben. Nu pakte het personeel dat op en mailde ons allerlei berichtjes door met deze zin.

Ik kijk bedenkelijk. Leo zoekt het even voor mij op via zijn smartphone. ‘Generatieverschilletje’, lacht Leo en laat mij het filmpje zien en uiteraard herken ik het meteen:



 

Heeft de evenementenbranche ook wat van deze spirit nodig? Rick: ‘De evenementenbranche is altijd als eerste aan de beurt als het om bezuinigingen gaat. Ik denk dat we pas weer het laatste aan de beurt zijn aan het eind van 2011 als er weer meer geld uit wordt gegeven. Maar laten we niet vergeten dat deze branche een leuk wereldje is gebleven. Ik denk dat we elkaar respecteren en zaken gunnen ondanks dat we concurrenten zijn. Dat maakt het verschil met andere bedrijfstakken in Nederland.

 

 

Ik krijg van Rick nog even een (verkorte) rondleiding door het bedrijf en neem van mij aan een rondleiding van Rick is nooit saai:

 

 



 

Spreken Rick & Leo je aan? Kijk hier voor een baan bij Claus Event Center

Door Marieke Prins de Vos