Back Back Nieuws

Reuring op Westergasfabriek terrein met pop-up project Gustafson

18 augustus 2015
Partners in Hospitality en East Village Concepts mogen de tijdelijke invulling van de ruimte in de plint van het oude stadsdeelkantoor van Westerpark in Amsterdam vormgeven. Beide partijen hebben elkaar in dit pop-up project, genaamd Gustafson, gevonden. De verschillende expertises zijn gebundeld en gaan leiden tot een designplatform waar op een innovatieve manier een tijdelijk horecabedrijf wordt opgezet en gerund. In het oude stadsdeelkantoor op de Westergasfabriek opent in 2017 een hotel, de verbouwing hiervoor start echter pas op 1 oktober 2016. Een deel van het pand kwam daardoor ruim een jaar vrij. Deze periode van 1 jaar wil de Westergasfabriek-directie niet onopgemerkt laten: Westergasfabriek viert de ingebruikname van het gebouw door een spannend concept de ruimte te geven om ruim twaalf maanden een onvergetelijk concept neer te zetten. Gustafson gaat 7 september open als 12 maanden ‘work in progress’, de bar en restaurant zijn begin oktober volledig klaar.

Gewoon direct beginnen
Gustafson wordt het schoolvoorbeeld van een onconventionele manier om een horecaruimte te exploiteren. Er zal uiteindelijk gegeten, gedronken en geslapen
worden in een inspirerende omgeving met opvallend design. Elvira Wilthagen, één
van de initiatiefnemers licht toe: ‘Om te beginnen gaan we draaien vanaf het moment
dat we de sleutel krijgen. Natuurlijk kun je van te voren alles plannen, bouwen en met
een perfect product openen, dat is ook helemaal goed. Wij hebben echter besloten
dat we in een pop-up project anno 2015 zo niet meer hoeven te werken. De wereld is
gewend aan zaken die nog niet perfect zijn.’ De renovatie van Hotel The Neighbour's
Magnolia hebben zij ook op die manier gedaan en zo zijn er nog steeds gasten van
toen die alles wat in het hotel gebeurt op de voet volgen en steunen.

Het moet kloppen
Frithjof de Waard van Partners in Hospitality vult aan: ‘Belangrijk is wel dat een aantal basis zaken vanaf dag 1 kloppen zoals goede koffie, beperkte maar kwalitatieve menukaart, de juiste dranken en cocktails en natuurlijk enthousiast personeel. Daarnaast is het voor ons enorm spannend om samen met gasten, de aannemer en leveranciers te werken aan de opbouw van het project met een echte opening een maand later.’

Verrassend interieurconcept
Vanuit de directie van de Westergasfabriek lagen een aantal hele duidelijke eisen waaraan het project moet voldoen. Frank ter Horst, de andere eigenaar van East
Village Concepts, somt op: ‘Het moest een vernieuwend concept worden dat reuring,
beweging en publiciteit veroorzaakt en er moest een mogelijkheid zijn om te slapen.
Ook mag de 24-uursvergunning van het terrein gebruikt worden.’ Veel voorwaarden,
maar die wakkeren de creativiteit alleen maar verder aan. Ter Horst licht toe: ‘De
kunst is om ons interieurontwerp vooral anders te laten voelen dan de overige concepten op het park. We willen op alle vlakken complementair zijn binnen de
Westergasfabriek. Men gaat spreken over iets wat zelfs in het verwende Amsterdam
bijzonder vooruitstrevend gaat zijn. Interieur en alles wat daarin en omheen gebeurt wordt een uitvergroting van wat wij al jaren testen op ons eigen kantoor’. De eerste
resultaten van de gewaagde aanpak en verbouwing zijn in de week van 7 september
te zien.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!