We leven in een experience economy, de behoefte aan beleving en prikkelende gebeurtenissen neemt toe terwijl de trend van de verharding daarbinnen gelukkig afneemt (geen happy slapping meer maar rennen om als laatste in een trein te springen). Je ziet het ook in dierentuinen, na een Bush, Desert, Oceaan en Berenbos lijkt het of bezoekers alleen maar komen kijken als het dier in een zo natuurgetrouw mogelijke omgeving rondloopt.
Maar wat gebeurt er als zo’n dier uit deze perfecte omgeving ontsnapt en zich liever tussen de mensen begeeft? Dat gebeurde dit jaar in Blijdorp met de zilverruggorilla Bokito. De 180 kilo zware gorilla sprong over een 4 meter brede sloot en vloog de 57-jarige mevrouw de Horde aan. De impact was enorm. Het haalde meer publiciteit dan alle kostbare oceaan-aquaria, nagemaakte regenwouden en berenbossen bij elkaar. En dat zet me wel aan het denken.
Het bewijst maar weer dat routine en tradities op den duur erg saai worden en dat de echte behoefte van de consument uitgaat naar spanning, verrassing en creativiteit. Bokito prijkt nu op de cover van het Telegraaf jaaroverzicht als grootste nieuwsbericht.
Een event met een prachtig natraject. Na de lange discussie tot in Nova met apenexperts toe, blijkt Bokito een sterk merk te zijn geworden. Naast Bokitomotvrij.nl en de vele t-shirts, is de naam Bokito als merknaam gedeponeerd en komt er een eigen kledinglijn. Deze gorilla verdient een Gouden Giraffe.
René van Dijk is Creative Partner van Usual Suspects.