Back Back Nieuws

Rembrandt 400 levert 190 miljoen euro extra op

27 maart 2007
Bezoekers aan het
officiële programma van Rembrandt 400 hebben in 2006 623 miljoen euro
besteed, blijkt uit onderzoek van TNS NIPO. 190 miljoen euro bestaat
uit extra uitgaven door buitenlanders die dankzij Rembrandt 400 naar
Nederland kwamen. Dit bedrag is hoger dan de 100 miljoen die de
Stichting Rembrandt 400 vooraf had geraamd.

Mr. J.M. Hessels,
voorzitter van de Stichting: “Met 2,1 miljoen bezoekers was dit het
meest succesvolle culturele evenement in Nederland ooit. Doelstelling
was om 450.000 buitenlandse bezoekers naar de Nederlandse musea te
trekken. Het zijn er 2,5 keer zoveel geworden, ruim 1,2 miljoen die ook
nog eens langer in Nederland verbleven. Dit demonstreert dat
hoogwaardige kwaliteit en grote bezoekersaantallen goed samen kunnen
gaan. Rembrandt 400 laat zien dat een relatief bescheiden investering
kan leiden tot een omvangrijke extra economische impuls, waarbij ook de
cultuur in Nederland wel vaart.”

Hoogtepunten in het museale
programma waren o.a. de tentoonstellingen Rembrandts moeder, Rembrandt,
Zoektocht van een genie, Rembrandt-Caravaggio, Nightwatching, Rembrandt
& Uylenburgh en Rembrandts Landschappen. Het gemiddelde
waarderingscijfer voor het officiële programma ligt op 7,9.

Internationaal succes
In
totaal hebben zo’n 1,7 miljoen unieke bezoekers ruim 2,1 miljoen
bezoeken aan tentoonstellingen of evenementen uit het kernprogramma
gebracht. Van deze bezoekers kwam 69% uit het buitenland, waarvan de
meeste - zo’n 70% - uit Europa. De Fransen voerden met 155.000
bezoekers de boventoon op de voet gevolgd door de Duitsers (130.000),
Britten (129.000) en Spanjaarden (103.000). Intercontinentaal kwamen er
vooral veel Amerikanen op het evenement af. Met 215.000 bezoekers zijn
zij de belangrijkste herkomstmarkt voor Rembrandt 400.

Gemiddeld
gaven buitenlandse bezoekers 511 euro per persoon uit aan zaken zoals
eten, drinken, winkelen, entreekosten, excursies en overnachtingen. Dit
is aanzienlijk hoger dan de 350 euro waarmee vooraf was gerekend. Een
reden hiervoor is dat buitenlandse bezoekers relatief vaak een
meerdaags bezoek - gemiddeld 4,1 nachten - aan Nederland hebben
gebracht.

Het aantal buitenlandse toeristen voor wie het
herdenkingsjaar geheel of mede de aanleiding was naar Nederland te
komen ligt op 400.000. Van de buitenlandse bezoekers aan Rembrandt 400
gaf 16% (190.000 mensen) zelfs aan uitsluitend daarvoor Nederland te
zijn gekomen. Rembrandt 400 heeft daarmee een belangrijke bijdrage
geleverd aan de forse groei in 2006 van het inkomend toerisme naar
Nederland, dat met 10,9 miljoen toeristen een recordjaar beleefde.

Succesvolle marketingcampagne
De
basis voor het succes was een internationale collectieve marketing- en
promotiecampagne, gecoördineerd door de Stichting en uitgevoerd door
het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen. Deze werd
mogelijk gemaakt door de unieke samenwerking tussen overheid,
bedrijfsleven, de toeristische en de culturele sector. De campagne
resulteerde in een golf van free publicity in binnen- en buitenland ter
waarde van 19 miljoen euro, hetgeen de hoge bezoekersaantallen mede
mogelijk heeft gemaakt.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!