Back Back Nieuws

Relatiemarketing: lust of last?

08 augustus 2014
Door » Ernst Kalbfleisch - ATP Event Experts

Naast zakenreizen wordt de naam ATP steevast gekoppeld aan het beleven van topsport. Een specialisme en associatie waar we trots op zijn. Topsport is een fantastisch middel om doelen te bereiken. Naast de magie van sport van dichtbij meebeleven, is er ook een aantal zakelijke aanleidingen voor klanten om een sportreis bij ons te boeken. Consumentenacties van een sponsor, incentives voor medewerkers en bovenal relatiemarketing met klanten. Zeker voor sponsoren in de sport nog altijd een zeer belangrijke pijler in marketingbeleid.

Nieuwe kansen, nieuwe realiteit en aangepast beleid
Relatiemarketing door middel van events en sportbelevenissen, noem het hospitality, beslaat nog altijd een belangrijk deel van onze werkzaamheden. Echter, de afgelopen tien jaar hebben zich gekenmerkt door tal van ontwikkelingen die ons vak uitdagender hebben gemaakt. Niet per definitie positief, niet alles is nog zo vanzelfsprekend, maar zeker wel hoopgevend. Nieuwe kansen, een nieuwe realiteit en bij veel klanten een aangepast beleid.

Relatiemarketing als serieuze activatie in plaats van een spontane bijzaak. De noodzaak om te binden met klanten is juist in deze tijd enorm.

Professionalisering
Sportmarketingcommunity SPORTNEXT vroeg ons om 26 augustus tijdens hun bijeenkomst (de SPORTNEXT Live Sessie) op het WK roeien in Amsterdam onze visie te geven over nut en noodzaak van relatiemarketing in de sport. Wij zijn niet dé autoriteit op dit gebied, maar met tal van cases, projecten en klantervaringen hebben we veel mogen maken, leren en bovenal: dit vak zien ontwikkelen. Door middel van vijf elementen en enkele voorbeelden zal ik proberen deze veranderingen te duiden. Neem alleen al de professionalisering van het vak bij veel van onze klanten, al dan niet gevoed door kundig advies. Relatiemarketing als serieuze activatie in plaats van een spontane bijzaak. De noodzaak om te binden met klanten is juist in deze tijd enorm.

Laat duidelijk zijn dat per branche en doelgroep opvattingen verschillen. Compliance en een nieuw economisch tijdperk hebben de zaak op scherp gezet. Maar het beleven van topsport zal altijd aanleiding blijven om een bijzondere ervaring te bieden en te delen. Daarnaast is de kwaliteit en creativiteit die van grote sponsoren wordt verwacht een belangrijke voedingsbodem voor ons werk. En zodoende ligt de komende jaren nog steeds onze focus op klantbelevenissen bij onder andere het WK rugby, WK schaatsen en de Olympische Spelen in Rio. Met oog voor detail.

Schrijf je direct in voor de SPORTNEXT Live Sessie en discussieer mee over de kansen en crisis van relatiemarketing bij sportevenementen. De bijeenkomst vindt plaats tijdens het WK roeien op dinsdag 26 augustus 2014 bij de Bosbaan in Amsterdam. Na het inhoudelijke programma krijg je bovendien de kans om één of meerdere roeiwedstrijden te bekijken.

Ernst Kalbfleisch
Ernst Kalbfleisch is ruim zeven jaar werkzaam bij ATP Event Experts en heeft ondertussen de nodige sportprojecten mogen verkopen, ontwikkelen en uitvoeren. De afgelopen drie jaar is Ernst verantwoordelijk voor de relatie met een groot deel van de sportklanten. Voor veel sportbonden en bedrijven, waarvan veel sponsoren in de sport, is Ernst de schakel tussen idee en uitvoering. Vitaliteit en bedrijfssport vormen daarin een steeds groter deel van zijn expertise.

Bron » atpinspires.com

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!