Recordaantal bezoekers maritieme Europort in AhoyRecordaantal bezoekers maritieme Europort in Ahoy
Back Back Nieuws

Recordaantal bezoekers maritieme Europort in Ahoy

13 november 2019

Europort 2019 schreef een nieuw record. Nooit eerder in de 38 voorgaande edities bezochten zoveel internationale maritieme professionals Rotterdam Ahoy. Vier dagen lang was Ahoy daarmee het epicentrum van de mondiale maritieme industrie. In totaal bezochten 26.076 maritieme professionals uit 93 landen meer dan 1.000 exposanten en 14 landenpaviljoens op dik 45.000 vierkante meter beursvloer.

Meest uitgebreide kennisprogramma

Verschillende internationale brancheorganisaties organiseerden daarnaast druk bezochte congressen en met onder andere thematische masterclasses, matchmaking- en netwerk-events, seminars en workshops werd invulling gegeven aan het meest uitgebreide kennisprogramma in de historie van de grootste maritieme vakbeurs van de Benelux. Europort bedient negen verschillende 'special ship’-segmenten: baggerschepen, superjachten, visserijschepen, offshore, binnenvaart, workboats, cruises & ferries, shortsea en marineschepen.

Inspelen op de tijdgeest

Met het thema Smart ships, smart solutions speelde Europort goed in op de tijdgeest waarin de maritieme industrie inziet dat slimme mensen en slimme technologieën onontbeerlijk zijn om de digitale toekomst van de maritieme sector vorm te geven. Het leidde tot een stortvloed aan innovaties op de beurs. De rol van Europort als verbinder van de internationale maritieme industrie was goed zichtbaar op de beursvloer, vooral tijdens MariMatch. Dit internationale maritieme B2B-matchmaking-evenement, georganiseerd door Enterprise Europe Network, trok bezoekers van over de hele wereld.

Duurzaamheid, digitalisatie en autonoom varen

Europort 2019 opende op dinsdag met een sterk inhoudelijk debat tussen de directeuren van de Boluda Group, ESL Shipping, Stena Line en Van Oord en aansluitend een inspirerende keynote speech van Daan Roosegaarde waarin hij verbinding legde tussen mensen, technologie en design. De daaropvolgende dagen was er veel aandacht voor de specifieke uitdagingen waar de maritieme wereld zich voor geplaatst ziet. Duurzaamheid, digitalisatie en autonoom varen zijn niet meer weg te denken. 

Betrokkenheid

Beursmanager Raymond Siliakus repte na afloop van Europort 2019 over de positieve vibe die op de beursvloer hing. 'Dat proefde je echt. Ons uitgebreide kennisprogramma, de internationale sfeer, de aanwezigheid van belangrijke thought leaders tijdens de masterclasses en de verbindende rol die we spelen in de kennisoverdracht tussen verschillende stakeholders maken het tot een zeer geslaagde 39ste editie. Zelf ben ik vooral geraakt door de enorme betrokkenheid van exposanten en bezoekers. Het is echt hún maritieme platform.'

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!