13 april 2016

Ramon Smitshuyzen: ‘Ik ben een open boek’

Wie zijn je branchegenoten? Waar halen ze hun inspiratie vandaan en wat is hun droom? Waarom hebben ze voor deze branche gekozen en hoe zien ze de toekomst ervan? In Event Personality leer je je branchegenoten pas echt kennen. Dit keer maak je kennis met Ramon Smitshuyzen van A1 Golfkar verhuur.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Wie is Ramon Smitshuyzen?
‘Ik ben geboren in 1970. Ik woon samen met mijn vriendin Inge, een dochter van 16 en een zoon van 14 in Muiderberg op een voormalige melkveeboerderij. Hier is ook ons bedrijf A1 Golfkar verhuur gevestigd. Ik ben altijd samen met m’n hond Gipsy. Waar ik ga, volgt zij.’

Wat is typisch Ramon?
‘Ik ben een ochtendmens én een buitenmens. Ik sta graag om vijf uur op om in alle vroegte buiten als eerste de dieren te verzorgen. We hebben hier paarden, ezels, geiten en een hangbuikzwijn. Verder ben ik no-nonsense en oplossingsgericht.’

Beroep en bedrijf?
‘Samen met mijn zus Vivienne ben ik – dit jaar precies tien jaar geleden – gestart met A1 Golfkar verhuur. We zijn gespecialiseerd in het vervoer van gasten en goederen op evenementen. Zowel indoor als outdoor. Onze gastenshuttles zijn merendeel elektrisch aangedreven en worden met of zonder chauffeur geleverd. Doordat ze ook voor reclamedoeleinden kunnen worden gebruikt, zijn het echte eyecatchers. Onze vloot bestaat nu uit zo’n tachtig voertuigen. Vivienne verzorgt de hele administratieve kant: planning, contracten en offertes en ik ben verantwoordelijk voor het logistieke en technische gedeelte. We hebben inmiddels heel wat ervaring en kennis van crowd management: het veilig verzamelen en verplaatsen van grote groepen mensen.’

Waarom deze branche?
‘Ik ben een ondernemer in hart en nieren. Heb al verschillende bedrijven gehad. Tien jaar geleden was ik toe aan iets nieuws. Tijdens een vakantie in Amerika zag ik hoe golfkarren daar zowel facilitair als voor gastenvervoer werden ingezet bij een evenement. Dat idee nam ik mee naar Nederland en ik startte met A1 Golfkar verhuur. De rest is geschiedenis.’

Mooiste evenement waaraan je hebt meegewerkt?
‘In september 2015 kregen we de vraag van modehuis Chanel of we veertig gastenshuttles konden leveren op hun fashionevent in Rome. Ruim 800 VIP-gasten moesten met onze shuttles over het terrein van de filmstudio’s worden gereden. Kosten noch moeite waren gespaard. Voor ons een behoorlijke uitdaging want we kregen maar drie en een halve dag voorbereiding, alles moest tip top in orde zijn en we hadden te maken met veertig Italiaanse chauffeurs. De golfkarren zijn met vijf vrachtwagens al met al een week onderweg geweest. Alles voor één avond. Uiteindelijk is alles heel goed gegaan en was de klant erg tevreden.’

Mooiste evenement dat je hebt bijgewoond?
‘Ik bezoek heel veel verschillende evenementen omdat onze golfkarren op veel plaatsen worden ingezet. Toch zijn er een paar die er voor mij uitspringen: Sail Amsterdam en de Floriade. Deze spreken me vooral aan vanwege het grootschalige karakter. Gigantische locaties, meerdere dagen en heel veel bezoekers. Fascinerend om te zien hoe dat allemaal in goede banen wordt geleid.’

Wat inspireert jou?
‘De passie van de mensen die ik tegenkom tijdens de events. Iedereen pakt het anders aan en bedenkt creatieve dingen. Of het nu gaat om een rollendekeukens-event, een festival als Zwarte Cross, de fashionweek of ‘gewoon’ open dagen van bedrijven. De organisatoren zijn stuk voor stuk gepassioneerd met hun werk bezig.’

Hoe ziet de branche er over vijf jaar uit?
‘Duurzaamheid gaat een steeds grotere rol spelen. Kijk naar de festivals: er moet een oplossing komen voor de enorme bergen afval en het hoge energieverbruik. Daar zijn volgens mij nog flinke stappen te maken. Organisatoren zullen steeds vaker kiezen voor duurzame oplossingen en duurzame leveranciers. Als aanbieder van elektrische voertuigen spelen we in op deze vraag.’

Stel: je mag een dag in iemands schoenen staan… Wie kies je en wat wil je die dag leren?
‘Niet dat ik ooit op hem zou stemmen, maar ik zou wel een week of drie willen meelopen met presidentskandidaat Donald Trump en zijn hele gevolg. Het fascineert me waarom zo’n man – multimiljonair en alles al bereikt – ook nog president wil worden. Het lijkt me interessant om mee te reizen met dat circus dat door heel Amerika trekt. Hoe doen ze het? Hoe pakken ze het logistiek aan?’

Hekel aan…
‘Papierwinkels. Gelukkig kan Vivienne daar wel heel goed mee omgaan.’

Dol op…
‘Toeren door Amerika met m’n vriendin. Kriskras door alle staten. Over de eindeloze highways. Van hotel naar hotel. Dat hebben we al meerdere keren gedaan. Onze laatste trip was door de zuidelijke staten, ook wel de Blues highway genoemd: New Orleans, Memphis, Nashville. Amerika fascineert me. De grote verschillen in het land en de natuur. Prachtig!’

Dit weet of verwacht bijna niemand van mij…
‘Dat ik tot tien jaar geleden dagelijks strak in het pak liep. Ik had toen callcenters door het hele land. Verder ben ik een redelijk open boek en zijn er weinig verrassingen.’

Welke wijsheid wil je graag met je branchegenoten delen?
‘Ik geloof in specialisatie. De bedrijven die zeggen dat ze alles kunnen, die kunnen alles net niet goed genoeg. Specialiseer je en richt je op dat waar je echt goed in bent!’