'Promotiegift van het jaar' bestrijdt analfabetisme'Promotiegift van het jaar' bestrijdt analfabetisme
Back Back Nieuws

'Promotiegift van het jaar' bestrijdt analfabetisme

16 mei 2019

De 25-jarige Rotterdammer Sam van Tol reist de wereld over in de strijd tegen analfabetisme. Met zijn onderneming Correctbook wil hij kinderen, in landen waar het hard nodig is, voorzien van eindeloos schrijfmateriaal. De uitwisbare notitieboeken, inclusief alle bijbehorende producten, worden door Correctbook verkocht in Europa. Met name gepersonaliseerd aan bedrijven. Met de opbrengsten gaan de schrijfboeken terug naar Afrika. Verbazingwekkend wint het bedrijf voor een derde jaar op rij de 'Promotiegift van het jaar Award' tijdens de PromZ Conferentie.

Het ontstaan van Correctbook

Op een vakantie in Zuid-Afrika ondervond Sam de problemen van analfabetisme. Op de schooltjes die hij bezocht, was nauwelijks pen en papier aanwezig. Of helemaal nat en verfrommeld. Eenmaal thuis kon hij het gebrek van schoolmateriaal niet loslaten. Bijna 1 miljard mensen kunnen niet leren lezen en schrijven. Waarvan 250 miljoen kinderen iedere dag naar school gaan zonder pen en papier.

Sam ontwikkelde een notitieboek dat eindeloos meegaat. Net als een whiteboard, maar dan in schriftvorm. Hij richtte de sociale onderneming Correctbook op in 2014 en inmiddels schrijven meer dan honderdduizend mensen met zijn schrijfmateriaal. Correctbook wordt zowel aan de consument als aan bedrijven verkocht. Bedrijven kunnen het boek geheel personaliseren met eigen logo, zodat ze een steentje bij kunnen dragen aan de mooie missie van Sam. En dit valt in de smaak.

Promotiegift van het jaar 2017, 2018 en 2019

'Het is bijna niet voor te stellen. Het winnen van de titel promotiegift van het jaar gebeurt meestal maar één keer. Namelijk als het product nieuw is. Het eerste jaar wonnen wij de titel dan ook dankzij de jury. De twee opvolgende jaren wonnen wij door de bezoekers die langs komen op de jaarlijkse PromZ conferentie in de Kromhouthal in Amsterdam. Het is ongelooflijk hoeveel support een idee krijgt, als je daadwerkelijk iets moois probeert te bereiken,' aldus Sam.

Eindeloos schrijven, voor iedereen

Het concept is heel simpel. Correctbook verkoopt haar schrijfmateriaal in de Westerse landen en met een deel van de omzet gaat hetzelfde schrijfmateriaal naar ontwikkelingsgebieden in Afrika. De doelstelling van Sam is ambitieus: eén miljoen kinderen uit ontwikkelingsgebieden van Correctbooks voorzien voor 2023. De teller staat inmiddels op 21.150 kinderen die genoeg schrijfmateriaal hebben om voor 4 jaar te schrijven.

Serie uitbrengen

En hoe dan verder met Correctbook? Onlangs is eigenaar Sam van Tol voor vijf dagen afgereisd naar Afrika voor het grootste project tot nu toe.15.000 kinderen van een Correctbook werden voorzien op de meest afgelegen plekken in Rwanda. Door zijn avonturen vast te leggen op video is het mogelijk een serie uit te brengen. Sam: 'Uiteindelijk willen we hiermee onze impact vergroten en de wereld laten zien wat we daar aan het doen zijn. Correctbook groeit, zorgt voor verbeterd schoolmateriaal en dat meer kinderen naar school kunnen. Daar mag natuurlijk iedereen van meegenieten.' De eerste aflevering van de serie verschijnt medio juni op de website van Correctbook.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!