Back Back Nieuws

PromoPodium lanceert uitjes, workshops en borrels in een Amsterdams theater

18 november 2010

Alles onder één theaterdak. Dat is PromoPodium letterlijk en figuurlijk. Letterlijk sinds de bouwontwikkelingen van een prachtig theater in theaterstraat De Nes in Amsterdam. En figuurlijk vanwege de andere locatie – de historische WERF221 aan de Oudegracht in Utrecht – en de overkoepelende functie over vier verschillende labels, te weten Uitjes.nl, Feestproducties, Styling.nl en De Koninklijke

[afbeelding niet meer beschikbaar] 

Tijd voor een gesprek…
Het zijn vier onafhankelijk labels die elkaar aanvullen en ook beconcurreren, met inspirerende ideeën en vernieuwende invalshoeken. Met 60 medewerkers, vier labels, vijf kantoren en twee locaties in ’s lands mooiste steden heeft eigenaar / directeur Erik van Wilsum het goed voor elkaar. Tijd voor een gesprek met deze rasondernemer over zijn nieuwste project; het Tobacco Theater in De Nes.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Véél bouwwerkzaamheden
‘Hier komt de keuken en hier wordt de spoelkeuken gebouwd… Antoine Hermans is verantwoordelijk voor de culinaire invulling, hier komen de koelcellen… dit is de garderobe…’ Erik leidt mij door de spelonken van het pand in de theaterstraat van Amsterdam. Ik krijg elk hoekje en gangetje te zien en word met elke uitleg enthousiaster over het geheel. Al vier maanden worden bouwwerkzaamheden, véél bouwwerkzaamheden, verricht aan het theater dat sinds drie jaar eigendom is van PromoPodium. Alles is aangeraakt geweest, alles heeft of krijgt een ander uiterlijk of een andere bestemming en achter elke verandering zit een bepaalde visie van Erik.

Vervolg rondleiding…
‘Hier zijn vier aansluitpunten voor David-taps (van Heineken) zodat vier groepen afzonderlijk van elkaar een eigen barretje in de theaterzaal  hebben. Een idee van mijn trouwe vriend en raadgever Martijn Veen.  Zo creëert iedereen zijn eigen sfeer… De bouwvakkers zijn nu bezig met het balkon van de loge… hier komt een speciale lift voor invalide gasten… En dit worden kleine break-out ruimtes, strak en toch ook romantisch aan de zijkant van het theater.’

[afbeelding niet meer beschikbaar] 

Met een beetje fantasie
Tobacco zal vanaf 1 maart 2011 operationeel zijn. Er moet nog ontzettend veel gebeuren, maar als je door je wimpers kijkt, zie je het zo voor je. De bar, de loge, het podium, de markante entree, de enorme klapdeuren die speciaal op maat gemaakt zijn en de prachtige lichtinval van het glazen industriële dak. Als je goed luistert hoor je niet eens meer 50Cent en Madonna door de speakers van stoffige radiootjes galmen, maar kun je muzikanten horen spelen in intieme settings.

Theater in combinatie met uitjes
Tobacco is niet zo maar een theater. Het is een commercieel theater dat zonder subsidie ingezet zal worden in combinatie met de bedrijfsuitjes van Uitjes.nl (een dochter van PromoPodium). In de kelder van het theater kunnen schilderlessen, improvisatielessen en allerlei soorten workshops gehouden worden. Alle ruimtes staan met elkaar in verbinding dankzij een architectonisch idee van Erik; er is een portaal met bogen gecreëerd (zoals de Amsterdamse grachten), zodat mensen die hun jas weg laten hangen in de garderobe indirect kunnen zien dat gasten een wijnproeverij hebben. Zo staat alles met elkaar in contact, zonder dat groepen elkaar kunnen storen. 

[afbeelding niet meer beschikbaar] 

Theatervoorstellingen met verrassend concept
Het is een enorme investering en volgens Erik is dat juist ondernemerschap: ‘ondernemen is risico nemen; je moet vertrouwen hebben in jezelf en in de werknemers van je bedrijf. Gelukkig zag ook oud-stadsdeelvoorzitter Els Ieping het plan zitten van een combinatie van theater, horeca en stadsuitjes. Dat was een geweldige stimulans om dit plan op deze wijze op te zetten. Ik ben haar nog altijd dankbaar dat ze het theater heeft willen behouden en er geen duf accountantskantoor in heeft laten komen. Dat zou toch echt een blamage voor de theaterstraat Nes en ook voor Amsterdam zijn geweest. We zijn nu druk in de weer met het opzetten van een aantal  geweldige theatervoorstellingen met een zeer verrassend concept’. 

10-jarig bestaan
Dankzij de durf en de ondernemerszin van PromoPodium viert het bedrijf volgend jaar haar 10-jarig jubileum. Dat wordt tevens het jaar waarin Tobacco het levenslicht zal zien met heel veel bedrijfsuitjes,mooie  theatervoorstellingen, acteurs, muziek, proeverijen, workshops en veel, heel veel inspiratie!

Wordt vervolgd
In december komt High Profile met een update van de bouwwerkzaamheden en met meer informatie over de invulling, de theaterleider (een BN’er met heel veel op zijn naam) en verdere ontwikkelingen. Wordt vervolgd…

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!