Prins voor een Dag: ‘Teleurgesteld bij het horen van de ‘gemiste’ locaties’
Keuzeprogramma
Het motto van deze editie is ‘klant is koning’, met als kenmerk dat genodigden zelf via een keuzeprogramma konden bepalen welke locaties zij vandaag wilden aandoen. Een van de initiatiefnemers van Prins voor een Dag, Diederik van Eeden, legt uit wat het jaarlijkse evenement nog meer kenmerkt: Enerzijds willen we organisatoren van evenementen kennis laten maken met de stad, anderzijds hoeft dat niet altijd een verrassend nieuwe locatie te zijn; het gaat er in ieder geval om dat we de bestemming weer ‘top of mind’ brengen op een ludieke manier. Den Haag heeft namelijk echt ontzettend veel te bieden! Ik ben nu 11 jaar betrokken en nog steeds met veel plezier actief bij de organisatie van Prins voor een Dag.” De technische productie ligt in handen van Diederiks voormalige bedrijf: Van Eeden Evenementen, een van de 39 partners van het evenement.
Louwman Museum
De dag startte vanmorgen in het Louwman Museum, gelegen aan de rand van het Haagse Bos, dicht bij de A44. In een spectaculaire openingsshow in het theater van de Haagse attractie die ‘s werelds oudste privé-collectie automobielen herbergt, werden de 39 partners benoemt. Ook kregen alle gasten in vogelvlucht een aantal facts & figures van Den Haag te zien op beeld:
* 1/3 van Den Haag is groen
* Multicultureel
* Meer dan 150 internationale organisatie
* 11 kilometer kustlijn
* 66 hotels
* 45 musea
* 850 restaurants, pubs en cafés
* 30 theaters
* 4.211 winkels
Pump Up The Company
Vlak voor de opening kreeg iedereen een opblaasbare microfoon in zijn handen, wat op zich al voor verbaasde gezichten zorgde… Uiteraard moest hier ook iets mee gedaan worden. Vincent Pahlplatz, General Manager van het Crowne Plaza Hotel, kondigde dan ook na zijn welkomstwoord het duo van Pump Up The Company aan. De twee heren gaven een energieke powerspeech om het energieniveau op een grappige manier te verhogen. Juist ja, daar kwamen de microfoons dan ook weer om de hoek kijken; meezingen, knuffelen, meedeinzen en dansen. Een ieder deed mee! Na nog geen 20 minuten liep iedereen enthousiast naar buiten, op weg naar zijn of haar bus om de tour langs Haagse locaties voort te zetten.
De Nieuwe Regentes
Met bus 3, waarin een vrolijke lakei – van Aaaaha! The Actor Factory – voor entertainment zorgde, vertrek ik samen met een groep organisatoren naar de Nieuwe Regentes. De verwachtingen waren hooggespannen, weinig genodigden hadden deze vernieuwde versie van het oude Zwembad Theater nog niet met eigen ogen gezien. Sinds mei zijn de deuren van dit ondernemende theater geopend en biedt deze venue verschillende karakteristieke ruimtes voor theater- en muziekvoorstellingen, bedrijfsevenementen, feesten en partijen. We krijgen een rondleiding door het gebouw en doen vijf zalen aan, naast twee authentieke foyers en een lunchroom die voor de meest uiteenlopende doeleinden kunnen worden ingericht.
Originele badtegels
Het pand waarin de Nieuwe Regentes is gehuisvest dateert uit 1920. Het was de grootste overdekte zwem- en badinrichting van Europa: “Ik heb hier als kind nog mijn zwemdiploma gehaald!” vertelt een van de deelnemers. “Ongelooflijk dat dit nu een totaal andere bestemming heeft.” De ‘oooh’s en aaaah’s vlogen ons om de oren. Graffititeksten en kattebelletjes van gasten, de originele badtegels in Het Diepe, waarin je letterlijk op de bodem van het grote zwembad staat en de oude kleedkamers die zijn omgetoverd tot artiestenkleedkamers. Het is een metamorfose van jewelste, die goed gelukt lijkt te zijn. Geen pluche en tapijt en geen chique bedoening, maar wel een rauwe monumentale omgeving die een onvergetelijke indruk achterlaat.
De Broodfabriek
En dan door naar de volgende locatie: De Broodfabriek. Ook zeker authentiek te noemen en met een unieke storytelling. Volgens Peter van Oosten, eventmanger bij Parnassia Groep, is dit een verrassing. “Ik ken deze locatie vanwege de voormalige Darling Market met alle standjes met tweedehands spullen. Nooit geweten dat het voorheen een Broodfabriek was. Het ziet er nu wel heel anders uit met veel mogelijkheden voor grote groepen. Er zijn nog maar weinig locaties over, zeker in Zuid-Holland, waar je met grote groepen terecht kunt.”
A-locatie
Op de vraag wat Peter van Prins voor een Dag vindt antwoordt hij: “Ik vind het geweldig, Den Haag Marketing doet het erg goed, de stad is een A-locatie met heel veel mogelijkheden die je zelf niet altijd goed in beeld hebt. Ondanks dat je niet alles op een dag kunt zien, maak je op grond van waar je mee bezig bent een selectie, zodat de mogelijkheden nog beter in beeld zijn.
Teleurgesteld
Prins voor een Dag is nog steeds in volle gang en locaties als Koninklijke Schouwburg, Haagse Toren, Steigenberger Kurhaus Hotel, Catch by Simonis en het Mauritshuis worden enthousiast bezocht door beslissers in de markt. De netwerkborrel in een toplocatie in de duinen zal vanavond bij de meeste aanwezigen ook zeker stof doen opwaaien bij het horen van de ‘gemiste’ locaties. Zoals Vincent Pahlplatz in zijn welkomstwoord al beloofde: “Jullie gaan teleurgesteld zijn aan het einde van de dag omdat er ook nog zoveel locaties zijn die jullie niet hebben kunnen bezoeken…” Dan maar snel inschrijven voor de twaalfde editie in 2014!