Ik weet niet hoe het u vergaat, maar bij dit soort initiatieven moet ik altijd meteen denken aan Postbus 51 spotjes. Miljoenen kostende reclamespotjes waarin de overheid dieven oproept minder te stelen, alcoholisten maant minder te drinken en wegpiraten verzoekt minder roekeloos te jakkeren. Het effect van deze papieren tijgers is onder aan de streep altijd nul komma niks. Wie het eens is met de boodschap, behoort namelijk niet tot de doelgroep, en wie tot de doelgroep behoort, trekt er zich niets van aan. Mensen veranderen hun gedrag namelijk niet omdat iemand anders dat beter uitkomt. Hoe je een pitch netjes moet ingaan, weten alle goedwillenden, en de rest heeft er maling aan.
Verder geen energie in steken, zou ik willen adviseren: niet alles kun je van buitenaf opleggen. Datzelfde zou ik willen bepleiten voor het alles overheersende credo van IDEA: hun streven naar langdurige relaties met opdrachtgevers. Ook dat is zo’n typisch aan de verkeerde doelgroep gerichte boodschap. Langdurige relaties met je klanten kríjg je niet, dat moet je zelf verdienen. Niet door het vaak te verkondigen, maar gewoon door je werk goed te doen. Echte kwaliteit komt vanzelf bovendrijven. Daar zijn niet al te veel regels en richtlijnen voor nodig.
Jan Jacobs
Hoofdredacteur High Profile Events
Deze column is verschenen in High Profile Events 3