Polsbandjes 2.0: innovatieve trends en toepassingen
12 juni 2024Iedereen die de Britse band Coldplay kent en het nieuws een beetje volgt heeft ze langs zien komen: de costum made polsbandjes die uitgedeeld worden aan het publiek en reageren op het ritme van de muziek. Het laat zien hoezeer de wereld van de polsbandjes veranderd is: van vervelend knellend festivalbandje tot een volledig gecustomized polsbandje van gerecycled materiaal, stof, siliconen of zelfs van ecologisch papier compleet met bloemzaadje om na het event zelf te planten. Ook polsbandjes voor zakelijke evenementen worden steeds innovatiever en functioneler.
Mikha Spiering van GiftCampaign.nl vertelt ons over de – haast oneindige – mogelijkheden en trends van polsbandjes bedrukken voor zakelijke evenementen anno 2024:
1. Duurzame polsbandjes
‘Natuurlijk is duurzaamheid voor veel opdrachtgevers een speerpunt tijdens hun zakelijke evenement. Dit sluit aan bij de bredere trend van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen en dat zien ze dan ook graag vertaald in hun keuze voor een polsbandje’, vertelt Mikha. ‘Van oudsher waren polsbandjes vaak van plastic van lage kwaliteit. Inmiddels produceren veel leveranciers producten van duurzame materialen, bandjes van bijvoorbeeld bamboe, hout, biologisch afbreekbaar materiaal of gerecycled RPET materiaal. En hele mooie papieren bandjes met bloemzaadjes. Dat soort bandjes zijn misschien ietsje duurder, maar je krijgt wel kwaliteit en geeft iets terug aan het milieu.’
2. Herbruikbare polsbandjes
In het verlengde van duurzaamheid, is ook het inzetten van herbruikbare polsbandjes een trend bij zakelijke evenementen. Het is heel simpel: bij binnenkomst ontvangen de gasten een polsbandje die ze bij het verlaten van het event weer inleveren. Bij het volgende event kan de organisatie de bandjes opnieuw inzetten. ‘Het gaat in dat geval vaak om siliconen polsbandjes’, vertelt Mikha. Dat scheelt zowel materiaal als kosten en vermindert afval. Win win!
3. Reflecterende polsbandjes
‘Ook reflecterende polsbandjes zie je steeds meer’. ‘Die heb je uiteraard in allerlei kleuren. Zeker ’s avonds zijn gasten beter zichtbaar en vindbaar. Voor zomerse evenementen of bijvoorbeeld bij VIP-evenementen bij een beachclub kunnen dit soort kleurrijke bandjes helemaal aangepast worden aan de branding van het event en de huisstijl van de opdrachtgever.’
4. Interactieve polsbandjes
‘De polsbandjes die Coldplay tijdens hun concerten inzetten zijn een mooi voorbeeld van de interactieve polsbandjes die je steeds meer ziet.’ Polsbandjes met technologie kunnen worden gebruikt om de deelnemers van jouw zakelijke evenement te laten netwerken, maar kunnen ook dusdanig worden aangepast dat ze voor contactloze toegang zorgen – voor een snelle en veilige toegang tot evenementen. Ook voor cashless betalingen, gegevensverzameling of tracking en crowd control kunnen slimme polsbandjes worden ingezet.
5. Uitgebreide designs
De mogelijkheden voor branding zijn inmiddels net zo uitgebreid als de verschillende materialen. Mikha: ‘Er is een groeiende vraag naar op maat gemaakte polsbandjes met bedrijfslogo’s, thema’s of gepersonaliseerde ontwerpen die passen bij de branding voor een evenement. Zo zijn er verschillende bedrukkingstechnieken van stoffen bandjes die allemaal hun eigen voordelen hebben. Full color, sublimatiebedrukking waarbij de print als het ware ingebakken wordt in het oppervlak van het materiaal zelf, uitgebreide designs en zelfs QR-codes. De opties zijn oneindig!’
Deze trends laten zien dat polsbandjes niet alleen praktisch zijn voor toegangsbeheer, maar ook bijdragen aan een interactieve, gepersonaliseerde en duurzame evenementervaring!
Tekst: Mahlee Plekker
Goed artikel?
Schrijf je in net als 24.0147 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!