Pinterest als marketingtool voor jouw evenementPinterest als marketingtool voor jouw evenement
Back Back Column

Pinterest als marketingtool voor jouw evenement

24 oktober 2018

Je heb je Facebook, Instagram en LinkedIn promotie op orde. Maar haal jij wel het maximale uit je online promotie? Veel organisatoren zien het platform Pinterest over het hoofd en lopen hierdoor belangrijke kansen mis. Maar wat is Pinterest nou eigenlijk? En hoe kun je dit platform zakelijk inzetten om de omzet van je evenement te verhogen?

Wat is Pinterest?

Pinterest is een visueel en creatief platform dat – naast persoonlijke inspiratie voor jouw evenementen – ook ingezet kan worden voor zakelijke doeleinden. Hoewel Pinterest vaak wordt gezien als een social media platform, is het in feite een zoekmachine. Mensen gaan erheen omdat ze opzoek zijn naar inspiratie en informatie. Er ligt dan ook een scala aan kansen voor evenement organisatoren, ook als je geen wedding planner bent.

Hoe werkt Pinterest zakelijk?

Om Pinterest succesvol in te zetten als marketing tool is het allereerst van belang dat je de behoeften van je bezoekers begrijpt. Als je Pinterest daarbij als zoekmachine beschouwt betekent dat dat je titels en omschrijvingen van je foto’s (Pins) op dezelfde manier zou moeten samenstellen als bijvoorbeeld een blog op je website. Als je Pinterest optimaal wil gebruiken, maak dan een zakelijk account aan zodat je gebruik kunt maken van gesponsorde Pins. Je kunt dan betalen om ervoor te zorgen dat jouw doelgroep je pin te zien krijgt.

Content is koning

Denk bij het bepalen van de content die je gaat plaatsen aan de relevantie en deelbaarheid van je Pins. Deze tips helpen je bij het bepalen van de juiste insteek:

  1. Wees relevant 
    Een goede manier om je evenement onder de aandacht te brengen via een Pinterest board (boards helpen je Pins te organiseren in verschillende categorieën) is het bieden van praktische waarde voor je doelgroep. De woorden 'DIY', 'Food' and 'Recipe' bijvoorbeeld, zijn momenteel de meest gepinde (en deelbare) woorden op Pinterest. Haak hier op in door bijvoorbeeld Pinterest boards te creëren over ‘DIY festival outfits’ of ‘recipes van onze foodtrucks’.

  2. Praktisch of juist inspirerend?
    Plan je evenementen omtrent specifieke onderwerpen of bezigheden? Stel dan bijvoorbeeld ‘How to’ lijsten of infographics op die je kunt delen met je potentiële deelnemers. Organiseer je bijvoorbeeld een marathon? Denk dan aan een infographic met een trainingsschema of hardloop tips. 

    Wil je  juist meer een inspiratiebron zijn voor je doelgroep? Festivalorganisatoren opgelet: als het gaat om mode begint 34% van de pinners (Pinterest profielen) al twee tot vier maanden vóór een evenement met het zoeken naar een outfit en het opdoen van inspiratie. Heb je mooie plaatjes van deelnemers van voorgaande jaren? Zet die dan met een watermerk (logo en datum van je evenement) op Pinterest.

    Organiseer je (internationale) congressen? Creëer een bord met de lokale hotspots, highlights en tips van locals om enthousiasme voor het evenement op te bouwen. Of deel juist een foto met quote van een van je sprekers.

  3. Bepaal je bronnen
    Het opbouwen van interesse voor je evenement vergt consistentie. Ga dus goed na of je genoeg content hebt. Is dit niet het geval? Bedenk dan, waar je het vandaan kunt halen. Kun je bijvoorbeeld je sponsoren uitlichten of je cateraar/foodtrucks op een voetstuk plaatsen? Gerechten en recepten zijn immers dé hoekstenen van het Pinterest platform. 

    Indien je een terugkerend evenement organiseert, bedenk dan ook goed welke content je deze editie gaat verzamelen voor de marketing van je volgende evenement. Huur je een fotograaf in? Dan is een goede briefing van essentieel belang! Wees specifiek over het aantal en type beelden dat je voor je volgende Pinterest campagne nodig hebt. 

    Overweeg om bijdragers (collaborators) aan je bord toe te voegen. Dit kunnen influencers, deelnemers, sprekers of partners zijn. Bijdragers kunnen een perfecte manier zijn om variëteit in je bord te brengen en zijn handig als jouw team weinig tijd heeft om content te produceren.

  4. Zien en gezien worden 
    Zorg dat je Pins gezien worden. Zoals als eerder gezegd is Pinterest een zoekmachine. Zorg dus dat je content SEO technisch op orde is. Als je budget hebt, maak dan gebruik van gesponsorde Pins. Maak je je eigen content? Dan is het beste dat je kunt doen zorgen dat je logo en evenement datum op de foto’s staat.

Probeer regelmatig nieuwe foto’s op je borden te plaatsen (zo’n vijf keer per week in de aanloop naar je evenement) en begin ruim voor de datum van je evenement met het plaatsen van content; afhankelijk van je doelgroep zo’n twee tot vier maanden van te voren. Het allerbelangrijkste is dat je een goede basis creëert door consistent content te produceren die relevant is voor je doelgroep. Stel een haalbare content kalender samen zodat je een consistente flow creëert. Vind je het lastig om te beginnen? Gebruik dit template als basis voor de planning van je marketing campagne.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!