
Humor grootste kracht
Volgens Jeroen draait het allemaal om plezier: ‘Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. Als ik geen flauwe grappen mocht maken, dan had ik het niet volgehouden.’ Uiteraard zijn kennis, ervaring en professionaliteit ook succesfactoren van PINO, maar stiekem is humor de grootste kracht. Pieter: ’Je moet je werk kunnen relativeren, anders waren we allang gestopt door de stress.’ En een belangrijke regel en les van Jeroen: ‘Ik ga altijd met een goed humeur naar huis, ook al is er iets misgegaan die dag.’
Een gouden combinatie
Misschien wel de belangrijkste vraag: hoe houden ze het al 25 jaar met elkaar vol? Volgens Pieter duurt menig huwelijk korter. Jeroen vindt dat ze goed op elkaar zijn ingespeeld: ‘Ik vertrouw altijd op mijn onderbuikgevoel. Dan zeg ik: let op mijn woorden.’ Pieter slaapt er vaak nog een nachtje over en vult Jeroens intuïtie vervolgens aan met de bijbehorende rationele argumenten. Een gouden combinatie. Jeroen: ‘We zijn ons bewust van de relatie die we hebben. Het belang van een gezonde samenwerking is te groot om een conflict te hebben.’
Je doet het samen
Ze delen hun werkplezier met twee compagnons en een team waar ze trots op zijn. Pieter: ‘Wij zijn geen managers, maar vakidioten.’ Jeroen: ‘Wij draaien gewoon mee en zijn echt onderdeel van het team.’ Dat alle neuzen dezelfde kant op staan, is ook van groot belang. ’Elke medewerker heeft onze kernwaarden.’ Een belangrijke factor volgens Pieter. Zo staat de kernwaarde gastvrijheid bovenaan bij iedereen. Jeroen: ’We hebben geen secretaresse die onze opdrachtgevers of leveranciers ontvangt. Ik zet zelf graag een kopje koffie voor een bezoeker of koerier. Dat maakt niet alleen hun dag, maar ook die van mij.’
Nog geen einde in zicht
De ambitie die er 25 jaar geleden was, is er nog steeds. Want als ze gevraagd wordt wanneer ze met pensioen gaan, antwoorden ze dat ze juist verder willen groeien. ’We nemen vaak afslagen zonder dat we het zelf doorhebben. Een paar jaar later definiëren we pas de ontwikkeling die het bedrijf dan organisch heeft doorgemaakt.’ Deze insteek karakteriseert de afgelopen 25 jaar en ook de aankomende jaren. Jeroen: ‘Nieuwe uitdagingen houden het leuk. Onze strategie is dat we goed zien waar behoefte aan is bij onze opdrachtgevers. Met als doel dat we die opdrachtgevers maximaal ontzorgen en ondersteunen in kwalitatieve evenementen.’
Van postkantoortje spelen tot werkgever
Waar zijn ze nu het meest trots op? Pieter: ‘Dat we een écht bedrijf zijn. Het begon als postkantoortje spelen en voordat we het doorhadden waren we opeens werkgever.’ Jeroen vult aan: ‘En hier hebben we gewoon keihard voor gewerkt.’
De rode draad in de afgelopen 25 jaar is de intrinsieke motivatie die zich door vertaalt naar veel ambitie, drive en passie. Daarom lukt het zonder strategie, zijn slechte dagen geen probleem en is elke uitdaging interessant. Gooi er een vleugje humor bij, en de som van succes is compleet.