4 december 2012

Pieter Kaya: ‘Wij concurreren met andere uitgaansvormen, zoals een bioscoopbezoek’

[afbeelding niet meer beschikbaar]Wanneer we het over live entertainment hebben, gaat het vaak ook over theaterproducenten als Stage Entertainment, het oer-Hollandse bedrijf dat de wereld van entertainment dichtbij ieders evenementenhart brengt, zowel binnen als buiten de landsgrenzen. Het moge voor niemand een verrassing zijn dat de entertainmentbranche het moeilijker heeft in deze tijden… Maar hoe gaat het nu echt achter de financiele schermen van één van Neerlands meest gerenommeerde entertainmentbedrijven? We spraken hierover met Pieter Kaya, Financieel Manager bij Stage Entertainment.

Wat maakt de financiële afdeling van Stage Entertainment interessant?  
‘Boekhouden kun je overal doen, in elk bedrijf, maar dit is wat mij betreft een aansprekende organisatie, waar ik al bijna twaalf jaar met veel plezier werk. Elke dag is anders en dat maakt het heel enerverend. Bij veel financiële afdelingen wordt geredeneerd vanuit de ivoren toren, maar dat kunnen we ons bij Stage Entertainment niet permitteren; we moeten samen in de klei staan om producties te verwezenlijken en ons van informatie te voorzien. Onze afdeling is als het ware een spin in het web, niet alleen op financieel, maar tevens op productioneel gebied. Een creatief proces van een nieuwe productie gaat heel snel en dan moet je als financiële afdeling daar de vinger op de pols houden en mensen blijven doordringen van hun acties; een productiebudget zou anders snel overschreden kunnen worden… Dankzij mondige financials in mijn team zijn wij bij machte dit in goede banen te leiden. Met Stage Entertainment gaat het ook goed; We zijn een groot internationaal bedrijf, wat vertegenwoordigd is in de grote landen op het Europese vasteland, en tevens in Engeland en Amerika. Wij openen nog steeds nieuwe theaters in Duitsland en in Rusland. Tevens gaan we in Nederland een prachtig theaterseizoen tegemoet waarbij we een geheel eigen ontwikkelde productie Hij Gelooft In Mij, een muzikaal verhaal achter André Hazes en de door ons samen met Whoopi Goldberg op onder meer Broadway gelanceerde musical Sister Act uitbrengen.’

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Wat zijn belangrijke uitdagingen voor Stage Entertainment?
‘We zijn bezig met de automatisering van bepaalde processen zodat we – in het hele bedrijf – efficiënter kunnen werken. Ook ontwikkelen we een rapportagetool ten aanzien van al onze verkopen, zodat we real time online via internet alles kunnen publiceren. Hierdoor kunnen interessante verbanden getrokken en analyses gemaakt worden. De tijd vraagt daar om. Het is geen geheim dat de entertainmentbranche moeite heeft bezoekers naar producties te trekken. Ondanks dat wij een kwalitatief hoogstaand product hebben, moeten wij concurreren met andere uitgaansvormen als een bioscoopbezoek of andere theaterproducenten. Mensen kunnen hun geld maar één keer uitgeven en maken hierin een bewuste keuze.’