Back Back Nieuws

Picnic wint Gouden Gashouder

11 januari 2010
Picnic Cross Media Week is uitgeroepen tot winnaar van de Gouden Gashouder, de prijs voor het meest inspirerende evenement in de Westergasfabriek te Amsterdam.

De jury schrijft: "Met het toekennen van de Gouden Gashouder waarderen we de organisatie voor de gedurfde en ongelooflijk vrolijke vormgeving, en bovenal voor de manier waarop Picnic ICT en duurzaamheid met elkaar weet te verbinden. Picnic past qua inhoud én inrichting perfect bij de Westergasfabriek; innovatief, avontuurlijk en verrassend; een inspiratiebron voor toekomstige gebruikers van de Gashouder."

Meest inspirerend
De Gouden Gashouder is een wisseltrofee, die de Westergasfabriek uitreikt aan de organisatie die het meest inspirerende evenement heeft neergezet in de Gashouder in het afgelopen kalenderjaar. De ronde gietijzeren Gashouder uit 1903 is één van de meest markante gebouwen van Amsterdam, en wordt internationaal gezien als een voorbeeld voor hergebruik van industrieel erfgoed. Met de jaarlijkse uitreiking van de Gouden Gashouder wil de Westergasfabriek creatief en innovatief gebruik van deze uitzonderlijke ruimte stimuleren. Het Holland Festival won vorig jaar als eerste de prijs.

De Gouden Gashouder werd woensdagavond 6 januari, tijdens de nieuwjaarsborrel van de Westergasfabriek uitgereikt door Annet Lekkerkerker, zakelijk directeur van het Holland Festival, aan Annemarie van Asselen, sponsor en partnership director van Picnic Cross media Week.

Verbluffend
Picnic, het internationale cross media festival met meer dan 6500 bezoekers, richtte de Gashouder op een verbluffend originele manier in: met steigers en containers werd een tweede laag in de Gashouder gebouwd. De Gashouder werd omgetoverd tot de “Interactive Creative Capital”. Op 7,5 meter hoogte was de witte perslounge en iets lager, op 5 meter hoogte, een complete nomadentent. Op de vloer een markt en een speeltuin met echt gras waar bezoekers naar hartenlust konden netwerken en nieuwe applicaties uittesten.

Tot de vele hoogtepunten van PICNIC behoorden onder meer de bekendmaking van de winnaars van de Green Challenge en Mobile Clicks. Voor dit evenement werd tevens het complete pakket aan internetfaciliteiten van de Westergasfabriek uit de kast getrokken.

Picnic was 1, op 2: Tommy Hilfiger, met de presentatie van de Europese seizoenscollectie, en op 3: de live show van 3FM Awards.

De jury bestaat uit Liesbeth Jansen, (directeur van de Westergasfabriek BV), Maya Meijer-Bergmans (eigenaar/mede-directeur van de Westergasfabriek) en de winnaar van het voorgaande jaar, in dit geval Annet Lekkerkerker van het Holland Festival. De Gouden Gashouder is gemaakt door kunstenaar Serge Verheugen en bestaat uitgerecycled materiaal dat is getransformeerd tot een geabstraheerde Gashouder.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!