Back Back Achter de schermen

PICNIC 09: kick voor de Internet elite?

25 september 2009

Het driedaags multimediaal crossover event PICNIC,  dat momenteel in en rond de Westergasfabriek speelt, is dat een feestje dat nu al vier jaar op rij de internationale Internet-elite aantrekt? Het programma ziet er goed uit. Keynote speakers, Grote Namen,  waar veel geld voor moet worden neergeteld, maar ook seminars en labs waar krappe beurzen op los kunnen gaan.'t Picnic Festival: wie komen daar eigenlijk? Nerds? Wizzkids? Hackertjes? Slimme ICT-boys and girls? Webdesigners? Who is shaking the Twitter Tree?

High Profile ervaarde bits and pieces in de wondere digitale en dynamische wereld barstensvol technologische hoogstandjes en interactieve ervaringen. Kicken!

Het aantal laptops -  waar écht iedereen mee rondsjouwt – is niet te tellen. Een broedplaats van creativiteit met veel exposure voor fun maar vooral een laboratorium van vernuftigheid, zoveel is wel duidelijk. De graslucht die uit de Gashouder dwarrelt trekt aardig wat netwerkers aan. Daar is de locatie ook voor bedoeld. Lekker los sfeertje, houten banken, prima koffie van Cantina Mobile. Het lijkt wel een stadspark hier! Sylvester Lindemulder is als art-director verantwoordelijk voor het creatieve concept, een man die werkt in moods en sferen en dat had hij voor ogen voor deze editie. MVO, beetje alternatief, een verademing, bijvoorbeeld nu eens niet die obligate cateraar.
Dus..vlij maar neer op de Fatboys, koptelefoontje op van de Silent Disco, laptop aansluiten en off you go. Gratis ijsco erbij, inclusief Microsoft sparkels en blauwe spikkels. Pardon??

We spotten een bekende! Michel Buchner van LiveLab, in coproductie met LiveHouse,  is actief voor Microsoft. LiveLab heeft – binnen 8 weken -  als concept een creative park bedacht en neergezet voor de gigant om "hiermee een andere kant van Microsoft te benadrukken":

In het park een Twitter tree, die Silent Disco en een Half Pipe. Om 11.00 uur sharp is er deze morgen een wereldwijde launch van een nieuw Microsoft product, ontwikkeld voor een niche-deel van de doelgroep. En die zit er dan ook, geconcentreerd naar de spreker uit Amerika te luisteren.
Sponsors, o.a. Vodafone, PostCode Loterij  hebben elders een fraaie stek.

Alle gebouwen zijn in full swing, er is immers een interessante conferentie, en buiten is ook van alles te beleven. Bij binnenkomst bij het registratiepunt voor de pers krijgen mijn collega Barbara en ik naast een lanyard met het bekende rode koord  IAMsterdam ( Amsterdam zet zich graag op de kaart als creatieve stad, en ja ja burgemeester Cohen en minister Plasterk lopen hier vandaag rond) maar daaraan hangt ook een roze hartje met in grote witte letters het woord  IK.

Leg uit.

Wat blijkt, aan de andere kant van het hartje staat de tekst. "The IKtag connects your social network profile with the world".

Dat willen we wel eens meemaken, dus op naar de busstand van Mediamatic, een Amsterdams bedrijf dat dit fenomeen heeft ontwikkeld. Met de RFID chip ín het hart kunnen bezoekers een challenge aangaan. De IkWin / Google battle. Wie schiet omhoog naar de sky qua ranking? De collega of jij? Je stapt allebei in een bakkie, schuift de tag voor een apparaat (alsof je bij Albert Heyn boodschappen scant) en je weet je Google ranking. You win girlie. 

Met de Ik/tag kunnen ook foto's 'Ik/Cam"gemaakt worden, welke onmiddellijk met je naam en toenaam op allerlei schermen geprojecteerd worden. Je kunt met de tag ook meedoen een een Mobile polling. Barbara en ik zien giga veel toepassingen voor de evenementenbranche. Stel, een partij met 5.000 m/v in Ahoy. Je bent je partner of collega kwijt, via schermen kun je de persoon, staat bij uitgiftepunt B in hal 3, traceren.Geweldige ontwikkeling.

Dynamiek, creativiteit, inspiratie door innovatie… we kicken, Bar en ik. En lopen co-founder van Picnic, Marleen Stikker tegen het lijf. Zij is met Bas Verhart de drijvende kracht achter dit evenement. Ze heeft een paar minuten voor High Profile, Barbara pakt haar kans en ons nieuwste redactieknuffel en gadgetje: de FLIP ULTRA HD. Klik hier voor de video.

PICNIC wordt groter en groter en gaat zelfs internationaal, zo meldt Stikker. "We zijni n juni voor het eerst in New York geweest en hebben daar PICNIC Salon neergezet en we zijn in gesprek met Sao Paulo, Berlijn, Vancouver. Het succes van PICNIC is de combinatie van de labs, onze sprekers, je kunt er fantastisch goed netwerken en de innovaties die op de markt gaan komen beleven. Ze worden hier uitgetest. Weet je dat er op het terrein mensen rondlopen met een horloge om dat de CO2 uitstoot meet??"

Wauw! En dat maakt PICNIC zo kicken. Op naar de toekomst!

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!