Back Back Interview

Peter van der Veer: ‘Nieuwe ervaringen zijn van onschatbare waarde’

14 oktober 2013

Waar halen je branchegenoten hun inspiratie vandaan? Wat is hun droom? En in wiens schoenen zouden ze graag een dagje willen staan? In Event Personality leer je je branchegenoten pas echt kennen!  Dit keer maak je kennis met Peter van der Veer, directeur van Ahoy Rotterdam.

Wie is Peter van der Veer?
Ik ben in 1966 in Utrecht geboren, groeide op in Amsterdam en word misschien wel oud in Rotterdam. Dat het ontdekken van mooie steden een van mijn grote hobby’s is, zal je waarschijnlijk niet verbazen. Ik heb het geluk dat ik vanwege mijn baan veel mag reizen. Daarnaast heb ik twee prachtige kinderen, een zoon Jigeal en een dochter Naäma. Ondanks mijn drukke baan probeer ik veel tijd met ze door te brengen.

Wat is typisch ‘Peter van der Veer’?
Het ondernemende is zeer typerend voor mij. Ik vind het heel leuk en inspirerend om met nieuwe projecten en klanten bezig te zijn. Tegelijkertijd ben ik natuurlijk ook verantwoordelijk voor het bestaande; de basis moet perfect georganiseerd zijn. Dat lukt ons omdat ik met goede mensen samenwerk en hen veel vrijheid en verantwoordelijkheden geef. Dat werkt goed en eerlijk gezegd denk ik ook dat het de leukste manier van werken is; wanneer je zelf verantwoordelijk bent, geeft je dat ook meer voldoening.

Beroep en bedrijf?
Ik ben directeur van Ahoy Rotterdam. Het belangrijkste in mijn functie is dat klanten succesvolle, renderende evenementen organiseren en hun gasten het naar hun zin hebben. Zolang je dat maar voor ogen houdt, is het, zonder het te willen bagatelliseren, echt geen rocket science. Een goede opleiding is belangrijk, maar uiteindelijk geldt in dit vak vooral dat je gastvrijheid in de aderen hebt stromen. Als locatie is Ahoy uniek, omdat het zoveel verschillende aspecten in zich heeft. Veel vierkante meters, een congres- en vergadercentrum, maar ook een arena. Die combinatie maakt ons compleet uniek.
Een ander bijzonder aspect van Ahoy is dat we al sinds de start in 1971 zelf evenementen organiseren. Vakbeurzen, maar ook het Kerstcircus Ahoy, het ABN AMRO World Tennis Tournament, de Zesdaagse van Rotterdam en diverse muziekevenementen. Met al die verschillende evenementen maken we optimaal gebruik van de competenties van het gebouw. Die diversiteit zorgt bovendien voor een unieke sfeer. De medewerker die de ene avond bij de Zesdaagse achter de bar staat, staat daar twee dagen later weer voor een beurs. En dat doet hij of zij met dezelfde grote glimlach. Die dynamiek zit in de genen van dit Rotterdamse bedrijf en ik denk dat dat te maken heeft met de verscheidenheid aan evenementen.

Waarom deze branche?
Misschien als enige in Nederland kan ik zeggen dat ik écht letterlijk deze branche ingerold ben. Ik kon vroeger aardig goed voetballen en een van mijn ploeggenoten werkte bij de Jaarbeurs in Utrecht. Hij vroeg of ik daar ook wilde komen werken en zo kwam van het een het ander. Het leek hem trouwens ook wel gunstig voor de voetbalploeg van de Jaarbeurs.

Mooiste evenement waaraan je hebt meegewerkt?
Vind je het goed als ik er een paar noem? Ten eerste het jaarlijkse evenement Jeugdvakantieland, dat we samen met de gemeente Rotterdam organiseren. Jeugdvakantieland is bedoeld voor kinderen die niet op vakantie kunnen; gedurende een paar dagen is Ahoy hun vakantiebestemming. Koekjes bakken, kleien, sporten, er is van alles te doen. En dan al die blije en vrolijke gezichten! Prachtig.
Een tweede is het concert van Coldplay, ook in Ahoy. Iedereen kreeg een polsbandje om en het lampje daarvan reageerde op de muziek. Die polsbandjes bestaan natuurlijk al langer, maar het was voor het eerst dat ik ze op deze manier zag. Heel mooi.
Ik ben sowieso een groot muziekliefhebber, dus ik geniet ook enorm van het North Sea Jazz Festival. Vijftien podia, al die artiesten, de sfeer; heerlijk. Maar ik houd ook van De Vrienden van Amstel LIVE!: gezellig ouderwets meezingen.

Mooiste evenement dat je hebt bijgewoond?
Heel cliché, maar ik ga toch voor de geboorte van onze kinderen. Daar kan werkelijk geen andere gebeurtenis aan tippen.

Wat inspireert jou?
Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik op veel plekken kom, we doen veel zaken over de grens. Dat inspireert me enorm. Ook al ben ik ergens al vaker geweest, dan nog probeer ik toch weer nieuwe dingen te ontdekken. De horizon is zo breed, er is zoveel te doen. Als ik terugkom, duiken de collega’s bij wijze van spreken al onder het bureau, omdat ze weten dat ik boordevol nieuwe ideeën zit. Overigens stuur ik mijn mensen ook vaak naar buiten. Als ik weet dat ze naar een bepaalde stad gaan, stuur ik ze bijvoorbeeld wel eens naar een bepaald restaurant en mogen ze de rekening naar Ahoy sturen. Het is belangrijk om nieuwe ervaringen op te doen, want die neem je weer mee naar je werk. Dat is van onschatbare waarde.

Waar droom je nog van?
Eigenlijk ben ik niet het type voor de grote dromen, ik ga ervan uit dat de dingen zich vanzelf ontwikkelen. Ik weet zeker dat mijn leven er over tien jaar heel anders uit zal zien, dat er allerlei grote en kleine dingen veranderd zullen zijn. En daar heb ik nu al zin in!

Hoe ziet de branche er over vijf jaar uit?
Wat ik zie en ook goed vind, is dat de branche professionaliseert. De meetbaarheid van beurzen en evenementen wordt steeds belangrijker. Mensen zullen positief kritisch kijken naar waar ze naartoe gaan, maar de live-ontmoetingen blijven, daar ben ik van overtuigd. De jonge generatie zal de branche ook een boost geven, vooral op het gebied van creativiteit. Het rendement van het evenement wordt alleen maar belangrijker, en dan praat ik niet alleen over het financiële rendement. Het gaat ook om de inspiratie die je ergens opdoet; financieel niet te meten, maar wel heel belangrijk. Verder gaan beurzen en congressen steeds meer in elkaar overlopen. De gast stelt zijn eigen programma samen uit een aanbod van workshops, belevenissen, presentaties en sprekers.

Stel: je mag een dag in iemands schoenen staan… Wie kies je en wat wil je die dag leren?
Ik ben dol op Apple en had graag een dag in de schoenen van Steve Jobs willen staan om te ervaren hoe zijn hersenen werkten. Al die creativiteit, daar had ik wel iets van willen leren.

Wat was je grootste blunder?
Ik maak iedere dag wel fouten, iedereen doet dat. Alledaagse blunders, maar er is er geen een die ik er zomaar uit kan lichten. Ruiterlijk toegeven, smakelijk om lachen, oplossen en weer verder; dat is hoe we er bij Ahoy mee omgaan.

Dit weet of verwacht bijna niemand van mij…
Dat ik aardig kon voetballen en daardoor in deze branche terecht ben gekomen.

Welke wijsheid wil je graag met je branchegenoten delen?
Dat is er een die precies verwoordt wat wij hier iedere dag doen:
‘Tell me and I’ll forget
Show me and I may remember
Involve me and I will understand’.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!