Back Back Nieuws

Perspekt en East Side willen tentoonstellingen 'eventiseren'

26 juni 2015
'Samenwerking tussen twee verschillende disciplines maakt een nieuw verschil', stelt Perspekt, ontwerpbureau voor multimediale tentoonstellingen. 'In een gelaagde tentoonstelling zorg je dat bezoekers beleven en doen wat ze thuis niet kunnen. Met een evenement heb je onvervangbaar persoonlijk contact. In een tijd waarin niemand tijd heeft en vooral online is, is men op zoek naar steeds intensere en kwalitatief hoogwaardige belevenissen. Het bundelen van de expertises ‘tentoonstellen’ en ‘live communicatie’ beantwoordt deze behoefte.'

Wat zien we? 
Perspekt geeft aan: 'Traditionele verhoudingen en verstarde waardes verdwijnen. Het publiek heeft grote behoefte aan persoonlijk engagement. Klassieke, losstaande presentatievormen (on- en offline) bieden onvoldoende draagvlak. Bezoekers van tentoonstellingen verwachten vernieuwing, actualisering en eigen invloed. Daarnaast ontwikkelen musea zich als belangrijke en content gedreven plekken om elkaar live (en langer) te ontmoeten. Want live is het leukst!'

Tentoonstelling met live communicatie: meer impact
Vanuit verschillende invalshoeken maar met dezelfde drive creëren events en tentoonstellingen een grote betrokkenheid met hun publiek. Door inzet van live communicatietools kunnen tentoonstellingen en culturele clusters een hogere impact genereren. De Museumvisie (01-15) signaleerde deze trend al: ‘verbreding door eventisering’ binnen musea. Door gebruik te maken van elkaars kennis ontstaat in feite een nieuw metier dat antwoord geeft op de dynamiek van de huidige tijd.

Perspekt en East Side (live communicatie en events) bundelen hun krachten in een vernieuwende samenwerking. Storytelling is Perspekt al meer dan 45 jaar toevertrouwd. Met de toevoeging van strategische live componenten van East Side zijn er nog meer mogelijkheden: het bereik van een breder, jonger en diverser publiek, inspringen op de actualiteit en verhoging van de beleving en participatie.

Hoe dan?
'Kruisbestuiving on- en offline heeft de toekomst', vertelt het team van Perspekt. 'Niet als ‘one-off’ maar als overkoepelend en integraal presentatiebeleid, oftewel campagnematig denken en doen. Tot in de details. Middelenvrij bedacht en beantwoordend aan de wensen van de doelgroepen van nu. Op basis van deze benadering zitten we aan tafel bij klanten met alle disciplines: tentoonstellingspresentatie, educatie, marketing, PR en wat ons betreft nu ook events. Zo maken we bijvoorbeeld een masterplan voor het Museum voor Communicatie. Perspekt en East Side verkennen graag samen met je de nieuwe wegen van deze ‘eventisering’. Het is tijd!'

Wil je meer weten, neem dan contact op met Marièlle Beek, marielle@perspektstudios.nl of Annemiek van de Mast, annemiek@eastside.nl. Ga naar perspektstudios.nl voor een totaaloverzicht van de projecten van Perspekt.

Foto: DigiDaan

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!