Kromme tenen
Daar is hij eindelijk: de professor uit Frankrijk. De mannen van de techniek wachten al een uur op hem voor de sound-check in de Eusebiuskerk in Arnhem en de professor voldoet geheel aan het clichébeeld: warrig en verward. In de resterende 30 minuten moet hij soundchecken, omkleden en eten. Zoals meestal komt het net op tijd goed en kan ‘monsieur’ aan zijn presentatie beginnen in een kerk gevuld met regionale zakenlieden.
Dan gaan mijn tenen krom: ik heb vooraf tevergeefs gevraagd of hij zijn presentatie kan toesturen zodat we kunnen inschatten of de projectie gaat werken. En nu zie ik waarom dat een goed idee was geweest: meerdere slides gevuld met tabellen met priegelige cijfertjes! Samen met zijn matige Engels zou het een waardeloze presentatie geweest zijn. ‘Zou’, want de inhoud was boeiend. Hoeveel méér zou deze man bereiken als hij kritisch naar zijn presentatie durft te kijken?
Mentaal op vakantie
Ander moment, jaren later: de ondernemer houdt een toespraak bij de gelegenheid van de opening van zijn nieuwe pand. Kosten-noch-moeite zijn gespaard om de loods aan te kleden en uit te lichten, er is een podium, projectie, versterking en uiteraard is ook de catering prima geregeld. Uit het hele land zijn belangrijke relaties naar het oosten gekomen en die zie ik tijdens de toespraak mentaal op vakantie gaan. De verhaallijn is klassiek: een chronologisch feitelijk verslag van toen naar nu. Wat mist is de motivatie, de passie, het waaróm, de verbinding tussen de toehoorders en de spreker. En ook hier dragen de vormgeving en inhoud van de presentatiebeelden niet bij aan het succes. Wat zou er gebeurd zijn als deze ondernemer ons mee had genomen in de persoonlijke emotionele achtbaan die de afgelopen jaren geweest zullen zijn?
Bekijk het!
Hoe weet u als organisator of u een goede spreker in huis haalt? De beste optie is om vooraf te gaan kijken. Zo ziet u of iemand een goede verbinding heeft met zijn publiek. Als u hier geen tijd voor heeft, máák dan tijd! De kwaliteit van een spreekbeurt bepaalt voor het grootste deel de beleving van uw gasten. En hoewel de accountmanagers van sprekersbureau’s veel ervaring hebben en een goede inschatting kunnen maken, hebben zij natuurlijk een commercieel belang.
Er zijn initiatieven om de kwaliteit van sprekers onafhankelijk te beoordelen. Gewaagd; want wat zijn de criteria? Hoe iemand het beleeft is natuurlijk persoonlijk. Speakonomy.com laat toehoorders reageren en toont zelfs de presentatiebeelden. Prima initiatief waar het aantal reacties nog omhoog zou moeten om een werkelijk representatief beeld te geven.
Ik zie twee mogelijkheden waar vandaag mee begonnen kan worden:
1) Geef de spreker zuivere feedback
Sprekers zijn niet gebaat bij zoete broodjes. Zeg waar het op staat: geef aan waarom het wel of niet werkte voor u. Daarmee is het persoonlijk en kan de ontvanger er mee doen wat hij wil. En mogelijk een betere spreker worden.
2) Kijk kritisch naar uw eigen presentatie
Waarom geeft u de presentatie? Wat wilt u bereiken? Wie is uw doelgroep? Wat weet u van hen? Kunt u zonder projectie werken? En zo niet: kunt u de slides optimaliseren? Minder slides, meer beelden? Door vooraf een keer te oefenen met publiek haalt u de laatste oneffenheden eruit en zal de lezing soepeler verlopen.
En natuurlijk bent u op tijd voor de soundcheck!
Otto Wijnen
Presentator / presentatiecoach / dagvoorzitter.