Inhoud en impact door eigentijds entertainment. Blue Luna realiseerde vrijdag 3 juli een bijzonder project, dat als showcase kan dienen voor bedrijven (en particulieren) die een boodschap willen vertalen in een eigen, op maat gecomponeerde, soundtrack of officiële single, compleet met videoclip. De samenwerking in co-creatie met opdrachtgever en artiesten zorgde voor maximale impact én een bijdrage aan een goed doel.
Het evenement op 3 juli betrof een privéfeest van een stel dat drie mijlpalen te vieren had: ze waren twintig jaar samen, ze waren tien jaar getrouwd en ze werden beiden deze zomer 40 jaar. De opdrachtgever is een echte liefhebber van arthouse films. Hij wilde bovendien zijn doorgaans vrij nuchtere partner op deze speciale avond verrassen en ontroeren op een artistieke manier.
Daarvoor klopte hij aan bij Blue Luna, het artiestenbureau dat creatief entertainment op maat ontwerpt vanuit inhoud en doelstelling. Blue Luna bedacht een creatief concept en schakelde voor de operationele uitvoering Joep Producties in. Voor de compositie en productie werkte Blue Luna met Sietse van Gorkom en Studio Floris. ‘We lieten ons bij het concept inspireren door soundtrackklassiekers van Ennio Morricone, door performer Rob Cantor (met zijn Youtube-hit ‘Shia Labeouf) en door de klassieker ‘Mens, durf te leven’, die onder meer is vertolkt door Ramses Shaffy en Wende Snijders, vertelt Willemijn van Hussen van Blue Luna.
Het feest voor 250 personen in de omgeving van Rotterdam was doortrokken van filmische details. De cocktails verwezen naar bekende films, de menukaart was ontworpen als een bioscoopprogramma, de hamburger was vernoemd naar de ‘Royale with Cheese’ uit Pulp Fiction, de kreeft naar Edward Scissorhands, enzovoort. De gasten beleefden een evenement dat doordrenkt was met film, zonder dat het een ‘themafeestje’ werd; een uitdrukkelijke wens van de opdrachtgever.
En zoals elke goede film, kende het evenement ook een spannende climax. Hoogtepunt van de avond was het moment dat de soundtrack werd gelanceerd. De opdrachtgever had, met hulp van professionele tekstschrijvers via Blue Luna, zélf de songtekst geschreven, als hommage aan zijn vrouw. Een ervaring die op zichzelf al bijzonder was. Ook bij de totstandkoming en opnames was de opdrachtgever nauw betrokken. De opdrachtgever heeft menig uur samen met het team van Blue Luna doorgebracht in de opnamestudio.
De soundtrack: mix van muziekgenres, van klein naar groot
Het publiek stond op een terras en vanuit het niets ontvouwde zich een schouwspel aan de overkant van het water op het tegenoverliggende eiland. Het begon met een filmische scène: achter een wegrijdend decorstuk kwam mondharmonicaspeelster Hermine Deurloo tevoorschijn, die de overbekende tune uit Once upon a time in the West speelde. Het was de inleiding van een muzikaal spektakel dat van ‘klein’ naar ‘groot’ ging, in een cross-over mix van stijlen, waarvoor Blue Luna een bijzonder team bij elkaar bracht. Organische beats werden aangevuld met strijkers (Red Limo), blazers (K.O Brass), ‘spoken word’ (Kevin de Randamie), een compleet koor, bariton Mattijs van der Woerd en sopraan Isabella Scholte die tijdens de ‘grande finale’ ten tonele verscheen op het water. In een prachtige, sprookjesachtige ambiance vertelden zij het verhaal van de eerste ontmoeting van het echtpaar en brachten de boodschap: Dare To Be Alive.
Videoclip
Het surrealistische spektakel werd met camera’s vastgelegd en is hieronder te zien. Aansluitend werd de dansvloer geopend waar om middernacht de track nogmaals in een remix werd gedraaid, hetgeen voor een enorme boost zorgde. De soundtrack was na afloop in de bussen naar de hotels en in de auto naar huis opnieuw te beluisteren. Iedereen kan inmiddels de track downloaden op iTunes. De opbrengst ervan gaat naar Terre De Hommes, een NGO die zich actief inzet om kinderuitbuiting te stoppen.
Showcase voor zakelijke markt
Willemijn van Hussen: ‘Het was een prachtig evenement en een voorbeeld van hoe we graag werken. Een bijzondere productie op maat, ontworpen vanuit inhoud en met liefde voor de muziek. Daarbij hebben we optimaal gebruik gemaakt van de ruimte: het eiland aan de overkant als prachtig decor, met een knipoog naar film. Het is tevens een voorbeeld van co-creatie. De opdrachtgever heeft de soundtrack met hulp van ons zelf geschreven. Het is zíjn soundtrack en zijn cadeau aan zijn vrouw. Meer impactvol kun je het eigenlijk niet bedenken. Het is ook een evenement met een kop en een staart, een voor- en een natraject, en met een koppeling naar een goed doel.’
De productie is tevens een mooie showcase voor de zakelijke markt. Willemijn van Hussen: ‘Een eigen single of soundtrack met videoclip biedt natuurlijk fantastische mogelijkheden voor bedrijven om zich te presenteren of een boodschap te laden. Met op maat gemaakte, creatieve teksten en met functionele muzikale cross-overs kunnen bedrijven zich heel duidelijk profileren en onderscheiden.’
Tekst: Jan Jacobs Tekstbureau
Fotografie: Lotte Stekelenburg