Op een feestelijke manier laten zien hoe de nieuwe wereld eruitziet, deel IOp een feestelijke manier laten zien hoe de nieuwe wereld eruitziet, deel I
Back Back In magazine Events

Op een feestelijke manier laten zien hoe de nieuwe wereld eruitziet, deel I

30 december 2021

Er hebben zoveel mooie verhalen in magazine Events gestaan dat we deze aan het eind van het jaar graag nog even wat extra aandacht geven. In dit interview kijken we met Drees Peter van den Bosch, directeur Hutten naar de toekomst. Naar 2022, maar liefst nog verder: verandering kan hem niet snel genoeg gaan. Het hele interview lees je hier. Vandaag en morgen publiceren we het verhaal in twee delen online.

Een duurzame toekomst kan over veel verschillende aspecten gaan. De meest urgente zijn – als je het Drees Peter van den Bosch, directeur Hutten vraagt –klimaatverandering en uitputting van de aarde. Alles hangt daarmee samen. Met Hutten zet hij zich in voor een duurzaam voedselsysteem. ‘Als jij een evenement organiseert, dan ben jij verantwoordelijk. Durf dus ook stelling te nemen’, is zijn credo.

‘Als je van een grotere afstand kijkt naar wat corona het afgelopen jaar met ons heeft gedaan, is dat dat we ingezien hebben dat de mens niet zo feilbaar is’, begint Drees van den Bosch. ‘Voor zo’n pandemie zijn we al 20 jaar gewaarschuwd. Corona heeft ons met de neus op de feiten geduwd.’ Los van dat we zelf meer zijn gaan reflecteren – op ons leven, op wat belangrijk is, de zingeving van ons werk, ons bedrijf – heeft corona óók duidelijk gemaakt dat we de problemen waar we al jaren voor gewaarschuwd worden door de wetenschap, niet zomaar terzijde moeten schuiven. ‘Corona is dan peanuts in vergelijking met klimaatverandering. Dat besef dringt nu door’, zegt Drees. Daar komt ook nog eens bij dat we de afgelopen drie jaar echt versneld de gevolgen daarvan zien. Het smelten van poolkappen, overstromingen, opwarming, verlies van diersoorten. We moeten aan de bak!’

Durven opstaan

Zo snel mogelijk klimaatneutraal met een circulair voedselsysteem opereren, dat is de belangrijkste missie van Drees van den Bosch en daarmee van Hutten. ‘De noodzaak om te veranderen is duidelijk’, zegt hij. ‘We moeten in sneltreinvaart naar een voedselsysteem dat in evenwicht is. Eten in evenwicht met hoe de natuur dat aanbiedt, in plaats van kostenefficiënt denken. Het is bovendien echt wel duidelijk wat we moeten doen, we kunnen daarbinnen nog steeds heel gave feesten geven en ontzettend lekker eten. Maar je moet wél durven opstaan en een mening hebben. Daar is een klein beetje moed voor nodig.’

Bijvoorbeeld een evenement met 2000 gasten, dat heeft impact. Drees: ‘Als je een evenement organiseert en er komen 2000 gasten en je geeft die gasten allemaal vlees te eten, dan betekent dat nogal wat, dan ben je verantwoordelijk voor een CO2-uitstoot van heb ik jou daar. Je hebt óók de keuze om het anders te doen. Dat idee leefde eigenlijk 4 jaar geleden helemaal nog niet. Maar ineens komen er voor de organisator nieuwe vraagstukken bij: kun je zulke menukeuzes nog wel maken? Die verandering gaat nu heel snel.’ Maar toch. Veel bedrijven durven die stap niet te maken. Pikken opdrachtgevers dat wel? Drees: ‘Onze rol ligt daar, dat we dat verhaal goed moeten durven te vertellen. We moeten het misschien ook omdraaien. Dat altijd maar kiezen… wat geeft ons het recht om vandaag de dag zoveel vlees te eten, dat toekomstige generaties daar last van hebben? Jij wist in 2021 al dat er een probleem was.’

Stap voor stap? Daar hebben we de tijd niet voor!’

‘We moeten af van het idee dat we dit stap voor stap moeten doen, en dat iedereen daar happy mee is’, betoogt Drees. ‘Daar hebben we de tijd niet meer voor. Ik ben eerlijk gezegd een beetje klaar met dat nudgen. Er is een soort typisch Nederlands dogma: we mogen niet betuttelen. Dat wordt uitgelegd als: mensen moeten volledig de eigen keuze hebben. Die keuze kan duurzaam zijn, maar dat hoeft niet. Als consument maak je per dag 200 keuzes over eten, dat zijn niet allemaal heel bewuste keuzes. Door al die moeilijke keuzes over eten en duurzaamheid continu bij de consument neer te leggen – met als reden dat we niet mogen betuttelen en dat mensen zelf moeten kiezen – maak je het onnodig moeilijk. Hier kun je als bedrijf veel meer stelling in nemen.’

Wíllen of doen

Maar willen en doen is natuurlijk weer iets anders. Twee jaar geleden maakte Drees daarom zelf de overstap van zijn eigen bedrijf Willem & Drees naar het grotere Hutten. Drees: ‘Het voordeel van een klein bedrijf is dat je alles van 0 af aan kunt opzetten en alles goed kunt doen. Zeker als je al vanuit ideëel gedachtegoed begonnen bent. Van de andere kant bleef ik me bij Willem & Drees steeds afvragen: wat is nu eigenlijk de impact die ik echt heb. Het is supertof om steeds het verhaal te mogen vertellen, maar uiteindelijk gaat het er gewoon om hoeveel boeren we anders aan het boeren kregen. En toen was mijn conclusie: ja, dat is beperkt. Het was daarna voor mij een heel bewuste keus om naar een bedrijf te gaan dat echt een maat groter is, maar waar de kritische basishouding wat voeding betreft al wel aanwezig was. Welke bedrijven in food durven ook echt stelling te nemen? Dat zijn er niet zo heel veel. En dan is Hutten een hele goede.’

Niet met het vingertje, maar wel stellig

Stelling nemen is een, anderen meekrijgen is een tweede. De grootste kunst is dan ook om dit op een leuke manier te doen. ‘Niet met het vingertje, maar wel heel stellig’, zegt Drees. ‘Maar dat is iets anders dan de hele tijd maar met iedereen overleggen en altijd maar meebewegen. Dat kan prima op een toffe, feestelijke manier.’ Een van die manieren waarop Hutten dit doet, is door als bedrijf alvast voor te selecteren en producten van het seizoen te gebruiken. Drees: ‘Iedereen is voor het eten met de seizoenen, eten wat er nu van het land komt. Dat deden we vroeger tenslotte ook hoor je dan vaak. Maar als ik bijvoorbeeld een foodbook vol keuzes laat zien, dat vind ik het helemaal niet gek als het bruidspaar voor de groene asperges kiest – die vinden we zo lekker en je trouwt tenslotte maar een keer.’ Je kunt het als bedrijf ook anders aanpakken’, legt Drees uit. ‘Ons ambacht is, dat we van alles iets lekkers kunnen maken. Als we tegen de opdrachtgever zeggen: ‘Vind je het goed als ik van de keuze van het land van dat moment een heel mooi diner ga samenstellen dat er ongeveer zo uitziet?’ Dan zijn ze vaak net zo enthousiast! Daar kunnen wij echt stelling in nemen. We moeten af van het dogma dat de consument altijd maar alles moet kunnen kiezen. We moeten in ons aanbod al veel meer voorselecteren zodat er veel duurzamere keuzes kunnen worden gemaakt.’

Morgen publiceren we deel twee van dit uitgebreide interview met Drees Peter van den Bosch. Kun je niet wachten? Het hele interview lees je in magazine Events of in de online versie van magazine Events hier.

 Tekst: Mahlee Plekker

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!