Online gespot: nieuwe website JaarbeursOnline gespot: nieuwe website Jaarbeurs
Back Back Interview

Online gespot: nieuwe website Jaarbeurs

05 december 2017

Het kan je bijna niet ontgaan zijn: Jaarbeurs lanceerde onlangs haar nieuwe website. Er werd veel tijd en moeite gestoken in service en gebruiksgemak. Communicatieadviseur Ilse Breij nam de taak op zich en zorgde voor een heuse transformatie. Na flink wat denkwerk en onderzoek, koppelde ze de uitgangspunten van Jaarbeurs aan de behoefte van de bezoeker. Wij hielden haar even van haar werk.

Wat is de reden van de nieuwe website?

‘De oude website voldeed niet meer aan de eisen van deze tijd en paste niet meer bij de ambities van Jaarbeurs. Gebruiksgemak en service zijn de meest belangrijke aspecten en daar konden we nog een slag in maken. We hebben een duidelijke focus geformuleerd.’

Hoe gingen jullie te werk?

‘Onze nieuwe website is gebaseerd op gedegen onderzoek, niet op aannames. Je moet afstappen van het idee dat je weet wat bezoekers nodig hebben en gericht naar data kijken. Wat wil die webbezoeker nou eigenlijk echt? Wat typt hij in? Waar komt hij uit en welke stappen moet hij daarvoor nemen? We hebben Analytics uitgebreid geanalyseerd voor de nieuwe inrichting. We hebben daarbij bewust de keuze gemaakt om ons te richten op twee doelgroepen.’

Welke zijn dat?

‘We merkten een duidelijk verschil in het online gedrag tussen de mensen die een à twee keer per jaar komen en de zakelijke bezoeker of organisator. Een dagbezoeker wil graag praktische zaken weten en een agendafunctie zien. De zakelijke bezoeker of organisator oriënteert zich voornamelijk op locaties van Jaarbeurs.’

Hoe hebben jullie dat vertaald naar een nieuwe website? 

‘Als je naar de nieuwe website kijkt, zie je eigenlijk twee homepages, de reguliere ingang en ‘Zakelijk’. We hebben twee verschillende ingangen ontwikkeld om die doelgroepen te bedienen. Als een zakelijke bezoeker via Google een locatie zoekt, komt hij uit op zakelijke variant van de website. Daar kan hij snel invullen wat voor event hij organiseert en voor hoeveel personen. Hij krijgt vervolgens suggesties te zien van locaties die passen bij zijn wensen. De dagbezoeker ontvangt vooral praktische informatie over bereikbaarheid en parkeren. We willen hen vooral helpen met de aanloop naar evenement.’

We zagen ook een chat op de nieuwe website...

‘Klopt! Hoe fijn is het om je vragen direct te kunnen stellen, zonder lang op antwoord te hoeven wachten? Ook hier vonden we focus heel belangrijk, de focus op gebruiksgemak. De chat is een element waar we het unaniem over eens waren dat het niet mocht ontbreken. We kozen voor een live chat zodat de reactietijd erg kort is. Voor ons is dat een service-element waar we onze bezoekers écht mee kunnen helpen. We maken de drempel om contact op te nemen een stukje lager. We gaan dit op korte termijn ook voor de zakelijke bezoeker organiseren.’

Vertel.

‘Zakelijke bezoekers hebben andere vragen. Onze Visitorservice weet alles voor de dagbezoeker, maar de inhoudelijke zakelijke vragen worden uitgezet bij andere collega’s. Op een chat wil je niet horen ‘ik ga het een collega vragen’. Je wilt direct een antwoord. We zijn nu de chat aan het implementeren zodat ook locatiegerichte vragen direct bij de juiste persoon terechtkomen.’

Hebben jullie nog andere toekomstplannen? 

‘We zijn nog lang niet klaar en we blijven aan de knoppen draaien. Alleen dan kunnen we voldoen aan de wensen van de online bezoeker. Voor de nieuwe website hebben we zo’n 60 procent van alle content geschrapt. Dat is een bewuste keuze. Maar er gebeuren hier zulke mooie dingen, al meer dan 100 jaar, die willen we delen. Daarom gaan we de corporate newsroom opnieuw inrichten waarmee we ons verhaal als Jaarbeurs vertellen. Geloof me, dat wil je lezen. En daarnaast zijn we nu volop aan de slag met werkenbijjaarbeurs.nl. Daar kom je binnenkort ook in een volledige vernieuwde website uit.’

Door > Claire van Berkum

Skanna

Meer lezen in deze rubriek