Online evenementen slaapverwekkend?Online evenementen slaapverwekkend?
Back Back Nieuws

Online evenementen slaapverwekkend?

05 januari 2022

Niet als jij voor voldoende interactie zorgt!

Een geslaagd online evenement valt of staat bij interactie weten we inmiddels. Omdat dat tóch nog wel eens wordt vergeten, gaan we om het jaar goed te beginnen nog even in de herhaling: Toeters en bellen, spotlights, stroboscopen, het heeft allemaal geen zin als mensen zich niet betrokken voelen. Dan is het al snel saai. Het idee dat je als kijker daadwerkelijk van toegevoegde waarde bent, is de sleutel tot een succesvol evenement. Maak van je gasten niet alleen kijkers, maar zorg dat ze vooral ook deelnemer worden. Om dit voor elkaar te krijgen, moeten mensen het idee hebben dat ze deel uitmaken van de bijeenkomst en dat ze iets toevoegen door hun aanwezigheid. Hoe bereik je dat? Zo!

Verras!

Spreker achter een desk, stabiele stream en een goed verhaal, klaar. Zo opgeschreven klinkt het gek, maar toch zijn er nog teveel digitale evenementen die niet uit veel meer bestaan dan enkel de basis. Zou je zelf zo’n evenement willen bezoeken? Beleving is niet voor niets al jaren hét toverwoord voor een succesvol evenement. Dat geldt online net zo goed! Verras je bezoekers dus en nodig ze uit om met jou en elkaar in contact te treden. De kan door de inhoud aan te passen, maar óók door eens voor  een andere vorm te kiezen waardoor je niet alleen aan het zenden bent, maar mensen de verbinding met elkaar aan kunnen gaan.

Kies je platform slim

Het gebrek aan netwerkmogelijkheden of direct contact wordt wel als een van de grootste nadelen van een digitaal evenement genoemd. Dit kun je deels oplossen door chatboxen. Met een netwerkcarroussel word je willekeurig gekoppeld aan een gesprekspartner en leer je alsnog nieuwe mensen kennen. Maar er zijn meer manieren om meer interactie toe te voegen aan jouw online evenement. Stap 1: denk goed na over het te kiezen platform. Wil je niet alleen maar zenden? Dan heb je wellicht wat meer functionaliteiten nodig. Zo maak je het voor zowel spreker als publiek aantrekkelijker als (een deel van de) aanwezigen zichtbaar is op groot scherm en kun je mensen zelfs ‘bij elkaar aan tafel’ zetten door slim schermgebruik. Zo zie je elkaar niet alleen via dat kleine schermpje, maar kun je elkaar bíjna in de ogen kijken.

Zet een moderator in

Wil je dat mensen zich met vragen en opmerkingen in het gesprek kunnen mengen? Dan zijn verschillende chatboxen handig. Een moderator is dan handig om ervoor te zorgen dat mensen daadwerkelijk gehoord worden, want niets zo irritant als je een roepende in de woestijn te voelen, toch? Denk voor kleinere sessies ook een na over het gebruik van de mute of unmuteknop tijdens kleinere sessies. Wellicht kun je mensen écht met elkaar in gesprek laten gaan? Een moderator kan ook hier het gesprek weer in goede banen leiden.

Gamification

Gamification is de manier om spelprincipes en speeltechnieken in een niet-spelcontext in te zetten. Menselijk gedrag is zo op een positieve wijze te sturen en het bevordert de betrokkenheid van de gebruikers – jouw deelnemers! Een gouwe ouwe is een quiz, maar je kunt gamification ook inzetten om mensen aan het netwerken te krijgen. Sparen en winnen zijn altijd een leuke trigger voor mensen, hiervoor kun je bijvoorbeeld je Socials of bedrijfspagina inzetten.

Speciale eventapp en teaser op de Socials

Een eventapp is niet alleen handig om iedereen van de laatste informatie te voorzien, het is ook een hele handige tool om mensen al vooraf bij je evenement te betrekken. Zo kunnen ze zien wie zich ingeschreven hebben, netwerkafspraken maken of alvast met elkaar chatten. Op je socials kun je mensen bovendien ook al lekker maken voor je evenement. Als je hier ook nog een leuke like & deel-actie aan koppelt vang je twee vliegen in een klap – zie gamification.

Bezorg een teaser thuis

Niets maakt mensen nieuwsgieriger dan een onbekend pakketje met de post. Een borrelbox, feestpakket of een reep chocolade die een paar dagen voor het evenement wordt bezorgd is een superleuke teaser. Heb je dan inderdaad gekozen voor die app? Gegarandeerd dat mensen via de socials en de app gaan speculeren over de inhoud en zo al in contact met elkaar komen.

 

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!