Back Back Nieuws

Onder de loep: de hospitality branche en de nieuwe scholingsplicht

23 juni 2015
De Wet Werk en Zekerheid (WWZ) introduceert per 1 juli 2015 de scholingsplicht voor werkgevers. Zij zijn voortaan verplicht om werknemers opleidingen en cursussen te laten volgen om hun ontwikkeling garant te stellen. Beroepsvereniging Hospitality Sales & Marketing Association International (HSMAI) speelt als gerenommeerde organisatie voor Sales- Marketing- & Revenueprofessionals perfect in op deze nieuwe ontwikkelingen met haar B2B kennisnetwerk in de Nederlandse gastvrijheidsbranche.

De scholingsplicht
Met de scholingsplicht, als onderdeel van de WWZ, zijn werkgevers vanaf 1 juli 2015 verplicht hun werknemers opleidingen en cursussen aan te bieden die noodzakelijk zijn om hun huidige functie uit te voeren en hun functioneren in de toekomst te waarborgen. Ook wanneer de functie van de werknemer vervalt of hij niet langer in staat is zijn werk uit te voeren, moet de werkgever zijn personeel omscholen zodat de arbeidsovereenkomst mogelijk kan worden voorgezet. Ontslag wordt zoveel mogelijk voorkomen. Wanneer een ontbindingsverzoek wegens disfunctioneren toch bij de kantonrechter terechtkomt, wijst hij deze vanaf 1 juli 2015 af als dit aantoonbaar een gevolg is van het in gebreken blijven van de werkgever wat aanbieden van scholing betreft.

Scholingsplicht volgens HSMAI
De HSMAI bestaat al 45 jaar, maar het kennisnetwerk voor de hospitality branche is vanaf 1 juli 2015 relevanter dan ooit. De vereniging met ruim 350 leden houdt via praktische educationals en special interest meetings haar leden op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van onder andere onderhandelen, strategisch netwerken, social media, customer journey’s, optimale klantbeleving, innovatie, revenuemanagement en nieuwe business modellen. Zij krijgen met een jaarlijkse lidmaatschap toegang tot het breedste interactieve kennis- en educatieplatform, dat naast lezing van experts en educatieve bijeenkomsten ook mogelijkheid tot netwerken biedt. Op deze manier bouwen HSMAI-leden aan een persoonlijke cv. Dit cv van bijgewoonde bijeenkomsten en vergaarde competenties is voor zowel de werknemer als werkgever inzichtelijk en daarmee direct een bewijs van doorlopende ontwikkeling. Hiermee is HSMAI een toegankelijke manier om aan de scholingsplicht te voldoen, tegen een bescheiden investering.

Maar waar scholing voortaan een vereiste is, ziet HSMAI het vooral als een kans voor werkgevers om verder te groeien. Extra kennis, betekent zomaar extra omzet. Daarnaast zet 80 procent van de werknemers persoonlijke ontwikkeling op nummer één als secundaire arbeidsvoorwaarde en krijgt een werkgever die slim inspeelt op deze wens en de scholingsplicht, gemotiveerde werknemers cadeau.

Managing Director HSMAI, Hans Poortvliet stelt: ´De wereld verandert zo snel, zorg dat jij niet stil blijft staan.´

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!