OG3NE thuis in Kiev dankzij Nederlands podiumOG3NE thuis in Kiev dankzij Nederlands podium
Back Back Interview

OG3NE thuis in Kiev dankzij Nederlands podium

11 mei 2017

De verwachtingen zijn hooggespannen, alle ogen zijn vanavond gericht op OG3NE... en het prachtige, Nederlandse podium van het Eurovisie Songfestival. Jauko Hartveldt, CCO van Unbranded bouwde dit podium met zijn team. 'Natuurlijk hebben we wat podiumgeheimen bewaard speciaal voor het optreden van OG3NE', grapt hij. En de lezers van Events.nl gunt hij graag een kijkje achter de schermen.

Wat is Unbranded voor bedrijf?

'Unbranded is in de basis een decorbouwer, maar tegenwoordig gaat dat wel veel verder. We zijn als creatief bouwbedrijf actief in verschillende markten, waaronder televisie en live events, maar we verzorgen ook winkeletalages en we bouwen musea om. Zo voeren we bijvoorbeeld projecten uit voor het Openlucht museum, Kasteel Helmond en het Verzetmuseum in Amsterdam, waarbij we ons toeleggen op het creëren van beleving. Niet voor niets is onze pay off 'Creating experience'. Zo kunnen bezoekers bij het wassen beeld van Herman Brood in Madame Tussauds met een infrarood spuitbus zelf een kunstwerk maken. Als je verder van je kunstwerk afstaat, verandert ook het spuitbeeld. Dit is interactieve technologie en daar werken wij heel veel mee.'

Wat is jullie aandeel in het Eurovisie Songfestival?

'We zijn als official technical event supplier verantwoordelijk voor de mainstage, the front of house en de green rooms, waar alle deelnemers tijdens de show plaatsnemen, al het decoratielicht en de special effects. Dus het decor en alles wat daarin geïntegreerd is.' Unbranded heeft al veel ervaring met grote shows. Ook voor de MTV Awards vorig jaar in Rotterdam pakten zij flink uit met het podium. 'Een van de hoogtepunten was Bebe Rexha, zij kwam zittend in een hart uit het plafond naar beneden, omringd door vuurwerk.'

Jullie waren er in Wenen ook al bij, hoe is de samenwerking met Eurovisie Songfestival ontstaan?

'Een winnend land is verantwoordelijk voor de productie van het Eurovisie Songfestival, binnen het format van de EBU, European Broadcast Union. Dit is de eigenaar van het format en deze organisatie bepaalt de kaders voor het producerende land. De EBU bepaalt dus aan welke eisen het podium moet voldoen. Het gastland mag zelf een ontwerper kiezen, maar dit moet ook weer goedgekeurd worden door de EBU. Er zijn maar een paar ontwerpers die dat kunnen, één daarvan is Florian Wieder. Dit is een Duitse ontwerper die actief is in Hollywood. Hij heeft dit podium en het podium in Wenen bedacht en wij zijn een van zijn voorkeurspartners. Dat komt weer voort uit allerlei projecten die we samen gedaan hebben.'

Waarom is er voor Unbranded gekozen?

'Uiteindelijk gaat het allemaal om de vertaalslag van een idee, en of dat nu ons idee is of van een andere ontwerper, dat maakt voor Unbranded niet uit. Van een idee naar de uitvoering, daar zit de briljantie van een decorbedrijf, losstaand van het feit dat je het decor ook goed moet bouwen natuurlijk. Om te beginnen moet je begrijpen wat een ontwerper bedoelt om ervoor te kunnen zorgen, dat je dat ontwerp maximaal creatief waarborgt. En daar zijn wij heel goed in, zo zijn we ook in Wenen terechtgekomen. Het ontwerp voor dat podium was dusdanig complex, creatief en technologisch, daar hadden ze in Oostenrijk niet de ontwikkel- en bouwkracht voor. Er volgde een pitch voor de grootste decorbouwers uit Europa en wij waren erbij. Wij wonnen, omdat wij de beste creatieve vertaling hadden, de slimste constructie en het beste verhaal over onder andere de recycling van de podiummaterialen na afloop. Als enige hadden wij al in onze pitch nagedacht over hoe we om konden gaan met kostbare, op maat gemaakte materialen. We wilden na het Eurovisie Songfestival in Wenen niet de 30 ton aluminium weggooien, die we toen voor het podium nodig hadden. Het welzijn van Europa en de wereld is natuurlijk ook onderdeel van het Eurovisie Songfestival, maar die duurzaamheidscomponent nemen wij altijd mee in onze projecten.'

Wat was jullie recycling voorstel?

'Een van onze oplossingen was om van de aluminium constructie een kunstwerk te bouwen, dat wilde de organisatie ook. Dit is uiteindelijk niet gelukt omdat er geen goede plek beschikbaar voor was. Toen hebben wij het materiaal gerecycled in de lokale industrie, dit hadden we van tevoren al georganiseerd. Hierdoor wisten we ook dat er achteraf weer budget retour zou komen. Als je weet dat je het materiaal gegarandeerd weer kunt laten hergebruiken, kun je je dus ook een hogere kostprijs veroorloven.'

Wat kan de Nederlandse evenementenbranche leren van het Eurovisie Songfestival?

'Wij zien heel veel tv programma's en zijn bekend met het grote werk, maar het Eurovisie Songfestival overtreft dit. De organisatie is tot in de perfectie geregeld en doordacht. Het bijzondere effect daarvan is, dat zelfs als je er niet van houdt, je er toch een fan van kunt worden. Het is zowel live aantrekkelijk als op tv. En dat is bij heel veel andere programma's niet zo. Dan ziet het er op tv goed uit, maar in de zaal zie je iets heel anders. Eurovisie is echt fun om mee te maken, dat is zo gaaf en kort op elkaar geproduceerd, het zit zo goed in elkaar dat het live ook fantastisch is. Zij zijn heel goed in het opbouwen van de spanning en het creëren van magic. Dat wil ik meegeven aan Nederlandse eventorganisators en opdrachtgevers: vergeet de magic niet en beredeneer niet alles. Nederlanders zijn goed in beredeneren. Over het Eurovisie Songfestival wordt bijvoorbeeld geroepen dat er vals gezongen wordt of dat het doorgestoken kaart is. Maar daar gaat het dus niet om. Dit is een landenspelletje waarbij het belangrijkste is wie de hoogste emotie weet te raken, daarmee de stemmers bereikt en zo de meeste sympathie krijgt. Nederlandse events zijn vaak wat droog, te bedacht en spelen te weinig in op emotie. Een event wordt gedragen door de spanningsboog, de magic en het raken van de emotie.'

Is er veel concurrentie op de vloer in Kiev?

'Dat landenspel is ter plekke heel erg voelbaar en dat vindt de organisatie ontzettend leuk. Ook de crew van het Eurovisie Songfestival is natuurlijk voor de deelnemers van zijn of haar eigen land, hierdoor is er veel humor op de vloer. Zo kunnen wij gewoon roepen dat we hopen dat OG3NE wint en dat we voor hun optreden wat podiumgeheimen bewaard hebben. Dat hoort er gewoon bij en dat wordt ook gewaardeerd.'

Fotografie kopfoto: Andres Putten

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!