9 oktober 2012

Norbert Cappetti gaat van bier naar koffie: ‘Er zal altijd Heineken in de koelkast staan’

[afbeelding niet meer beschikbaar]Na 7 mooie HEINEKEN-jaren heeft communicatie manager Norbert Cappetti besloten zijn loopbaan buiten de brouwerij voor te zetten. "Ik was toe aan iets nieuws na 2 x Holland Heineken House, 4 x Vrienden van Amstel LIVE, 8 x Helden van Amstel LIVE, 3 x Amstel Gold Race, 2 WK's en 2 EK's, de opening van zowel Holland Heineken Experience als de Heineken Brandstore, vele nationale promoties, innovaties en andere nieuwswaardigheden voor de merken Heineken en Amstel," zo vertelt hij.

Van bier naar koffie!
Vanaf 15 november treedt 'het gezicht van HEINEKEN' in dienst bij DE Master Blenders 1753, als Communicatiemanager Nederland. "Ik word binnen DE verantwoordelijk voor de gehele (corporate) communicatiediscipline.

Voor mij op veel vlakken een prachtige carrièrestap, die ik met beide handen aangrijp. Het is een prachtige organisatie – met lange staat van dienst en mooie, sterke merken – die in kort tijdsbestek veel verandering ondergaat sinds de afsplitsing van Sara Lee, de verzelfstandiging en de beursgang. Veel werk aan de winkel dus!"

In gesprek met Norbert…
Deze week sprak ik Norbert bij zijn laatste HEINEKEN-evenement: de Helden van Amstel LIVE!. Hij vertelde openhartig over zijn vertrek, ambities en uiteraard kwamen ook de hoogtepunten bij 's werelds bekendste Hollandse bierbrouwerij voorbij…

Wat waren jouw drie hoogtepunten bij Heineken?
"Op events gebied zonder twijfel de twee Olympische Spelen die ik heb meegemaakt als communicatiemanager van het Holland Heineken House in Vancouver en recent in Londen. Het mooiste project dat je bij Heineken kan doen, vind ik persoonlijk. Dat je enerzijds aanwezig en onderdeel bent van 's werelds grootste events en ook nog eens medeverantwoordelijk mag zijn van een van Nederlands bekendste en meeste succesvolle sponsorships. Ik heb stuk voor stuk met topprofessionals mogen werken en een heel enthousiast team van mensen. Verder zijn er nog legio hoogtepunten te noemen , zoals de Vrienden van Amstel LIVE, de Amstel Gold Race, Heineken's activaties rondom de WK's en EK's. Vooral de Heineken-campagnes rondom de voetbaltoernooien en het Nederlands Elftal waren geweldig om mee te maken."

Wat heb je geleerd bij Heineken?
"Dat goed biertappen een vak apart is en heel belangrijk is voor de smaak en beleving. Een biertje smaakt écht veel beter wanneer hij goed getapt is! Maar even serieus: Ik heb enorm veel geleerd van mijn directe communicatiecollega's, o.a. over reputatiemanagement, crisiscommunicatie, change management. Maar ook van de marketeers waarmee ik heb samengewerkt. Bijvoorbeeld over sponsoring en branded events. Dat je altijd voor ogen moet houden waarom je het doet: relevant zijn voor en toegevoegde waarde bieden aan je doelgroep. En hoe je events daarom heen moet activeren en er zelfs business uit kan genereren."

DE Master Blenders… weer een sterk merk van eigen bodem; was dat voor jou een voorwaarde?
"Jazeker, ik heb wel iets met Nederlandse merken kennelijk. Eerst 6 jaar Etos bij Ahold, opgevolgd door 7 jaar Heineken en dan nu naar DE Master Blenders 1753. Ik zit ook graag dicht op merk- en ondernemingscommunicatie. En dat heb ik nu als eindverantwoordelijke voor de communicatie bij DE Master Blenders 1753 in Nederland gevonden."

Je geeft al aan: veel werk aan de winkel. Wat zal jouw toegevoegde waarde zijn bij DE?
"Ik moet nog starten natuurlijk en goed mijn ogen en oren de kost geven. Maar ik hoop dat ik met mijn brede communicatie-ervaring van toegevoegde waarde kan zijn voor de fase waarin DE nu zit. Er is heel veel veranderd, het is eigenlijk een 'nieuw' bedrijf geworden sinds de afsplitsing van Sara Lee, de verzelfstandiging en beursgang eerder dit jaar. En er staat nog heel veel te gebeuren. Communicatie speelt daarbij een cruciale rol, dus daar ga ik goed mijn tanden in zetten."

Waar mogen we je nu voor wakker maken? Een biertje of een kop koffie?!
"Er gaat 's ochtends niets boven een geurige koffie kop sterke koffie! Maar in mijn koelkast zal vanzelfsprekend altijd Heineken, Amstel of Brand te vinden blijven, iets anders komt er bij mij niet in…"

Wij wensen Norbert heel veel succes en plezier bij DE Mater Blenders 1753 en zullen hem uiteraard weer regelmatig in de hoedanigheid van Communicatiemanager Nederland bij diverse events tegenkomen. Toi toi toi!