Night of Live: evenementenindustrie kleurt roodNight of Live: evenementenindustrie kleurt rood
Back Back Nieuws

Night of Live: evenementenindustrie kleurt rood

03 augustus 2020

De landelijke evenementenindustrie kleurt Nederland rood in de nacht van 25 op 26 augustus 2020! De evenementenindustrie staat op de rode lijst met daarop alle acuut bedreigde industrieën van Nederland. Met de campagne Night of Live lichten eventprofessionals zoals evenementenlocaties, eventorganisatoren, festivalorganisatoren, cateraars, licht- en geluidsbedrijven, interieur- en decoratie-experts en entertainmentbedrijven hun bedrijfsgebouwen rood uit om elkaar een hart onder de riem te steken.

Brandend signaal

Night of live is daarmee een duidelijk en brandend signaal richting de politiek en de rest van Nederland om te laten zien hoe omvangrijk en dramatisch de situatie van de evenementenindustrie als gevolg van COVID-19 daadwerkelijk is. Al deze bedrijven staat namelijk een golf van faillissementen en ontslagen te wachten.

Gebundelde krachten voor het gezamenlijk belang

Vrijwel alle bedrijven in alle sectoren van de Nederlandse evenementenindustrie zijn door de COVID-19-crisis hun volledige orderportefeuille kwijtgeraakt: sinds medio maart maakt deze branche geen omzet meer. Ook de toekomst ziet er nog maandenlang vruchteloos uit.

Voedingsbodem voor ontmoetingen

‘Evenementen vormen de voedingsbodem van alle ontmoetingen die plaatsvinden in Nederland’, vertelt Stijn Oude Vrielink, initiatiefnemer en eigenaar van Venue Marketing. ‘We willen met Night of Live de overheid alarmeren, maar willen ook de bewoners van Nederland die misschien niet zo bekend zijn met deze branche laten zien waarom we zo belangrijk zijn voor Nederland en onze economie. Deze campagne is niet bedoeld als protest, maar juist als supportive symbool dat staat voor de eventbranche waar wij zo ontzettend veel van houden: ​ ​een branche die staat voor het elkaar écht ontmoeten en het belang daarvan voor zowel het welzijn van de mens als voor onze economie’, aldus Stijn. 

Eventindustrie katalysator binnen Nederlandse economie

De evenementenindustrie was de eerste die in de crisis terechtkwam en de ondernemers binnen deze branche zullen de laatsten zijn die hier op een dag weer uitkomen. In tegenstelling tot andere industrieën kan de verloren omzet onmogelijk worden ingehaald, zelfs niet wanneer de crisis tot het verleden behoort. De evenementenindustrie, die grotendeels bestaat uit culturele en creatieve bedrijven, is miljarden waard en er zijn tienduizenden professionals werkzaam in deze sector. De culturele sector als geheel vreest zelfs dat de culturele diversiteit van ons land ernstig lijdt onder de huidige maatregelen en ziet de toekomst allesbehalve zonnig in. Concerten, festivals, bedrijfsevenementen en beurzen trekken jaarlijks tientallen miljoenen bezoekers naar Nederland en is een van de katalysatoren van de Nederlandse economie. 

Zichtbaarheid en verbroedering voornaamste doelen

Het idee voor deze campagne komt oorspronkelijk uit Duitsland, waar Tom Koperek en zijn team van LK Aktiengesellschaft ons buurland eerder al rood kleurde: maar liefst 7.700 gebouwen van eventprofessionals en -bedrijven uit 1.500 Duitse steden stonden roodgloeiend in de nacht van 22-06-2020 op 23-06-2020. ‘Door middel van het medium licht willen we de evenementenindustrie in haar geheel zichtbaar maken en voor verbroedering zorgen binnen een industrie die mensen bij elkaar brengt’, aldus Stijn Oude Vrielink. 

Rood!

De kleur rood is gekozen om de volgende redenen:

  • De kleur ​rood​ staat voor de liefde voor en verbroedering van de eventbranche. 
  • De evenementenindustrie staat op de ​rode​ lijst van bedreigde industrieën. 
  • ​Rood​ alarm voor een miljardenmarkt en tienduizenden banen die verloren dreigen te gaan. 

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!