Back Back Nieuws

Nieuwe Kerk Den Haag zet met nieuwe strategie de markt op zijn kop

10 maart 2011
Reverse pricing betekent voor de opdrachtgever dat afhankelijk van de afname aan catering en aanverwante zaken bij Taat & de Regt, de exploitant van de Nieuwe Kerk, de huurcomponent van de locatie wordt gehalveerd of geheel geschrapt.

 

Transparant als uitgangspunt

De Nieuwe Kerk verlangt daarnaast geen afdrachten over eten en drinken geserveerd in de locatie. De Nieuwe Kerk hanteert al jaren hetzelfde vaste huurbedrag per evenementsdag, ongeacht de duur van het evenement of het aantal ruimtes dat gebruikt wordt. Transparant zijn is het uitgangspunt van Taat & de Regt bij haar exploitatie. De markt verandert en daar past de strategie van Reverse Pricing feilloos in, vandaar dat de evenementenlocatiemarkt wat betreft de Nieuwe Kerk op zijn kop gaat.

 

Moeite met prijsopbouw

Directeur Remco Boelens van exploitant Taat & de Regt legt uit: ‘Dit concept blinkt uit door zijn transparantie en eenvoud; wij merken dat veel opdrachtgevers van evenementenlocaties moeite hebben met de prijsopbouw bij het boeken van evenementenlocaties. Het prijsbeleid dat gehanteerd wordt is veelal ontstaan in de topjaren van de evenementenindustrie, tussen 2006 en 2008.’

 

Opdrachtgever wordt gestraft

Boelens vertelt verder: ‘In die jaren was het heel gebruikelijk om naast een huurcomponent tevens een afdracht te verlangen over eten en drinken, door cateraars geserveerd in de desbetreffende evenementenlocatie. Hierdoor wordt de opdrachtgever als het ware gestraft als deze met een mooie, omzetrijke aanvraag bij een locatie komt, waarbij vooral de afdracht over eten en drinken aardig doortikt.’

 

Financieel belonen

‘Simpel gezegd.; hoe meer je aan catering en aanverwante zaken afneemt hoe meer je aan de locatie moet betalen. In onze ogen is dat de omgekeerde wereld. Je zou een opdrachtgever die een mooi evenement bij je aanbrengt juist financieel moeten belonen’, aldus Remco Boelens.

 

Servicepunt

Taat & de Regt gaat als volgt om met locatiekosten op andere locaties dan de ‘eigen’ Nieuwe Kerk. Boelens: ‘Als partycateraar leven wij van het verkopen van eten en drinken, desgewenst ondersteund met additionele zaken zoals audiovisueel, decoratie of inrichting. Uiteraard zoeken wij daar de juiste locatie bij. De locatiecomponent is voor ons slechts een serviceproduct, wij zullen dan ook nooit marge maken op een locatie. Het mag financieel niet uitmaken of een opdrachtgever zelf de locatie vastlegt of dat wij dat voor hem/ haar doen.’

 

Meer informatie

Meer informatie over deze nieuwe strategie van de Nieuwe Kerk Den Haag is te vinden op www.nieuwekerkdenhaag.nl of www.taat-deregt.nl.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!