22 april 2015

Nieuwe generatie artiesten biedt inhoud naast vermaak

Rubrieken

Een nieuw soort entertainment breekt door: veelzijdige artiesten die muziekgenres en -stijlen overstijgen en die door hun creatieve inbreng inhoudelijk van toegevoegde waarde kunnen zijn voor events en campagnes. Dat betoogt Willemijn van Hussen van Blue Luna, het artiestenbureau dat al tien jaar creatieve mensen inzet vanuit inhoud en doelstelling. Tijdens de beurs Event 15 gaf zij een lezing over dit nieuwe onderwerp.

Willemijn van Hussen: ‘De nieuwe generatie artiesten heeft een heel divers DNA. Zij beperken zich niet tot één kunstdiscipline, maar verdiepen zich in alles wat ze leuk vinden en integreren op een heel natuurlijke manier nieuwe technologieën. Ze zijn heel veelzijdig en staan open voor combinaties van muziekgenres, die tot voor kort ondenkbaar waren, zoals breakdance of elektronische muziek in combinatie met een strijkorkest. Ze staan net zo gemakkelijk de ene dag voor duizend hippe jongeren op Lowlands als de volgende dag voor de Raad van Bestuur van een multinational.’

De creatieve input van artiesten kan nog veel beter worden benut, vindt Willemijn van Hussen. ‘Artiesten worden vaak pas benaderd zodra het eventconcept al bedacht is. Ze staan aan het eind van de lijn. Dat is jammer, want artiesten zijn bij uitstek creatieve mensen, die in een veel eerder stadium al van nut kunnen zijn. Zij denken creatief en zijn gewend om zich te richten van mens tot mens. Ze kunnen mensen verbinden, een merk activeren of een boodschap overbrengen. Bovendien hebben ze een natuurlijke overtuigingskracht. Met hun optredens spreken ze beide hersenhelften van de bezoekers aan, waardoor de boodschap zich beter nestelt in het brein. Artiesten vinden het zelf ook leuk om vroegtijdig in de conceptfase benaderd te worden. Hoe meer ze een act op maat ontwerpen, met hoe meer plezier ze op het podium staan en dat stralen ze uit. Het mes snijdt dus aan meerdere kanten. Daarom pleit ik voor co-creatie. Niet alleen co-creatie tussen opdrachtgever en artiesten; ideaal zou zijn om de creativiteit van meerdere leveranciers te betrekken in de brainstormfase van een event of campagne. Dan krijg je een creatieve kruisbestuiving vanuit verschillende disciplines.’

Veelzijdig talent en kunstzinnige cross overs
Bij Blue Luna staat een aantal exponenten van de nieuwe generatie multifunctionele, creatieve, meedenkende artiesten exclusief onder contract. Zoals Typhoon, de kunstenaar van woord en muziek, die zowel schrijver, dichter, zanger, muzikant, performer, docent, coach als inspirator is. Of Hadewych Minis, die de talenten van zangeres, actrice, dagvoorzitter en presentatrice in zich verenigt. En het succesvolle Come Correct, de breakdancers die ook zelf ook films en multimedia producties maken. Op de site staan ook bijzondere cross overs, zoals een klassieke harp met een DJ. Of een comedienne, die tevens opera’s zingt en digitale cartoons maakt. Willemijn van Hussen: ‘De artiesten, die bij Blue Luna zijn aangesloten, worden niet op de traditionele manier ‘weggezet’ op events. De creatieve team van Blue Luna zorgt dagelijks voor het maken van de vertaalslag van de creatieve input van de artiesten met het concept van het evenement of campagne.’ Dat gebeurt samen met tekstschrijvers, producers, vormgevers en andere mensen uit de creatieve industrie. De kern van het creatieve team bestaat uit Willemijn van Hussen en Wouter van Beek. Willemijn (van de generatie X) heeft zowel een artiestenziel als kennis en voeling met het bedrijfsleven. Zij speelt piano en studeerde aan het conservatorium, terwijl ze tevens afgestudeerd bedrijfseconoom is. Wouter van Beek is met z’n 27 jaar van de generatie Y en struint vrijwel elk festival of concert af op zoek naar inspiratie. Willemijn van Hussen: ‘Op festivals zie je trends, die zich ook doorzetten naar events. Het grote podium maakt steeds meer plaats voor intimiteit via meerdere podia. De overall vibe is belangrijker dan de headliners. En de elektronica maakt plaats voor het live gevoel. Steeds vaker zie je weer echte strijkers als basis van de act, volledig geïntegreerd met bijvoorbeeld geproduceerde beats.’

Van hard schreeuwen naar inhoud en toegevoegde waarde
Het bedrijfsleven staat open voor inhoud door entertainment. Willemijn van Hussen: ‘De tijd is er rijp voor. Ik merk dat de tijd van ‘hard schreeuwen’ om een product of dienst aan te prijzen, voorbij is. Platte verkoopboodschappen maken plaats voor storytelling, voor een authentiek verhaal dat bij het bedrijf past. Bedrijven zitten in hun communicatie steeds meer op inhoud en toegevoegde waarde. Dat geldt ook steeds meer voor hun events. Zeker nu de WKR is aangescherpt, zullen bedrijven meer dan ooit goed nadenken over de inhoud van hun events. Doordat je veelzijdige artiesten op meerdere manieren kunt inzetten, zijn ze geschikt voor meerdere doelgroepen. Dat is een kans voor bedrijven en merken.’

‘Wij werken ook graag samen met eventbureaus of eventmanagers. Soms vragen corporates die ons benaderen voor een creatief concept op maat of we ook de rest van het event willen organiseren. Maar dat is niet onze core business en die vraag spelen we graag door naar eventbureaus. Toch willen we zowel door corporates als eventbureaus graag benaderd worden als partner, niet als leverancier. Wat dat betreft zijn we niet zo gelukkig met de benaming ‘artiestenbureau’, want dat dekt de lading niet helemaal. We zijn geen doorgeefluik van artiesten, maar proberen vanuit de conceptgedachte toegevoegde waarde te bieden. Daarom profileren we ons met ‘artists & concepts’. maar wie een betere naam heeft voor wat wij doen, mag zich melden!’