20 juni 2014

Nieuwe Events is uit met onder andere een uitgebreid locatiedossier

Rubrieken

Een nieuwe Events is onderweg, vers van de pers, misschien zelfs nog geurend naar net gedrukte zwarte inkt. Elke editie weer geeft dat het team van Events een trots gevoel. Want op de één of andere manier doet ‘nieuw’ altijd aan iets goeds, verfrissends of op zijn minst aan iets anders dan anders denken.

Nieuw.
Het lijkt een overtreffende trap te zijn, een begin van een volgende fase, de start van een hype of een trend en vaak ook wel een duik in het onbekende. Nieuwe ideeën, concepten, initiatieven, samenwerkingsverbanden, nieuwe locaties, kersverse voorzitters, trends die oude trends inhalen, we laten niets onbeschreven in deze uitgave. In onze branche, ook al lijkt deze soms conservatief, gebeurt veel nieuws en onconventioneels, we durven buiten de gebaande paden te treden. En ja, dat is in mijn ogen over het algemeen goed te noemen. Verandering van spijs doet eten.

Eenheidsworsten? Dacht het niet!
Een nieuwe of gerenoveerde locatie geeft weer inspiratie, trends in locatieland heten niet voor niets ‘trends’: het geeft aan dat ontwikkelingen zoals verduurzaming, het home away from home gevoel of de technologische verbeteringen, met open armen worden ontvangen door eventmanagers. Eerst door de early adaptors, om vervolgens en masse gevolgd te worden. Denk aan pop-up locaties of oude fabriekspanden die ingezet worden als ontmoetingsplaatsen. Een paar jaar geleden nog ondenkbaar, maar nu horen ook deze mogelijkheden thuis in het kleurrijke palet van ons locatielandschap. Met zoveel trends zouden we misschien eenheidsworsten verwachten in het locatie Umfeld, denken dat de ene locatie de andere kopieert, maar niets is minder waar: opdrachtgevers van evenementenlocaties hebben niet eerder zoveel keuze gehad. Een aantal opdrachtgevers vertelt hierover in het Locatiedossier, waarin ook locatiehouders aan het woord zijn. Wat zijn de budgetten, welke wensen en eisen stellen beide groepen en wat zouden locaties graag anders zien (ofwel: vernieuwen) aan hun eigen venue? Welke venues zijn brand new te noemen en welke staan in de top 10 van meest inspirerende plekken? Je leest het allemaal in het uitgebreide dossier.

Automotive gaat anders om met live communicatie
Toch is niet elke verandering per se positief te noemen. Bij sommige transisities hebben betrokkenen even de tijd nodig om eraan te wennen. Dat zou ook weleens kunnen gelden voor de automotive, waar het genereren van leads tegenwoordig niet meer als vanzelfsprekend via events, maar juist online start: ‘Productintroducties hebben geen vaste plek meer in de aankoopcyclus van consumenten’. De automotive, van oudsher een belangrijke bedrijfstak voor de eventindustrie, gaat in de ‘Nieuwe Realiteit’ aanzienlijk anders om met live communicatie. Betekent dit dat de waarde van events voor deze markt niet meer noemenswaardig is?

Onveranderende factor: de mensen
Dan zijn er – gelukkig voor sommigen – ook nog stabiele, onveranderende factoren in onze markt. Eén daarvan is de pijler waar onze markt op rust: de mensen. Ook in deze uitgave besteden we daar weer uitgebreid aandacht aan. Onder andere met de column van Eddy Vonk. We hebben ook oude rotten in het vak, zoals Leon Kruitwagen, die unstoppable lijkt te zijn in het genereren van nieuwe ideeën en het starten van initiatieven. Tipje van de sluier: G14, het nog op te richten platform voor jonge eventmanagers en de wens, of misschien wel de belofte, om onze branche een universitaire leerstoel te bieden.

Met zoveel nieuw(s) houden we je niet langer op.
Veel leesplezier!

Barbara van Baarsel