Back Back Nieuws

Nieuwe concerthal in Amsterdam: Ziggo Dome

28 januari 2009
Pal naast de Amsterdam ArenA verschijnt begin 2011 een nieuwe concerthal, met ruimte voor bijna 16.000 bezoekers: Ziggo Dome. Een strak vormgegeven 'zwarte doos' van 4 verdiepingen met binnen naast de vloercapaciteit, twee tribunes en tevens een VIP deel met memberseats. Dit hebben de exploitant, AMDE BV en de naamgevende business partner Ziggo vandaag bekendgemaakt. De samenwerking tussen Ziggo en de Dome is vooral gericht op het aanbieden van muziekentertainment in een comfortabele en kwalitatieve omgeving.

Maar men lonkt tevens naar de zakelijke evenementenmarkt en zelfs congressen houden is hier een optie.

 

De programmering zal gaan bestaan uit concerten van nationale en internationale artiesten, family entertainment en andere (sport) evenementen. Een divers muziekaanbod wacht de lieffhebber van zowel pop, wereldmuziek, dance en zelfs opera. Live Nation heeft als eerste een contract getekend met Ziggo Dome, voor het organiseren van concerten. Naar verwachting zullen ongeveer 100 evenementen per jaar georganiseerd gaan worden. Het verwachte jaarlijkse bezoekersaantal staat op 1,2 miljoen.

 

Optimaal faciliteren

Commercieel directeur van exploitant AMDE BV (voorheen werkzaam bij Amsterdam ArenA) Danny Damman legt uit: “Bezoekers van een concert komen natuurlijk op de eerste plaats voor de artiest, maar de locatie speelt wel degelijk een belangrijke rol. De filosofie van de Ziggo Dome is om de ontmoeting tussen idool en fan onvergetelijk te maken. Alles draait om live muziek, gemak en kwaliteit. Gemak zit ‘m vooral in bereikbaarheid, het NS Station is recent geopend, en goede parkeermogelijkheden, maar ook in bestellen, betalen en verkrijgen van consumpties. Kwaliteit bieden we vooral met de akoestiek, het comfort, de zichtlijnen en de medewerkers. Zo willen wij hier geen uitgeefpunten achter rolluiken, maar op de omloop een grand café achtige ambiance neerzetten. Alles moet in het teken staan van het optimaal faciliteren van de artiesten, en onze bezoekers, hun fans. En met de huidige trend, ook trouwens bij uitvoerende artiesten, om concerten in een wat minder grootschalige locatie te houden, zitten wij met Ziggo Dome helemaal goed. Binnenkort maken wij bekend met welke partners wij op cateringgebied gaan samenwerken".

 

 

Strak ontwerp

Initiatiefnemer Black Box Real Estate BV is verantwoordelijk voor de bouw van de Ziggo Dome, een project van 60 miljoen euro. De helft hiervan komt van Rabo bank, de overige 30 miljoen van private beleggers, in april 2009 worden hiervoor obligatieleningen geplaatst.

 

De CEO Erik Molenaar legt uit: “Bij de bouw van deze concertzaal staan kwaliteit en comfort centraal. Het programma van eisen is volledig afgestemd op perfecte akoestiek, er komt een akoestisch plafond en maximaal zicht op het podium. Daarnaast is er rekening gehouden met snelle en efficiënte productiemogelijkheden. Het dak bijvoorbeeld, dat is ijzersterk, er kan 100 ton probleemloos aan worden opgehangen. Wij zijn met Black Box Real Estate overigens ook met de gemeente Tilburg in gesprek over het ontwikkelingen van een project, en in het buitenland, in Istanbul”.

 

Het ontwerp van de Ziggo Dome is in handen van Benthem Crouwel Architekten bna. De Ziggo Dome wordt een strak vormgegeven zwart gebouw van 90 bij 90 meter, met vier verdiepingen. De afstand tussen vloer en plafond bedraagt 24 meter,ter vergelijking: twee keer zo hoog als in de HMH. Boven de zaalvloer komen twee ringen met tribunes. Op deze zittribunes kunnen respectievelijk 4030 en 4470 fans plaats nemen. Ook komt er een VIP-gedeelte, speciaal ingericht voor clubmembers en genodigden. In totaal zullen er 800 member seats gerealiseerd worden. De buitenzijde van het strakke pand wordt voorzien van 50.000 stuks (bewegende) LED verlichting.

 

 

Businesspartners voor 12 jaar

Danny Damman: "Wij zijn enorm verheugd met de keuze van Ziggo om met ons een dergelijk partnership aan te gaan. Het partnership met Ziggo is uniek in zijn soort, mede door de nieuwe producten en concepten die we samen gaan ontwikkelen. Ziggo voegt straks daadwerkelijk iets toe aan de Dome".

 

“Het businesspartnership dat wij voor 12 jaar zijn angegaan gaat verder dan alleen het verbinden van onze naam” aldus  Marcel Nijhoff, commercieel directeur van Ziggo, welke een jaar geleden hiertoe het eerste gesprek voerde. “Doel van de nieuwe samenwerking is steeds de nieuwste digitale mogelijkheden te verbinden aan een van de belangrijkste pijlers uit de entertainmentindustrie: live muziek. Wij willen onze toegevoegde waarde laten zien, voor, tijdens en na ieder evenement. Met pré en after-parties, een fast lane voor bezoekers met een Ziggo klantenkaart bijvoorbeeld.  De kernwaarden van de Ziggo Dome komen volledig overeen met onze kernwaarden. Bovendien geeft de Ziggo Dome ons de mogelijkheid onze klanten en relaties persoonlijk te ontmoeten”.

Nijhoff stelt verder dat de Ziggo Dome een centrale rol gaat spelen in de marketing en communicatie van Ziggo.

 

 

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!