Back Back Nieuws

NIDAP Bedrijfsevenementenonderzoek: markt groeit met 10 procent

15 juni 2007
De bedrijfsevenementenmarkt ontwikkelt zich gunstig. Dat blijkt uit het nieuwste NIDAP Bedrijfsevenementenonderzoek dat vandaag is gepresenteerd door NIDAP.

De zakelijke evenementenmarkt is tussen 2004 en 2007 met 15% gegroeid.
Dat is een relatief kleine groei vergeleken met de bestedingen aan
personeelsevenementen die in dezelfde periode met maar liefst 48%
toenamen. Deze sector noteerde overigens ook de grootste teruggang in
de voorgaande jaren. Nagenoeg alle onderzochte soorten
personeelsevenementen zullen in 2007 vaker of in grotere omvang
georganiseerd worden.



De rol van organisatiebureaus is in 2006
en 2007 weer groter geworden bij zakelijke evenementen, maar bij de
personeelsevenementen zien de onderzoekers juist een daling van de
inschakeling van dit type toeleverancier. Bij personeelsevenementen
nemen de partycateraar en de locatie elk ongeveer een derde van het
budget in beslag. De entertainmentbureaus en communicatiebureaus maken
een steeds kleiner deel uit van het totale budget.

NIDAP onderzoekt ieder jaar de Nederlandse markt voor professionele
zakelijke evenementen, die vooral gericht zijn op klanten en relaties,
en personeelsevenementen. Er worden ruim 400 interviews afgenomen met
opdrachtgevers voor deze evenementen.

Voor tien van de elf
typen onderzochte personeelsevenementen wordt een positieve trend
verwacht. In de markt voor personeelsevenementen ging in 2006 circa 250
miljoen euro om en aan de organisatie van zakelijke evenementen werd
ongeveer 570 miljoen euro uitgegeven. NIDAP ziet dat de groei van de
totale markt in 2007 mogelijk wat afvlakt vergeleken met de afgelopen
jaren, maar de verwachting is dat in 2007 de markt toch nog zal groeien
met 5 tot 10%.

NIDAP verwacht dat er nog ruimte is voor
verdere groei voor de toeleveranciers op deze markt: 43% van de
onderzochte bedrijven besteedt een deel van het evenementenbudget
intern.

In het
keuzeproces voor een passende locatie lijkt het er momenteel op dat
bereikbaarheid en parkeerfaciliteiten het winnen van sfeer en ambiance.
Dit speelt vooral bij de grotere evenementen [500 of meer bezoekers].
Bij personeelsevenementen staat de prijs van de locatie meer centraal
dan bij zakelijke evenementen.

Bij personeelsevenementen wordt
meer waarde gehecht aan meer variatie en afwisseling en worden
evenementen ook sportiever en actiever. In eenderde van de gevallen
wordt er rekening gehouden met partner en gezin.

Bij zakelijke
evenementen gaat het ten opzichte van twee jaar geleden minder om het
bereiken van een kortstondig communicatie-effect en meer om het
informeren over een specifieke dienst of product. De grotere
opdrachtgevers [500+] willen hun evenementen zakelijker en
professioneler maken; de kleinere bedrijven [100-199] willen juist
evenementen organiseren met meer variatie en afwisseling.

Het
onderzoeksrapport is interessant voor de grotere evenementenlocaties,
landelijk opererende partycateraars en professionele
organisatiebureaus. De totale oplage bedraagt 20. NIDAP levert op maat
marketing en onderzoeksinformatie over de positie, naamsbekendheid en
imago van de belangrijkste spelers op de markt.


Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!