Back Back Achter de schermen

NHTV/IDEA onderzoek naar inzet nieuwe media bij events

26 november 2008


NHTV/IDEA onderzoek: nieuwe media en events from henkjan on Vimeo.

IDEA laat onder haar leden onderzoek doen naar de inzet van nieuwe media in de eventbusiness.  Gisteren was ik aan de beurt (ook niet-leden en toeleveranciers zoals ik worden geïnterviewd). Iris en Claudia van de NHTV in Breda kwamen bij me langs om mijn ervaringen als oud-hoofdredacteur FZ slash highprofile.nl en als punkmedia-ondernemer op te schrijven. Dat betekende 2,5 uur een soort rommelig college, waarin geprobeerd werd een lijn aan te houden met behulp van een vragenlijst. Al snel pakte ik mijn laptop erbij om het nodige te illustreren, ja en dan ga je: uitleggen dat je per mail alle nieuwe uploads van je Flickr-contacten kunt bijhouden, ieder kwartier, dat je binnen no-time een weblog hebt aangemaakt en zo voort.

We swingden van mijn eerste uncut filmpje van Festivak de Feestdagen (hierboven inderdaad) naar de vele videochannels waar ik nu mijn filmpjes wegzet… en Iris en Claudia vonden het geweldig (vertelden ze me toen ze weggingen). Maar goed, de vragen werden keurig stuk voor stuk van antwoorden voorzien en afgevinkt, om op 15 december in een rapport aan IDEA te kunnen worden gepresenteerd, bij Hulskamp in Utrecht.

Verwachte uitkomst van het onderzoek (in mijn visie en heel globaal): men is allemaal bekend met het inzetten van nieuwe media middelen, nieuwe media tools, men zet ze in en gaat ze steeds vaker inzetten, eventportals worden gemaakt, inschrijving gaat via online registratie, men kan rondom het evenement steeds vaker meewerken aan het bijhouden van een weblog, ze erkennen de kracht van fotomarketing, in het natraject foto’s kunnen bekijken en in mindere mate ook video… De ‘oude garde’ heeft daarbij de ‘jonge garde’ nodig (ze snappen er toch geen hout van, dus dan kun je het maar beter niet zelf willen doen), opdrachtgevers hebben nog steeds koudwatervrees om internetvideo in te zetten (YouTube is nog steeds eng), de angst overheerst met het inzetten van middelen die leiden tot meer transparantie van het bedrijf, het liefst houdt men de deur dicht voor pottekijkers en gaat over tot de orde van de dag.

De nieuwe generatie vakbroeders die in een beeldcultuur is geboren komt langzaam de markt op en zal uit gewoonte niet zonder nieuwe media en nieuwe technologie haar events organiseren. Het is onderdeel geworden van het evenement. En terecht.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!