Back Back Nieuws

Nederlandse voetbalclubs kiezen voor nieuw kaartverkoopsysteem

28 april 2015
De KNVB en 27 voetbalclubs hebben een deal gesloten met softwarebedrijf ESB.TSB voor de implementatie van SRO4, een innovatief systeem voor kaartverkoop en marketing. In Nederland verzorgt ESB.TSB al jaren de distributie van SRO4, tot nu toe vooral voor theaters en musea. Met deze deal introduceert ESB.TSB de nieuwste generatie ticketingsoftware voor het eerst ook in het Nederlandse profvoetbal.

‘De mogelijkheden van SRO4 zijn eindeloos’, zegt Roy Smits van kersverse landskampioen PSV. ‘Het maakt het voor onze supporters heel makkelijk om altijd en overal kaartjes te kopen, of het nou om uit- of thuiswedstrijden gaat.’ Bovendien doen grote clubs als FC Utrecht en Vitesse, én het Nederlands Elftal, ook mee. Smits: ‘Dat schept vertrouwen, en de implementatie is daardoor ook efficiënter’.

Andere voetballanden
‘De KNVB is blij met de overeenkomst met ESB.TSB’, zegt ook Marco van Luytelaar, coördinator Club Support in Zeist. De bond begeleidde de clubs in de zoektocht naar een nieuw systeem. Maar ook voor wedstrijden van Oranje zochten ze een nieuw systeem. ‘De flexibiliteit van SRO4, maar ook het feit dat dit systeem in andere voetballanden goed werkt, zijn voor de clubs en de KNVB belangrijke aspecten geweest in de keuze voor ESB.TSB. We kijken uit naar een mooie samenwerking.’

Software
TopTix, het Israëlische bedrijf dat SRO4 ontwikkelt, werkt samen met ESB.TSB voor exclusieve distributie. Hoewel het product dus uit Israël komt, is alle software en begeleiding daar omheen in Nederlandse handen. Dit was voor de KNVB een belangrijke reden om voor SRO4 te kiezen. Vooral omdat de wedstrijden van het Nederlands Elftal ook zullen worden verzorgd met dit nieuwe systeem.

Volle stadions
Met deze deal verovert ESB.TSB, na de culturele sector, nu ook de voetbalmarkt. Volgens directeur Desirée de Koning is dit een logische volgende stap: ‘Omdat wij al jaren werken met klanten uit de culturele sector weten wij hoe het uitdagend het is om de zalen vol te krijgen. Of het nou gaat om een mooi schilderij, een prachtige opera óf een spannende voetbalwedstrijd, die zaal moet vol’.

Een nieuwe markt betekent ook nieuwe ervaring, zegt De Koning. ‘Wij gaan onze expertise uit de culturele sector gebruiken om de stadions vol te krijgen. Maar andersom ook: met deze nieuwe know-how zullen wij nóg meer kunnen betekenen voor onze culturele klanten!’

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!