Nederlands bureau brengt Chinese clubbeleving naar nieuwe dimensieNederlands bureau brengt Chinese clubbeleving naar nieuwe dimensie
Back Back Nieuws

Nederlands bureau brengt Chinese clubbeleving naar nieuwe dimensie

04 juli 2019

China kent een bruisende clubcultuur en de electronic dance scene wint aan populariteit. Om aan de opkomende vraag te voldoen, zet het Nederlandse live experience bureau Live Legends voor de Chinese NOA Group een nieuwe generatie clubs neer onder de merknaam One Third. Na Beijing en Kunming, opende afgelopen weekend in Hangzhou de derde One Third club officieel haar deuren. In het najaar volgt de vierde club in een andere Chinese miljoenenstad.

Westerse EDM-merken komen naar China, vooral festivals zoeken hun heil in het ‘Rijk van het Midden’. Maar hoe werkt dat dan in de lokale Chinese cultuur? Al enige tijd lijkt een grote bubbel te barsten. Tarieven van DJ’s zijn verdrievoudigd. Maar het automatische succes om mee te liften op de grote namen werkt slechts eenmalig. Voor je het weet zit je met een line-up van 2 tot 3 miljoen euro. Teveel geld om lucratief te opereren. Daarnaast bepaalt de Chinese overheid de spelregels: eerst toon je je productie, je line-up en daarna wordt besloten hoeveel kaarten je mag verkopen. Dit is anders dan in Nederland waar je aan de hand van het formaat van de venue de capaciteit bepaalt en vervolgens met een budget komt. Het ‘guanxi’ level (relatienetwerk) met de lokale overheid, politie, brandweer is erg belangrijk om te voorkomen dat je vergunning niet wordt ingetrokken. Het komt maar al te vaak voor dat festivals last-minute worden geannuleerd.

Belang clubscene voor EDM in China

Hoewel in het westen grote festivals een belangrijke rol innemen bij EDM-fans, brengt het organiseren van festivals in China door de bureaucratie veel risico’s met zich mee. Voor de opbouw van een duurzame lokale EDM community in China zijn Chinese clubs juist van grote betekenis.

Live Legends: transformatie Chinese clubcultuur

In de moderne commerciële Chinese clubs komt men vooral om zich uit te leven aan dure drank en om je sociale status te tonen, in plaats van liefde voor cutting-edge muziek. Live Legends wil hier verandering in brengen door de Chinese clubcultuur naar een nieuw niveau te brengen: een kosmopolitische hotspot, niet alleen om te zien en gezien te worden, maar ook een plek waar ruimte is voor de beleving van de nieuwste trends, een platform voor nieuwe muziek en ontwikkeling van internationale en lokale DJ’s plus een visueel showspektakel.

One Third: ‘the best 1/3 of your life’

De ideale dag zou moeten bestaan uit 8 uur werk of studie, 8 uur rust en slaap, 8 uur vrije tijd. Die 1/3 deel van je leven die je besteedt aan vrije tijd vul je natuurlijk in met aansprekende entertainment, wat goed aansluit op de behoefte van Chinese jongeren die meer van het leven willen genieten.

Live Legends creëerde het totale concept voor de One Third clubs, leidde het creatieve proces van show productie, interieurontwerp, licht, video, laser tot motion design en verzorgde de uitvoering en aansturing. Er worden momenten op de avond gecreëerd vanuit voorgeprogrammeerde shows, die bestaan uit muziek, licht en dans die op ongedwongen manier ten tonele worden gebracht. Ook trainde Live Legends de lokale teams om de shows te bedienen en het systeem te onderhouden, zodat het in topconditie blijft wanneer internationale DJ crews te gast zijn.

Daan Oomen, creative director Live Legends en One Third: 'In het Chinese clublandschap zien wij ruimte voor ontwikkeling. Los van de muziek en de DJ’s willen we juist de verhalen in de clubs brengen, zodat het niet alleen draait om de champagne en de mooie danseressen, maar juist meer een plek voor beleving door een 360 graden visueel spektakel neer te zetten. Of je nou naar boven, beneden, links of rechts kijkt, overal vind je storytelling.'

Je status bepaalt je positie

Een groot deel van het publiek bestaat nog steeds uit mensen die veel te besteden hebben. Je positie in de club waar je zit bepaalt je sociale status. In het midden van de zaal aan een van de vele tafeltjes, of ergens aan de rand zonder tafel. Het merendeel loert op een plekje in het midden. Per tafel wordt er op zo’n avond makkelijk voor 20.000 dollar besteld aan champagne of sterke drank.

Blend internationale EDM-cultuur met lokale identiteit

Om de dance-cultuur te delen, zoekt Live Legends naar vormen die lokaal aansluiten. Voor de conceptontwikkeling van de OTKun club (One Third Kunming) integreerden ze de Zuid-Chinese Yunnan-cultuur. Het Live Legends-team bezocht etnische groepen in lokale dorpen, waar ze traditionele elementen uit hebben gehaald die weliswaar door de moderne jeugd als oubollig wordt ervaren, maar welke ineens nieuwe waardering krijgen door deze op een moderne manier te verweven in het totale clubconcept. In Hangzhou zijn elementen van het West Lake toegevoegd. Ook hebben ze een hardstyle show neergezet, geïnspireerd vanuit Beijing opera. Zo krijgt een club meer verhaal en vormt het onderdeel van de unieke identiteit van een stad, wat ook weer interessant is voor internationale bezoekers. Naast bekende DJ’s als Tiësto, Armin van Buuren, Fedde Le Grand, Steve Aoki die er komen draaien, vormt One Third ook een podium voor lokale Chinese DJ’s. One Third is een blend van traditie en modern urban, van lokaal en internationaal, van oost en west.

Fotocredits > Nico Alsemgeest

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!