Back Back Nieuws

Nederland presteert sterk tijdens EuBEA2015

16 november 2015
Waar een klein land groot in kan zijn. Een cliché, maar wel weer waarheid gebleken tijdens de European Best Event Award 2015. Nederland sleepte daar zes mooie prijzen in de wacht (zie overzicht 1). Bovendien bezetten drie Nederlandse bureaus vier plekken in de top-9 van all-over best scorende inzendingen. Daarmee behaalde Nederland een mooie derde plaats in de categorie ‘landen met de meeste effectieve inzendingen’. IDEA is meer dan trots op haar prijswinnende lid Xsaga en feliciteert van harte de andere Nederlandse winnende bureaus: BIND, Kubik en Wieden+Kennedy.

Meedingen naar een internationale vakprijs. In dit land van ‘doe nou maar gewoon’ is dat bepaald geen gewoonte. Branchevereniging IDEA vindt het van groot belang dat zoveel mogelijk evenementenbureaus hun beste werk tonen op een internationaal podium als EuBEA. 'Belangrijk omdat een EuBEA-award winnen geweldige PR oplevert voor de betreffende bureaus. En tevens omdat alle Nederlandse inzendingen er gezamenlijk voor zorgen dat Nederland als eventland op de kaart staat. Daarbij plaatst elke inzending de spotlights op het event als effectief communicatie- en marketinginstrument,' zo meent Maarten Schram, managing director van IDEA.

Zichtbaar
'We kunnen niet genoeg roepen dat het event – live communicatie – onmiskenbaar een steeds belangrijker plaats inneemt in de marketingmix.' Maarten Hogenhuis, producent bij Xsaga en IDEA-bestuurslid, laat er geen twijfel over bestaan dat dit ook de voornaamste reden voor Xsaga was om mee te dingen naar de EuBEA2015 awards. Opdrachtgevers van de beide inzendingen van Xsaga, Van Gogh Museum en Nederlandse Museumvereniging, reisden mee naar het Spaanse Sevilla. 'Zij hebben samen met ons daar de cases gepresenteerd. Dat was geweldig en werd door de jury heel positief gewaardeerd. Beide events zijn dan ook echt coproducties en ik denk dat dat de sleutel is tot het succes.'

Investeringen
Uiteraard vraagt een inzending voor EuBEA of andere wedstrijden om een investering van bureaus. Xsaga, dat al vijf keer een best event award in de wacht sleepte, realiseert zich vaak vooraf al dat een event een kandidaat-inzending kan zijn. Hogenhuis: 'Bij het Van Gogh Museum en de Museumweek wisten we dat het fantastische cases zouden worden. In zo’n geval vragen we direct aan onze opdrachtgevers of zij deelname zien zitten. Zo ja, dan beginnen we tijdens het event al met de dataverzameling voor het aanmeldingsformulier. Zodat je niet een half jaar na dato nog eens dingen moet gaan bedenken als: ‘wat was ook weer de PR-waarde van het event?’

En hoe waardevol is het als die investeringen dan leiden tot een felbegeerde award. Want, laten we wel wezen, dat is zeker in de internationale setting geen windei. 'Met vijf EuBEA awards in onze prijzenkast worden we inmiddels vaker uitgenodigd om te pitchen op een internationaal event,' licht Hogenhuis toe.

Overzicht 1 - Nederlandse EuBEA awards 2015
Xsaga 1e in categorie Best Road Show: ‘Ons Echte Goud’, Nationale Museumweek
Xsaga 2e in categorie Best Cultural Event: opening nieuwe entree Van Gogh Museum
Kubik 1e in categorie Best Trade Show: AutoRAI 2015 - Amsterdam Motor Show
BIND 1e in categorie Best Launch Event: Opening APM Terminals Maasvlakte II
BIND Bronzen EuBEA 2015: Opening APM Terminals Maasvlakte II
Wieden+Kennedy 1e in categorie Best B2C Event: ‘The Imagination Machine’ S7 Airlines
Overzicht 2 - Nederlandse bureaus in top-9 all-over best scorende inzendingen
3e plaats BIND
5e plaats Wieden+Kennedy
6e plaats Xsaga
9e plaats Xsaga

Op de foto: Mirjam Moll (Museumvereniging), Jan Driessen (Q&A Communicatie) en Patrick Roubroeks (Xsaga)
Fotocredits: IDEA

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!