Back Back Nieuws

NBTC lanceert stedencampagne in vier landen

02 april 2007
Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC)
heeft haar vernieuwende stedencampagne gelanceerd die tot doel heeft om het bezoek aan
Nederlandse steden te stimuleren. De campagne gaat van start in de
landen België, Duitsland, Engeland en Frankrijk en is de eerste uiting
die voortvloeit uit de nieuwe Holland marketingstrategie.

Ivo
Brautigam, Director Destination Marketing: "Het unieke van deze
stedencampagne is dat de steden zich op hun eigen wijze presenteren
waarbij het merk Holland extra kracht geeft. Daarnaast is er ook een
actiewebsite waar vijftien bewoners uit een bepaalde stad hun
bijzondere plekjes in de stad via weblogs delen met buitenlandse
bezoekers. In vergelijking tot andere landen is dit nog nooit eerder op
deze wijze gedaan."

In de campagne bieden de Nederlandse steden een 'suprise for your senses'. "Elke stad presenteert zich door een eigen
bewoner - zogenaamde stadskenner – aan het woord te laten. Zij spreken
hun eigen doelgroep aan. Via hun weblog houden zij bezoekers op de
hoogte van de bijzonderste plekjes en gebeurtenissen, waarbij een beeld
van Nederlandse steden ontstaat dat echt en vernieuwend is, weg van de
gebaande paden", zegt Brautigam.

De campagne richt zich op doelgroepen
die voor de steden belangrijk zijn in die landen waar zij zich willen
profileren. 'Dit zijn doelgroepen als ‘traditionele empty-nesters’ die
willen genieten van de stad, ‘vrijdenkende kosmopolieten’ die de stad
echt willen ervaren en ‘opwaartse mobiele funseekers’ die uit de stad
willen halen wat er in zit."

Dubbele afzender
De meerjarige
campagne vertegenwoordigt het veelzijdige aanbod van de Nederlandse
steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven, Maastricht,
Groningen, Dordrecht, Leiden, Gouda, Arnhem en Nijmegen. Brautigam: "Er
is een groot draagvlak voor deze nieuwe aanpak bij de twaalf steden."
De campagne heeft een dubbele afzender: per uiting staat een stad
centraal, waarbij altijd de link met Holland wordt gelegd.

Nieuwe marketingstrategie
Met
de nieuwe Holland marketingstrategie gaat het NBTC de komende jaren aan
de slag. Centraal hierin staat dat Holland niet 'alles' voor 'iedereen'
is, maar heel bijzonder voor specifieke doelgroepen. Het bijzondere
Holland bestaat uit unieke onderdelen van ons land, zoals de steden, de
kust, het groene achterland, en natuurlijk het klassieke Holland en het
zakelijke aanbod in Nederland. In de komende periode worden de
verschillende onderdelen op hun eigen manier in de markt gezet.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!