Back Back Nieuws

Nationale Crowdfundingweek voor evenementen

24 september 2014
De Nationale Crowdfundingweek, georganiseerd door branchevereniging Nederland Crowdfunding, is 22 september van start gegaan. Het doel van deze week is om crowdfunding onder de aandacht te brengen. Het toepassen van crowdfunding lijkt ook steeds interessanter te worden voor organisatoren van evenementen. Er is zelf een speciaal crowdfunding platform voor evenementen.

Momenteel hebben veel evenementen te kampen met sponsors die zich terugtrekken en de overheid die bezuinigd op subsidies. Om dit gat in het budget te dichten hebben verschillende evenementen ondertussen de kracht van crowdfunding ontdekt en succesvol toegepast. Zo heeft het gratis muziekfestival Breda Barst genoeg financiering ophaalde om het Valkenberg Park weer te herstellen na afloop van het festival. Ook de Wednessday Night Skate in Rotterdam heeft een succesvolle crowdfunding campagne gevoerd voor behoud van het evenement.

Aandacht
‘Het is goed dat de crowdfunding week wordt georganiseerd, om crowdfunding onder de aandacht te brengen bij zowel ondernemers als investeerders.’ zegt Schellingerhout, een van de oprichters van het crowdfunding platform voor evenementen SproutFund. ‘Hoe meer mensen weten van de mogelijkheden die crowdfunding biedt voor evenementen, des te meer mooie concepten er zullen ontstaan en worden behouden.’

‘Juist vanwege de onbekendheid van crowdfunding is het ook belangrijk dat organisatoren hulp krijgen bij het opzetten van een crowdfunding campagne’, zegt Timmers, medeoprichter van SproutFund. ‘Voor veel festivals, zeker de gratis festivals die veel met vrijwilligers werken, is dat vaak nog nieuw. Er komt een hoop bij kijken: wie is de doelgroep? Hoe pak je de marketing aan? Ook wordt de hoeveelheid werk die komt kijken bij het voeren van een campagne vaak onderschat.’

Beloning
Daarnaast is crowdfunding in Nederland nog redelijk onbekend. De laatste jaren is het wel behoorlijk gegroeid, maar dan hebben we het vooral over MKB financiering in ruil voor aandelen of rendement. ‘Voor een evenement is het vaak niet aantrekkelijk om te werken met leningen of aandelen. Evenementen zoals festivals moeten het hebben van hun trouwe fans’, legt Timmers uit. ‘Daarom is het aantrekkelijker om de donateurs een beloning te geven in ruil voor hun donatie. De beloningen die de donateur krijgt kan de organisator van het evenement zelf bepalen, maar ze moeten natuurlijk wel de doelgroep aanspreken. Ook het duidelijk communiceren van het concrete doel van de crowdfunding campagne is erg belangrijk. Als dit vooraf niet duidelijk is, zullen mensen niet snel doneren.’

Hulp voor nieuwe evenementen
Hoewel SproutFund nu nog voornamelijk bestaande evenementen heeft geholpen, is het uiteindelijke doel om ook goede ideeën voor nieuwe evenement te helpen financieren. ‘Dat is eigenlijk de reden dat we zijn gestart met ons bedrijf: om nog meer toffe evenementen in Nederland mogelijk te maken’, aldus beide oprichters.

Foto: Thinkstock

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!