Nalan Yilmaz, organising director van IMEX: ‘Focus vijfde IMEX op milieu’
[afbeelding niet meer beschikbaar]
IMEX gaat zich dit jaar sterk in haar themaprogrammering focussen op corporate responsibilty on environmental issues. Milieu dus. High Profile praat met organising director Nalan Yilmaz van IMEX. "Het staat hoog op de agenda, en het laat de meetingprofessionals zien hoe ze zo milieuvriendelijk hun evenementen kunnen organiseren. Er wordt veel aandacht aan besteed."
Op welke manier wordt er aandacht aan besteed en waar gaat het dan concreet over?
In de stands zelf zijn veel professionals die over dit probleem veel weten te vertellen, maar vooral dan met de insteek die voor de meeting- en eventplanner belangrijk zijn. Je kunt ze om advies vragen. Al deze professionals komen uit verschillende sectoren en hebben allen hun eigen ervaring op het gebied van milieuproblematiek binnen hun gebied.
Is dat nieuw op de IMEX?
Nee, vorig jaar hadden we het ook, alleen was het toen veel kleiner dan nu. Dit jaar steken we veel tijd en energie in juist dit thema.
Wie was de inspiratiebron voor dit idee? Al Gore?
Haha, nee gewoon onze marketingafdeling. Het is zo’n belangrijk en actueel onderwerp.
Maar ja, beetje tegenstrijdig is het natuurlijk wel. Je laat iedereen invliegen en vervolgens vertel je ze over milieuproblematiek in de meeting- en incentivewereld.
Klopt. We roepen daarom vier weken voor de start van deze vijfde editie op onze website de mensen die met het vliegtuig komen op twee of drie euro te schenken in een grote pot voor duurzame bosbouw of andere projecten die we zouden kunnen steunen. Dat zou in totaal vijftigduizend pond zijn. Als iedereen dat zou doen zou dat een groot verschil maken.
En wat gaan we nog meer beleven?
Het politicians forum is heel sterk gegroeid dit jaar. We vliegen 25 politici in, regionale, lokale en nationale Europese politici, maar ook uit Argentinië, Indonesië. En deze politici ontmoeten op IMEX de topmensen van onze industrie om te praten over de economische impact van de meetingsindustrie. Zodat deze politici begrijpen hoe belangrijk deze sector is voor hun economie, en hoe die impact kan worden gemeten.
Hoe selecteer je deze politici?
We hebben een director of international relations, zij bezoekt deze politici in hun land en legt hen verder uit wat de bedoeling is, dat ze de tickets en alles betaald krijgen van de organisatie. Het is voor ons belangrijk dat deze mensen bij onze seminars zijn, om hun ervaringen te delen en om een soort bewustzijn bij deze mensen te creëren.
Verder nog opmerkelijke acties?
We hebben vier stands ingericht voor vier landen die normaal gesproken niet op de IMEX zijn te vinden. We sponsoren hun vlucht, hun accommodatie, zodat zij dit ook een keer kunnen meemaken. Dit jaar is er op deze manier een stand voor Ethiopië, de Kaapverdische Eilanden en West-Siberië ingericht. Wij steunen hen om kennis te maken met de meetingsindustrie.