Mud Masters Indoor: apenkooien voor volwassen in JaarbeursMud Masters Indoor: apenkooien voor volwassen in Jaarbeurs
Back Back Interview

Mud Masters Indoor: apenkooien voor volwassen in Jaarbeurs

21 mei 2019

Wie aan een heftige work-out in de frisse buitenlucht denkt, denkt aan Mud Masters. Duizenden deelnemers die het modderige parcours bestormen, om zichzelf tot het uiterste te dwingen. Afgelopen jaar besloot de organisatie iets nieuws te doen: Mud Masters Indoor. Oprichter André Skwortsow vertelt ons meer over dit event.

Mud Masters, dat is toch juist buiten in de modder?

‘Ja precies. Met Mud Masters organiseren we sinds 2012 buiten hindernisbanen met veel modder, water of ijs. Het is een work-out, geïnspireerd op onze achtergrond bij het Korps Mariniers en dat hebben we toegankelijk gemaakt voor een breed publiek. Als Mud Master loop je een hindernisparcours van verschillende afstanden, gebaseerd op echte militaire stormbanen. Inmiddels hebben we een grote community opgebouwd van 50.000 deelnemers.’

Maar dit event was binnen.

‘Klopt. Mud Masters Indoor was een pilot om te kijken of we ook onze doelgroep in de winter konden bedienen. Normaal gesproken moet de temperatuur enigszins oké zijn, want als het hartje winter is, ga je niet buiten in een ijsbad liggen. Met een indoor event kunnen we onze community levendig houden en ook seizoensgebonden work-outs bieden. Naar mijn weten is dit de eerste keer dat zoiets indoor georganiseerd werd in Nederland.’

Er was dus geen modder in Jaarbeurs?

‘Haha nee, dit was Mud Masters zónder modder. We hebben wel een compleet parcours in de hal opgebouwd. Denk aan een soort atletiekbaan, met in het midden allerlei onderdelen. De deelnemers begonnen met een hardloopronde om vervolgens in het midden de hindernisbaan te lopen. Dat was bijvoorbeeld slingeren aan een monkey bar of een quarter pipe oprennen. In tegenstelling tot een hardloopwedstrijd of een buitenparcours, bleef hier dus alles heel dicht bij elkaar.’

Was je niet bang dat het té verschillend zou zijn met een ‘normale’ Mud Masters?

‘Het was zeker een uitdaging. Want hoe ga je om met de verwachtingen van mensen? Ze zijn van ons gewend dat we Mud Masters letterlijk groots opzetten. Normaal vindt het plaats op festivalterreinen van zo’n 200 hectare. Onze kernwoorden daarbij zijn intensiteit, hoogtes, kou, water en modder. Maar dat hebben we opgelost door het te positioneren als een indoor work-out event. Het was ons streven om een gave voorbereidende training te bieden die je zelf thuis nooit kan doen. Eigenlijk als een soort apenkooien voor volwassenen. Inclusief dj en toffe lichteffecten.’

En waarom koos je voor Jaarbeurs en niet voor een sportzaal?

‘Het had meerdere redenen. Het team van Jaarbeurs dacht vanaf de eerste vergadering met ons mee. Van stroom tot afval en van beveiliging tot EHBO. Ze stelden zich op als collega, in plaats van de klassieke benadering van klant en leverancier. Ook het imago vonden we belangrijk. Dit was ons allereerste indoor evenement, dan moet je ook een beetje credibility uitstralen, nietwaar? Het merk Jaarbeurs versterkt dat.’

En...was de pilot geslaagd?

‘Ja! We zijn blij hoe het gelopen is. De samenwerking met Jaarbeurs ging goed en eigenlijk alles met de organisatie liep gesmeerd. Ook de deelnemende Mud Masters gaven positieve reacties.’

Heeft het naast positieve reacties nog iets nieuws opgeleverd?

‘We zagen dat een aantal bedrijven dit event aangrepen om hun vrijdagmiddagborrel in te wisselen voor een sportieve vrijdagmiddag. Mensen kwamen in hun bedrijfsshirts om een work-out te doen. Ook zagen we dat het een goed instapevent was. We hebben weleens te maken met mensen die in eerste instantie moddervrees hebben. In de Jaarbeurs hebben we hen vertrouwen kunnen geven en het event toegankelijker gemaakt. We hebben er dus ook een nieuwe doelgroep bij gekregen.’

Door > Claire van Berkum

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!