Back Back Locaties

Monique de Winter over de BankGiro Loterij Open Dagen in Het Scheepvaartmuseum

08 december 2016

‘Beleef de geschiedenis van maritiem Nederland op een schitterende A-locatie’

Als projectleider Open Dagen voor de BankGiro Loterij heeft Monique de Winter met heel wat musea in Nederland samengewerkt. Ze is het dus wel gewend om met creatieve en enthousiaste partners te werken, zoals met Het Scheepvaartmuseum. Vooral prettig was het feit dat het team zeer adequaat en flexibel reageerde op de onverwacht enorme bezoekersaantallen tijdens de BankGiro Loterij Open Dagen.

Om wat voor event ging het?
‘Iedere maand organiseren we de BankGiro LoterijOpen Dagen in een van de provincies. Deze keer ging het om deelnemers van de BankGiro Loterij in Noord-Holland. We nodigden hen uit om een leuke dag te beleven in Het Scheepvaartmuseum, in combinatie met een bezoek aan NEMO Science Museum. Voor deze Open Dagen heeft Het Scheepvaartmuseum ontzettend veel plaatsen beschikbaar gesteld: we hebben zo’n vijfduizend gasten blij kunnen maken.’

Ging het om ‘zomaar’ een museumbezoekje, of werd er voor jullie een exclusief programma opgesteld?
‘De Open Dagen vinden plaats in het weekend, tijdens de reguliere openingstijden. Maar voor onze deelnemers is er wel altijd een exclusief programma, zoals extra workshops, lezingen, een exclusieve rondleiding en vanzelfsprekend staan er ook consumpties klaar. Het doel van de Open Dagen is onze deelnemers te laten zien wat zij dankzij hun deelname mogelijk maken. Want onze loterij steunt cultureel erfgoed en culturele instellingen, waaronder Het Scheepvaartmuseum. Het is dus een bedankje aan de deelnemers. Deze dagen werd voor onze gasten bijvoorbeeld de gerestaureerde Koningssloep - mogelijk gemaakt door hun deelname aan de loterij - getoond door een erg enthousiaste gids.’

Is dit speciale programma door Het Scheepvaartmuseum zelf opgesteld? Of hadden jullie bijzondere verzoeken?
‘Het programma is in samenwerking bepaald. Het belangrijkste is dat de Open Dagen laagdrempelig zijn en bezoekers dus zelf kunnen kiezen hoe laat ze komen en hoelang ze blijven. Ik organiseer deze dagen als projectleider nu ruim een jaar en weet inmiddels dat vooral rondleidingen erg populair zijn. Voor veel deelnemers is dit hun eerste bezoek aan het betreffende museum. We willen hen dus de maximale beleving bieden. Per museum kijken we daarom hoe we met een leuk programma een zo breed mogelijk publiek kunnen aanspreken.’

 

Hoe heb je de samenwerking met Het Scheepvaartmuseum ervaren?
‘Die was bijzonder prettig, vooral omdat ze zelf erg creatief zijn met ideeën. We kijken altijd samen met het museum hoe we het programma zo leuk mogelijk kunnen maken. Daarin heeft de organisatie heel actief meegedacht. Bovendien kregen we op het laatste moment plotseling een enorme toeloop van aanmeldingen. Hierop is het adequaat en flexibel ingesprongen, door de beveiliging op te schroeven, extra catering te regelen, extra audiotours beschikbaar te stellen en de garderobe uit te breiden. Daarin merk je dat er echt een professioneel team zit, dat niet terugschrikt van omvangrijke evenementen. Musea zijn sowieso vaak erg prettige en creatieve clubs om mee te werken, en ook Het Scheepvaartmuseum blinkt uit in professionaliteit en slagvaardigheid.’

Zijn er ook kritiekpuntjes?
‘Vanwege de onverwacht enorme belangstelling moest de catering plaatsvinden op het Open Pleyn. Alle aparte ruimtes waren nu eenmaal al bezet, dus dit was de enige manier om toch alle geïnteresseerden te kunnen bedienen. Daardoor moesten bezoekers op de zaterdag echter wel behoorlijk lang wachten voor een kopje koffie of thee. We hebben dat aan het einde van de dag geëvalueerd, waarna Het Scheepvaartmuseum dat voor de zondag meteen heeft opgelost. Dat bedoel ik met meedenken: ze hebben direct actie ondernomen om te kijken hoe ze de beleving kunnen verbeteren.’

Als organisator heb je het dus positief ontvangen, maar wat vonden de deelnemers zelf?
‘De reacties die we hebben ontvangen waren zeer positief. Dat is vaak bij de BankGiro Loterij Open Dagen, omdat mensen niet precies een idee hebben wat ze kunnen verwachten. Als mensen dan meegenomen worden in het verhaal van een bevlogen rondleider, zijn ze vaak erg verrast.’

Zou je Het Scheepvaartmuseum aanbevelen aan andere opdrachtgevers?
‘Naar mijn mening is Het Scheepvaartmuseum erg geschikt voor een brede doelgroep. Zeker voor clubs in de maritieme wereld of voor de gemeente Amsterdam, want de geschiedenis van de scheepvaart is in feite de geschiedenis van de hoofdstad. De grootste kracht van Het Scheepvaartmuseum is dat je die geschiedenis kunt tonen op een prachtige A-locatie aan het water, in het hart van Amsterdam. Maar ook voor gala’s, huwelijken of zakelijke diners/vergaderingen zijn de heel mooie sfeervolle zalen of het prachtige Open Pleyn erg geschikt. Als je kijkt wat ze daarmee kunnen doen, het is heel breed: je kunt het groots en met veel grandeur maken, of juist heel intiem. Ik kan het dus zeker aanbevelen. Het is echt een belevenis.’

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!