Moeten we als eventprofessional ‘iets’ met AI?Moeten we als eventprofessional ‘iets’ met AI?
Back Back Inspiratiemagazine Events

Moeten we als eventprofessional ‘iets’ met AI?

26 januari 2024

Dit is een artikel uit ons inspiratiemagazine.

Je kunt geen krant of tijdschrift openslaan zonder bericht over AI. Moeten we als eventprofessional ‘iets’ met AI? En zo ja, hoe kunnen we AI-technologieën als ChatGPT inzetten in ons dagelijkse werk? Aaron Mirck, schrijver en keynote spreker over technologie, geeft antwoord.

Generatieve AI

Van levensechte afbeeldingen tot complete vacatureteksten: kunstmatige intelligentie is in staat om creatieve uitingen te maken op basis van een goede instructie (ook wel een prompt genoemd). Of het nou gaat om het maken van een uitnodigingen, websiteteksten, logo’s, complete presentaties of ondersteunend beeldmateriaal: there is an app for that. Om preciezer te zijn, kijk eens naar de volgende applicaties:

> Voor het maken van tekst: Jasper.ai, ChatGPT, Copy.AI en Ryte
> Voor het maken van beeld: Midjourney, Dall-E en Dream
> Voor het maken van presentaties: Tome, Decktopus.AI en Plus AI

De truc in het werken met dergelijke tools, is het geven van goede opdrachten – én feedback. Zie het werken met een AI-tool als ChatGPT een beetje als het werken met een stagiair. Geef heldere (en dus ogenschijnlijk te uitgebreide) opdrachten, verwacht niet direct een perfect resultaat en voorzie output van feedback. Eigenlijk net zoals je met een stagiair zou omgaan.

AI voor data-analyse

AI valt niet alleen in te zetten om afbeeldingen of teksten te maken, er zijn ook andere toepassingen denkbaar. AI wordt ook gebruikt om data te analyseren en daar inzichten uit te halen. Dat kan je op de volgende manieren toepassen:

- Analyseer de evaluaties na een event op een nog slimmere manier door middel van AI. Wordt de locatie niet gewaardeerd? Misschien ligt dat aan de lange afstand die een deel van de bezoekers (bijvoorbeeld uit Groningen of Maastricht) ervoor moesten afleggen. Zo snap je de evaluatie nog beter.

- Gebruik AI om berichten op social media te analyseren. Zo kan je ontdekken of (en hoe positief) bezoekers over jouw event posten.

Voorbij de hype

Een van de belangrijkste lessen die Aaron in zijn lezingen deelt, is dat technologie een tool is – en dus geen doel. We herinneren ons de hypes nog wel rondom Clubhouse, de Metaverse en NFT’s. Daar moesten we allemaal ‘iets’ mee. Clubhouse is inmiddels zo goed als vergeten, de Metaverse is nog steeds een belofte en NFT’s zijn een stille dood gestorven. Stel jezelf daarom altijd de vraag: draagt deze technologie bij aan een doel of niet? Zo voorkom je dat je te snel voor een hype valt.

TikTok heeft bijvoorbeeld miljoenen gebruikers, maar is het de vraag of je er ook een zakelijk publiek bereikt. AI kan ons in bepaalde gevallen helpen, al is het de vraag of je alles wil automatiseren of door machines wil laten overnemen. AI wordt steeds slimmer en kan steeds meer, maar de mogelijkheden zijn eindig. Zit een eventprofessional er nou echt op te wachten om welkom geheten te worden door een robot? Stel jezelf dus altijd de vraag: is het een doel of is het een tool?

Over Aaron

Aaron Mirck is TEDx-spreker over technologie. Hij geeft keynotes over AI, technologie, productiviteit en digitale etiquette. Zijn laatste boek is Niet appen tijdens het eten, een gids voor digitale etiquette.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!