Mirco Cuppens, Event Company: ‘Hard werken en hard ontspannen’Mirco Cuppens, Event Company: ‘Hard werken en hard ontspannen’
Back Back Visie

Mirco Cuppens, Event Company: ‘Hard werken en hard ontspannen’

20 september 2022

Door de krapte op de arbeidsmarkt is het voor veel ondernemers moeilijker om aan goed nieuw personeel te komen. Dit is ook te merken in de hospitalitybranche. Hier geldt: heb je eenmaal goed personeel gevonden, dan is het is zaak om deze mensen vast te houden. Maar hoe doe je dat? Mirco Cuppens, mede-eigenaar van Event Company vertelt hoe zij hiermee omgaan binnen het bedrijf: ‘Binnen het team onderstrepen we het gemeenschappelijke belang waarin ieder zijn of haar rol heeft in het gezamenlijke resultaat. Dat geeft voldoening.’

  • Kasteel De Hooge Vuursche
    Kasteel De Hooge Vuursche
  • Mirco Cuppens, Event Company: ‘Hard werken en hard ontspannen’
  • Te Werve Buiten
    Te Werve Buiten
  • Mirco Cuppens, Event Company: ‘Hard werken en hard ontspannen’
  • Landgoed Te Werve - Foto: Bas Uijlings
    Landgoed Te Werve - Foto: Bas Uijlings

Fijne werkomgeving

Event Company beschikt over drie geweldige, historische evenementlocaties met een eigentijds karakter middenin het groen: het monumentale Kasteel De Hooge Vuursche in Baarn, Landgoed Te Werve en buitenlocatie Te Werve Buiten in een beschermd natuurpark in Rijswijk. In totaal werken bij deze locaties 125 mensen, waarvan 45 vaste medewerkers en 80 oproepkrachten. Mirco: ‘Veel medewerkers werken al heel lang bij ons: 25, 20 of 10 jaar zijn geen uitzonderingen. Blijkbaar is het voor velen een fijne werkomgeving. De beloning is bovengemiddeld, de werktijden normaal - wat vaak wel anders is in onze branche - en er is ruimte voor input en het dragen van verantwoordelijkheden.

Personeelstekort

Mirco kijkt er niet raar van op dat er een personeelstekort is: ‘We mogen als branche best de hand in eigen boezem steken, want bij veel bedrijven zijn de randzaken rondom de werkzaamheden simpelweg niet goed geregeld. Ons beleid is dat we zoveel mogelijk van dit soort randzaken weghouden bij onze werknemers, zodat zij zich kunnen focussen op hun werk. Maar hoe je het ook wendt of keert, als bedrijf zullen we het gewoon beter moeten doen dan onze collega’s.’

Hospitality-hart

Wil je bij Event Company komen werken, dan moet hospitality in je DNA zitten. Naast sollicitatiegesprekken plant het bedrijf tegenwoordig ook altijd een proefdag in om te zien of de kandidaat in de praktijk presteert. Mirco: ‘Dit is een goede test om te zien of de potentiële nieuwe medewerker een hospitality-hart heeft en in de bedrijfscultuur past. Die valt het beste te omschrijven als: no-nonsense, eerlijk en elkaar aanspreken op verantwoordelijkheden. Maar ook plezier hebben in je werk, kwaliteit willen leveren, en met elkaar werken voor hetzelfde doel. Zijn we blij met je, dan laten we dit weten. Waardering uitspreken vinden wij heel belangrijk.’

Doorgroeimogelijkheden

Event Company is een platte organisatie van beperkte omvang. Dit heeft z’n beperkingen in doorgroeimogelijkheden, maar voor veel medewerkers is er toch genoeg ruimte om zich te ontwikkelen. Mirco: ‘Per bedrijf hebben we maar één plek voor een bedrijfsleider met de eindverantwoordelijkheid. Doorgroeimogelijkheden zijn dus niet altijd in functie, maar wel in verantwoordelijkheden. Onze bedrijfspolicy is om verantwoordelijkheden zo laag mogelijk in de organisatie te leggen.’

Bevlogen medewerkers

Op alle drie de locaties staan beleving en aandacht voor haar gasten voorop. Met bevlogen medewerkers die plezier in hun werk uitstralen streeft Event Company ernaar dat iedereen zich prettig voelt. Mirco: ‘Een goede sfeer op de werkvloer is belangrijk. Onze modus is hard werken en hard ontspannen. Tijdens het werk er vol voor gaan, maar daarna ook zeker samen ontspannen met een drankje. Hierdoor is het team erg hecht. Dit komt mede doordat de managers tussen de mensen staan en volledig meedraaien. Niemand is ergens ‘te goed’ voor. Dit contact met de werkvloer draagt in belangrijke mate bij aan de onderlinge relatie en sfeer. Dit merken wij ook aan onze gasten. Wij zien dat zij blij worden van een team dat fijn met elkaar samenwerkt.’

Goede naam

Het lukt Event Company altijd om goede mensen aan zich te binden. Vaak komt dit personeel via medewerkers die al een tijdje bij het bedrijf werken. Mirco: ‘Vaak hebben zij de bedrijfscultuur en het werk dan al uitgebreid met elkaar besproken. Dat is natuurlijk veel waardevoller dan mooie woorden in een sollicitatiegesprek. Door de goede naam die we als werkgever in ons 25-jarig bestaan hebben opgebouwd, merken we dat mensen graag bij ons willen werken. En daar zijn we best trots op!’

 

Op de hoofdfoto > Ondernemers Event Company: Stephan van den Akker en Mirco Cuppens

Goed artikel?

Schrijf je in net als 24.0147 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 24.0147 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!