Back Back Interview

Michel van Wakeren: Doe alleen dingen, waar je heel goed in bent

09 november 2015

Waar halen branchegenoten hun inspiratie vandaan, wat was hun grootste blunder en welke gouden tip willen ze delen? De rubriek Event Personality geeft een kijkje in het leven van vakgenoten. Maak deze week kennis met Event Personality Michel van Wakeren van Chase The Brand Activation People.

Wie is Michel van Wakeren?
‘Na twaalf jaar gewerkt te hebben bij diverse fieldmarketing bureaus, heb ik twee jaar geleden het merkactivatiebureau Chase The Brand Activation People opgericht, waarbij ik de kennis die ik in de afgelopen jaren heb opgebouwd, heb gecombineerd met mijn eigen inzichten. Ik ben 38 jaar, heb een relatie en twee kinderen en woon in IJburg, Amsterdam.’

Kort bedrijfsprofiel
‘Chase is een merkactivatiebureau, dat zich volledig focust op de interactie tussen merk en mensen. We confronteren de doelgroep met het merk op meerdere manieren: soms door een direct sales gedreven aanpak, vaak door een creatieve aanpak, waarbij we de doelgroep activeren te participeren. Bij Chase werken tien mensen in vaste dienst en bijna 400 ambassadeurs als ZZP’-er of op basis van een nul-urencontract. Onze ambassadeurs zijn de medewerkers in de productie, de mensen dus die de doelgroep met het merk in aanraking brengen, zoals promotieteams, modellen, chauffeurs, event coördinatoren enzovoort.’

Wat is typisch Michel van Wakeren?
‘Dat is de snelheid van denken en van handelen. Daarnaast zeg ik niet snel ‘nee’ en werk ik snel, flexibel en oplossingsgericht. Dat komt goed van pas, want geen opdracht verloopt volgens het boekje. In live communicatie ben je afhankelijk van veel variabelen, die je niet altijd volledig in de hand hebt. Een 100% score behalen is daarom bijna onmogelijk, maar de uitdaging is telkens om minimaal een 95% score te behalen.’

Waarom deze branche? Ben je geworden wat je wilde zijn?
‘Ik ben een pragmatische denker: ik houd ervan mooie ideeën te bedenken en uit te voeren. Die twee dingen doe ik via Chase. Het mooie van merkactivatie is dat je in contact komt met de eindgebruiker. Wij zelf en de merken leren veel van de feedback die we krijgen van de consument. Daarnaast heb ik altijd de behoefte gehad om te ondernemen: naast Chase heb ik het bedrijf www.go-360.nl opgericht en ik heb plannen voor nog enkele nieuwe initiatieven.’

Wat is het mooiste evenement dat je hebt georganiseerd?
‘Dat denk ik aan twee dingen: een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling Chase was dit jaar het binnenhalen van het account Coca-Cola, waarvoor we de kick off van het merk Fanta Play hebben gedaan. Daarnaast zijn we concessiehouder bij de NS geworden: we verstrekken de vergunningen voor promotionele activiteiten en events op alle NS-stations in Nederland. Ook verhuren we sinds kort pop up stores op de NS-stations.’

Wat is het mooiste evenement dat je hebt bijgewoond?
‘Dat is de evolutie van het concept van Sensation White. In de vijftien jaar dat dit event bestaat, heb ik het zeker tien tot twaalf keer bezocht, zowel zakelijk als privé. Ik vind het knap dat ID&T er slaagt dit concept elk jaar te vernieuwen op allerlei fronten: in de muziek, de aankleding en de wijze waarop het concept internationaal is uitgerold. Een ultiem voorbeeld van een succesvol event.’

Waar haal je je inspiratie vandaan?
‘Dat is heel divers. Natuurlijk haal ik mijn inspiratie uit reizen, lezen en door goed om me heen te kijken. Maar meestal komt de inspiratie uit gesprekken met mensen. Door goed te luisteren zie ik allerlei verbanden en mogelijkheden voor allerlei toepassingen. Vaak verbind ik mensen met elkaar, als ik vind dat ze elkaar kunnen versterken.’

Wat is je droom?
‘Als ik kan blijven doen, wat ik nu doe, dan ben ik al dik tevreden. Samen met andere mensen leuke concepten bedenken en ondernemen.’

Wie bewonder je in de evenementenbranche?
‘In 2008 werden wij in Nederland overgenomen door het Belgische Demonstr8, opgericht door Alain Manders. Hij is zeker niet de makkelijkste om mee te werken maar zeker iemand die ons vak als geen ander verstaat en erover kan vertellen. Hij heeft het altijd over ‘gripping storytelling’ wat alleen al een mooi gevonden samenvatting is.’

Welke gouden tip pas je altijd toe in je vak?
‘Koester je medewerkers. Men zegt wel eens: een bedrijf is zo goed als zijn medewerkers. Ik ga nog een stapje verder. Voor een merkactivatiebureau zijn de mensen die op locatie werken ons product en onze dienst. Zij zijn de ambassadeurs van het merk en daarom stel ik ze altijd centraal.’

Hoe ziet de markt van merkactivaties er over vijf jaar uit?
‘Proeven is kopen. Dat was, is en zal blijven. De fysieke interactie tussen merk en mens wordt steeds belangrijker, dus ik denk dat de branche zich zal blijven ontwikkelen.’

Wat is je grootste blunder?
‘In het verleden, toen ik in loondienst werkte bij een fieldmarketing bureau, wilde ik een klant overhalen om diensten in te kopen, waar ik zelf onvoldoende van af wist. Dat was meteen een waardevolle blunder. Vanaf de start van mijn eigen bureau, ligt de focus uitsluitend op de core business. Het kan heel verleidelijk zijn om ook aanverwante diensten aan te bieden, maar mijn devies is: doe alleen dingen, waar je heel goed in bent.’

Wat weet bijna niemand van je?
‘In de toekomst wil ik verder ondernemen in de horeca. Ik heb ideeën om het serviceniveau in de horeca te verhogen. Dat begint met het aantrekken van de juiste mensen. Want naast de uitstraling van de locatie en kwalitatief goede producten bepaalt het serviceniveau van het personeel of een horecazaak succesvol is of niet.’

Wat wil je nog graag kwijt aan de branche?
‘Het is een cliché, maar doe wat je leuk vind en waar je goed in bent. Dit straal je dan ook uit in enthousiasme naar je mensen en je klanten, waardoor ze het je ook gunnen.’

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!