'Met een foodtruck voeg je écht beleving toe''Met een foodtruck voeg je écht beleving toe'
Back Back Visie

'Met een foodtruck voeg je écht beleving toe'

04 november 2021

Van pizza en patat tot haute cuisine en veganistisch. Een evenemententerrein zonder foodtruck is bijna als een bitterbal zonder mosterd – het voegt extra culinaire, maar ook feestelijke beleving toe. Of het nu gaat om een groot festivalterrein of een medewerkersborrel op de parkeerplaats, foodtrucks zijn flexibel, creatief en spelen in op ontwikkelingen in de markt en vraag van de klant. Maar waar vind je nu juist die perfecte match – dé foodtruck voor jouw evenement? Wij spraken Onno van Gent van FoodtruckBooking.com over hun platform – waarop maar liefst 350 foodtrucks zichzelf presenteren in Nederland. 

Creatieve ondernemers

FoodtruckBooking.com is als het ware een matchmaker tussen organisatoren en foodtruckondernemers.

Maar hoe gaat het nu eigenlijk met deze ondernemers na een rumoerige periode van maatregelen, versoepelingen en aanscherping? Onno: ‘Wat me juist de afgelopen periode is opgevallen, is dat de foodtruckondernemer over het algemeen zeer creatief is omgegaan met de coronaperikelen. Ze hebben foodtrucks verder uitgebreid, zijn maaltijden gaan aanbieden bij zorginstanties en zijn ondernemend in gesprek gegaan met gemeentes om op een andere manier alsnog opdrachten te krijgen en omzet te realiseren. Dat vergt een creatieve, innovatieve en moedige instelling.’ In tegenstelling tot de horeca – die wél volledig op slot ging, merkte Onno dat aanvragen voor foodtrucks bleven binnenkomen. ‘De toestroom was verrassend meer dan verwacht, vooral van bedrijven die alsnog hun medewerkers iets wilden bieden – op een leuke en verrassende manier. Foodtrucks werden bijvoorbeeld ingehuurd om op het terrein van een eigen bedrijf een hapje en een drankje aan te bieden.’ In april, toen de versoepelingen werden aangekondigd, kwam er vervolgens weer een explosie aan aanvragen. Ondanks de opnieuw aangescherpte regels is dit onveranderd gebleven. ‘We zien nog steeds een stijging in aanvragen, maar ook in het budget dat ter beschikking gesteld wordt – zowel zakelijk als particulier wil men steeds meer uitpakken. We zien dat foodtrucks ook steeds meer in trek komen vanwege de sfeer die een foodtruck toevoegt aan een event. Je kunt met de inzet van een foodtruck je event creatief en leuk aankleden. Je voegt écht een beleving toe.’

Keukenprinsen

FoodtruckBooking.com ontstond toen het fenomeen foodtruck een aantal jaar terug ineens enorm steeg in populariteit. Onno: ‘Mijn compagnon, Thijs van Herpen, en ik zijn beiden geen keukenprinsen, maar hebben wel veel ervaring in online marketing. Daar staat tegenover dat ondernemers in de foodtruckbranche een enorme passie hebben voor eten en koken – maar minder affiniteit hebben met marketing. We hebben daarom een platform ontwikkeld waarop foodtrucks zelf een presentatie kunnen aanmaken om zichzelf in de markt te zetten. Voor één vaste fee, geen commissie of andere bijkomende kosten, kunnen zij zich op onze site presenteren. Als ondernemers staat wij zelf voor een fair, transparant verdienmodel waarbij we vooral streven naar toegevoegde waarde voor onze leden.’

Professionalisering van de branche

Inmiddels is Foodtruckbooking.com méér dan een platform om jezelf op de kaart te zetten, het team van FoodtruckBooking houdt continu de branche in de gaten om de leden goed te kunnen informeren en ondersteunen. ‘Bijvoorbeeld bij veranderingen in de wetgeving schakelen we rechtstreeks met ons advocatenkantoor en informeren onze leden. We zijn continu bezig de foodtruckbranche te ondersteunen in de verdere professionalisering. We bieden nieuwe ondernemers een starterskit aan met tips & tricks om te ondernemen en hoe zij zelf de marketing goed kunnen inrichten.’ Doordat FoodtruckBooking.com ook internationaal actief is (in België, Duitsland, Spanje en Amerika), nemen ze kennis uit deze landen mee in de bedrijfsvoering. ‘Elk land heeft een eigen cultuur en een eigen manier om met foodtrucks om te gaan. Zo zie je in Amerika overal in het straatbeeld foodtrucks staan. We nemen de learnings die we in de andere landen opdoen mee in onze activiteiten elders.’ FoodtruckBooking.com heeft dan ook de ambitie om dit nog verder uit te breiden, specifieker te targetten en foodtrucks een goed podium te geven en daarmee vraag en aanbod nóg beter samen te brengen.

Door > Angelique Aalders

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!