Melissa van Rooijen- Van Houten: 'Onze opdrachtgevers moeten ‘s nachts gewoon heel goed slapen'Melissa van Rooijen- Van Houten: 'Onze opdrachtgevers moeten ‘s nachts gewoon heel goed slapen'
Back Back Interview

Melissa van Rooijen- Van Houten: 'Onze opdrachtgevers moeten ‘s nachts gewoon heel goed slapen'

19 juli 2017

Waar halen branchegenoten hun inspiratie vandaan, wat was hun grootste blunder en welke gouden tip willen ze delen? De rubriek Eventpersonality geeft een kijkje in het leven van vakgenoten. Maak deze week kennis met Eventpersonality Melissa van Rooijen- Van Houten van Amplify EventMarketing.

Wie is Melissa van Rooijen- Van Houten?

Ik ben de mama van Tim en vrouw van Joris. In mijn vrije tijd heb ik een marketingcommunicatie- en evenementenbureau ;-) waar ik al mijn passie in kwijt kan, waar ik hele fijne collega’s heb en geweldige klanten. Geen een dag is hetzelfde en bouwen aan iets moois en iets nieuws vind ik het leukste dat er is.

Hoe zou je je functie omschrijven?

Vaktechisch: Project-, Event-, Marketingmanager. Als zelfstandig ondernemer ben je bezig met de marketing en sales van je eigen bedrijf en horen de bedrijfskundige kanten van het ondernemerschap ook bij je taken. Veel bijkomende taken zoals ICT en de administratie probeer ik zoveel mogelijk te outsourcen zodat het bedrijf funcitoneert als een geoliede machine en ik al mijn tijd kan besteden aan mijn klanten, om hun campagnes en evenementen tot een goed einde te brengen.

Ben je geworden wie je had willen zijn?

<lacht>: Nee! Toen ik klein was wilde ik Rechten studeren. Qua opleiding heb ik die jeugddroom nog wel onderbouwd maar ben ik uiteindelijk een andere kant op gegaan. Door mijn opleiding Management Economie en Recht ervaar ik dat het handig is de bedrijfskundige/ juridische kant van het bedrijfsleven te kennen. Ik liep stage bij een bedrijf die internationale beurzen organiseerde. Als beginner kreeg ik hier alle kansen van de wereld. Dat bedrijf fuseerde met de Telegraaf. En zo raakte ik in dit vak. Na vijf jaar loondienst werd ik ondernemer en starte ik mijn evenementenbureau. Het ondernemen combineren met het creatieve event en marketingvak blijkt dus achteraf de juist keuze te zijn geweest.

Gouden tip

Kijk naar je event als onderdeel van een totaalcampagne, zorg dat de impact groots en langdurig is bij de juiste doelgroep. Laat je evenement voor je werken als contentcreator en als aanjager voor het behalen van je doelstellingen. Wees ook niet bang om (nieuwe) technologien in te zetten en je gasten niet alleen te verbazen en verrassen maar ook te prikkelen door dingen soms totaal anders aan te pakken dan je gewend bent. Zet die nieuwe technologien in en laat ze voor je werken.

Voor stagiaires en toekomstige eventmanagers van nu: het gaat in het evenementenvak niet alleen maar om het draaiboek maken, een plan bedenken en het feestje organiseren. Zorg dat je meer weet van EventMarketing en Live Communicatie, maar soms ook van de business modellen achter een event. Wees bereid om heel hard te werken aan de vaardigheden die nodig zijn in het vak, maar wees ook reëel over je toekomstkansen en bekijk goed in welk onderdeel van ons eventvak die liggen en het beste passen.

Wat is het bedrijfsprofiel van Amplify

Amplify EventMarketing heette tot voor kort MI Marketing. In dit jubileumjaar hebben we gekozen voor een nieuwe naam en nieuwe koers. We hebben ons verder geprofessionaliseerd en hebben een duidelijke visie op de impact en creatie van evenementen. Niet alleen als doel op zich. Maar met een reden en door alle facetten van marketing, communicatie en techniek te betrekken om die doelstellingen te behalen. Zowel digitaal en online en natuurlijk de live kant van marketingcommunicatie.

‘We amplify your event ‘ (we versterken jouw evenement) en dat doen we door allerlei middelen in te zetten. We kijken goed naar de doelgroep en de doelstellingen en van daaruit: wat moeten we daar voor doen? Het event is het stralende middelpunt waar het allemaal om draait.

Wij als bureau zitten heel erg op de mens en duurzaamheid, omdat we vinden dat dat belangrijk is.  Goed voor je mensen zorgen zodat ze loyaal aan je zijn. Dat voelen onze klanten ook. Sommige klanten hebben we al 10 jaar, net zo lang als het bedrijf bestaat.

Uiteindelijk is het mensenwerk. Onze opdrachtgevers moeten ‘snachts gewoon heel goed slapen. Dát is de echte service die we verlenen. Dan doe je het goed.

Wat is je persoonlijk motto?

Levensgeluk staat bij mij voorop. Dat betekent niet dat je het alleen maar leuk hebt. Balans tussen werk en privé vind ik heel belangrijk. In ons vak is dat zeker in het hoogseizoen soms moeilijk te bewaken. Ik weet van het hele team hoe het met ze gaat. Iedereen werkt volledig zelfstandig en vult zijn eigen dag in.  Heel hard samen werken is heel leuk, maar dat werkt voor mensen vaak wel pas als ze zelf invulling geven aan hun dag. Ruimte, alle vertrouwen en tools geven is eigenlijk het enige wat je daarvoor moet doen.

Wat is het mooiste evenement dat je georganiseerd hebt?

Ik denk mijn eigen bruiloft. Terwijl ik dat totaal niet als een evenement zag was dat het natuurlijk het allerleukste evenement waar ik zelf ben geweest. Als je dit werk al zo lang doet haal je je kick voornamelijk uit het succes van het evenement en hoe blij de klant is. Een klein event, met een grote directe impact op het leven van mensen geeft soms meer of in ieder geval andere voldoening dan een meerdaagse beurs met duizenden bezoekers. Een voorbeeld is een fundraising modeshow die we organiseerden, waarmee je mensen echt vooruit helpt in het leven. Dat geeft veel voldoening. De afwisseling hiertussen houdt het fris en sprankelend.

Mijlpaalmomenten zijn bijvoorbeeld de events waar leden van het Koninklijk huis bij aanwezig zijn. Daar hangen protocollen aan vast wat werktechnisch de nodige alertheid vergt. Zoals onlangs het evenement van Nuffic nl4talents met 500 internationale studenten, waar de Koning, de meest hooggeëerde gast die je kunt ontvangen, aanwezig was.

Toekomst in de evenementenbranche

Bedrijven zullen veel vaker events in zetten om een doelstelling te bereiken en om content te genereren. Evenementen zijn een marketingcommunicatie middel. Hoe meer mensen online iets gaan doen hoe meer de behoefte bestaat om offline iets te organiseren. De beleving zit ‘m in een live event. Je wil uiteindelijk in contact komen met mensen, je (potentiele) klant zien, je relaties onderhouden maar vooral ook de interactie met hen aangaan om er zelf als bedrijf wijzer van te worden. De bezoeker/klant zich voor een dag heel speciaal laten voelen. Dat is waar het om gaat. Contentmarketing is nu de trend en die blijft ook nog wel even. Als je niet meer de tought leader (de goeroe) bent als bedrijf, dan kiezen mensen niet of minder snel voor jou. Wij helpen bedrijven bij het in de lead blijven met moderne middelen en contentmarketing. We genereren overigens het liefst heel veel content tijdens een evenement. Daar kunnen we hele campagnes mee vullen.

Waar haal je zelf je inspiratie vandaan

Uit het dagelijks leven. Ik ben alert op mensen, trends en ontwikkelingen of wat iemand op een verjaardag vertelt. Er zijn vaak twee smaken, iemand vertelt iets over iets waanzinnig goeds of iets wat heel vreselijk was. Dat is altijd al zo geweest. Een programma voor een evenement kun je inhoudelijk goed in elkaar timmeren. Dat beïnvloedt de initiele beslissing om het event te gaan bezoeken. Eenmaal aanwezig op het evenement gaat het uiteindelijk ook om ‘heb jij een fijne dag gehad’ ? Dat zit vaak in kleine details. Dat is waar je de expertise van een bureau vaak goed kunt gebruiken.

Mijn droom

De droom is deze koers die we sinds anderhalf jaar hebben veel verder uit te bouwen. Nog meer focus en ruimte op het speelveld rond evenementen organiseren. Niet ieder evenement leent zich daarvoor.  Hoe meer wij onze klanten meenemen in onze filosofie, hoe beter het wordt en hoe verder we hierin kunnen gaan. Evenementen creëren en organiseren is het mooiste wat er is, hoe gaaf is het als je daardoor ook nog eens je gewenste doelstellingen behaald en je merk/bedrijf verder helpt.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!