Back Back Nieuws

MeetingReview biedt diverse mogelijkheden voor ‘samenwerking’ met locaties

13 januari 2017

Het is ruim drie jaar geleden dat MeetingReview, het platform voor onafhankelijkereviews, haar intrede in de vergader- en evenementenmarkt deed. Nu zijn al meer dan 1.500 Nederlandse locaties actief op meetingreview.com en ontvangen zij regelmatig reviews van opdrachtgevers, eventmanagers en managementassistenten. Initiatiefnemers Marco Kole en Robert Spakman hebben daarmee hun doel om klantervaringen online te delen bereikt. Een andere visie die zij voor ogen hadden was het vereenvoudigen van online boekingen in de vergadermarkt. ‘Dit blijkt meer voeten in aarde te hebben dan gedacht,’ vertelt Spakman. Toch hebben de heren hier een oplossing voor.

De keuze is gemaakt

‘Wij geloven dat de customer journey niet stopt na het lezen van reviews; de bezoeker wil meer informatie of direct kunnen boeken,’ aldus Spakman. Dat blijkt ook uit recent onderzoek van BrightLocal; meer dan de helft van de respondenten wil direct contact opnemen met het bedrijf waarover ze een review hebben gelezen. Los van dit soort onderzoeken, waarin overigens ook naar voren komt dat 84% van de deelnemers reviews even betrouwbaar vindt als persoonlijke aanbevelingen, houdt MeetingReview de ontwikkelingen in het boekingsplatform- en reviewlandschap nauwgezet in de gaten. Kole: ‘De reacties op de recente overname van Couverts door TripAdvisor en het protest van toprestaurateurs in onze hoofdstad bevestigen ons gevoel: je moet keuzes maken. Je wordt bemiddelaar (denk aan TripAdvisor en Zoover) of je blijft vasthouden aan het oorspronkelijke plan.’ 

Geen bemiddeling

En dat laatste is exact wat MeetingReview doet: ‘We willen niet bemiddelen en blijven ons juist richten op samenwerken met locaties. Zij houden de volledige controle over hoe zij zichzelf profileren op de website én zij bepalen zelf óf en via welk boekingsplatform zij geboekt kunnen worden (denk aan een partij als DeskBookers, maar ook een eigen boekingstool). Hiermee zorgen locaties voor een laagdrempelige benadering en direct contact met geïnteresseerden.’

Verstevigen van de online reputatie

Overigens kunnen locaties er ook voor kiezen om alleen te werken aan hun online reputatie met een gratis vermelding op MeetingReview. Ze kunnen dan wel onder meer meedoen aan webinars en gebruikmaken van alle reviewtools, maar zijn niet direct via de site te benaderen door potentiële klanten. 

Leadsmanager

Verder is het vanaf nu ook mogelijk voor locaties om mee te bieden op de generieke leadsmanager. ‘Dit is een nieuwe extra tool die zowel functioneel is voor de locaties als voor de eventmanager of managementassistent die op zoek is naar een locatie. Stel dat hij behoefte heeft aan een vergaderlocatie voor 20 personen in de regio Utrecht. Hij voert hiervoor een aantal zoekcriteria in en ziet vervolgens op de kaart welke venues hieraan voldoen. Deze locaties krijgen een aanvraag in de mail binnen en kunnen vervolgens aangeven of zij hierop willen reageren. Om een voorstel te kunnen doen aan de eventmanager betaalt een locatie €1,50. De aanvrager mag vervolgens maximaal drie offertes opvragen. En wanneer hij gekozen heeft voor één van de drie locaties, ontvangen de andere locaties die ook een bieding hebben gedaan de reden van zijn keuze. Duidelijk, overzichtelijk, transparant en bovendien wordt er niet met hagel geschoten; de opdrachtgever komt snel tot een shortlist en uiteindelijk tot een geschikte locatie, die ook nog eens direct te boeken is. Het klanteigendom blijft bij de locatie.’

Optimale customer journey

De verschillende mogelijkheden voor locaties om op MeetingReview te staan en de optie om met een boekingsmodule naar eigen keuze te werken, staan symbool voor de samenwerking met MeetingReview. ‘Samen met locaties willen we de customer journey optimaliseren. Nu steeds meer locaties kiezen voor een reserveringsmodule, heeft de journey ook een bestemming gekregen in de vorm van een geboekte locatie,’ aldus Spakman. 

Goed artikel?

Schrijf je in net als 24.0147 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 24.0147 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!