Meer verkeer en leads via webinarsMeer verkeer en leads via webinars
Back Back Nieuws

Meer verkeer en leads via webinars

15 december 2020

Het coronavirus heeft het persoonlijk contact in het B2B verkoopproces bijzonder moeilijk gemaakt. Veel van dat soort contacten worden momenteel vervangen door online varianten, waarvan een webinar er een is. Naast interactie met de doelgroep, is het bij uitstek een effectief middel om leads te genereren én te kwalificeren. Maar zitten deelnemers van een webinar wel te wachten op follow-up mails en/of belletjes? Als online marketing bureau vertellen we je bij Happy Idiots graag over het succesvol inzetten van webinars om kwalitatieve leads te genereren én op te volgen.

Wat is een webinar?

Allereerst een stukje achtergrondinformatie over wat een webinar nou precies is. Het woord “webinar” is een samenvoeging van de woorden “web” en “seminar”. Een webinar kan bestaan uit een lezing, workshop, college of soortgelijke vorm van kennisoverdracht waarbij online publiek aanwezig is. Deelnemers kunnen het seminar rechtstreeks op hun eigen computer via het web volgen en de spreker horen (en veelal ook zien). Het is iets dat op scholen en universiteiten al langer een trend is, maar bij bedrijven, met name B2B-bedrijven, ook erg effectief blijkt te zijn. Het coronavirus heeft dit proces echter sneller in gang gezet.

Webinars voor B2B-bedrijven

Webinars vormen voor B2B-bedrijven steeds meer een cruciaal onderdeel van de marketingstrategie. Doorgaans hangt er een drietal doelen aan het organiseren van zo een webinar. Een informatief doel, een interactief doel en een leadgeneratie doel.

Informatief

Het webinar wordt ingezet om klanten wijzer te maken met betrekking tot de producten van het bedrijf. Tijdens het webinar kan er uitleg worden gegeven over de werking van producten en is er tijd om vragen te stellen.

Interactief

Een webinar biedt bedrijven de kans om meer interactie met hun doelgroep te hebben. Er worden relevante inzichten verkregen en het biedt de kans om meer te leren over de doelgroep.

Leadgeneratie

Deelnemers aan een webinar registreren zich voorafgaand aan het webinar, doen vaak mee in chats en polls en zijn veelal bereid om na afloop een enquête in te vullen. Een sterke ingang voor leadgeneratie dus.

Het is belangrijk om het doel van het webinar vast te stellen voor het opzetten en organiseren van het webinar. Het maximale aantal deelnemers van een webinar is bepalend voor de mate van interactie die mogelijk is. Zo kan een webinar dat zich meer richt op het overdragen van informatie meer deelnemers uitnodigen dan een webinar dat zich focust op interactie.

Leadgeneratie en -kwalificatie via het webinar

Voorafgaand aan en tijdens het webinar worden er verschillende gegevens verzameld. Via het registratieformulier en eventuele eerdere contactmomenten zijn er al details bekend over de deelnemer. Deze informatie kan tijdens het webinar, door deelnemers actief te betrekken via vragen, chat en polls aangevuld worden. De grootste hinder die het salesteam vaak ervaart bij de leadopvolging van een webinar is dat de leads van onvoldoende kwaliteit zijn. Aan de hand van de vergaarde informatie kan een ‘leadprofiel’ gecreëerd worden om de juiste leads te benaderen. Zo heb je aan het einde van het webinar een lijst met ‘hot leads’ die je door sales kunt laten benaderen.

Follow-up

Om het verkoopproces helemaal rond te krijgen, is het slim om je marketing automation software te koppelen aan de webinar software. Zo kun je op basis van sessieduur, chatgegevens en de antwoorden op de polls segmenteren op basis van interesse. Deze data kun je vervolgens gebruiken in de personalisatie van e-mails. Er worden dan verschillende follow-up emails verstuurd naar de verschillende segmenten.

Wil jij ook een webinar opzetten om meer verkeer en leads te verkrijgen? B2B Agency WINNRS helpt je hier graag mee verder! Heb je liever iemand die het volledig uit handen neemt? Dan is een interim online marketeer van Happy Talents misschien de oplossing.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!